Frans in de bedrijfsomgeving (B-KUL-H04B4A)

3 studiepuntenFrans39 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Facultaire POC Ingenieurswetenschappen

  • De student kan zich op een correcte manier uitdrukken (taalkundige vervolmaking) in de vreemde taal.
  • De student kan op een adequate manier in het Frans functioneren.
  • De student verwerft een aantal communicatieve vaardigheden.
  • De student kan vlot en efficiënt communiceren in de technische bedrijfswereld.

Goede kennis van het algemeen Frans na het beëindigen van de humaniora (800 à 1200u).
Bij het begin van het academiejaar wordt er een diagnostische test Frans georganiseerd.
Concrete informatie : zie taalopleidingsonderdelen
https://eng.kuleuven.be/studeren/opleidingen/taalopleidingsonderdelen 
De studenten dienen zich voor deze diagnostische niveautest in te schrijven, via de tool op bovenstaande webpagina.
Voor Engels en Frans is een diagnostische niveautest verplicht. Deze test is gebaseerd op de basiskennis van Engels en Frans uit het secundaire onderwijs, die het vertrekpunt vormt van de taalcursussen en niet het doel. Het resultaat van de test wordt opgevat als didactische informatie zowel voor de student als voor de taaldocent. Maar in het uitzonderlijke geval dat er te veel vraag is voor de taalcursus (meer dan 40 studenten voor de 2 groepen of meer dan 60 studenten voor de 3 groepen), of in het geval dat het cursusniveau totaal ongeschikt is voor de student, dan heeft het resultaat op de niveautest toch een beslissende impact.

Het aantal studenten per groepje is beperkt tot een 20-tal, om wille van de interactieve en communicatieve aanpak. Franstalige studenten kunnen deze taalcursus Frans niet volgen, omdat het in de eerste plaats om taalbeheersing gaat.
De studenten wonen de colleges 1x per week bij, in één van de drie groepen en dit zowel tijdens het 1e als het 2e semester.

- Datum en plaats van de diagnostische test :

PC-lokalen Dekenstraat Leuven (lokalen worden later bekend gemaakt).

- Beschrijving :

elektronische test meerkeuzevragen : basiswoordenschat en -grammatica, begrijpend lezen en uitspraak

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Frans in de bedrijfsomgeving (B-KUL-H04B4a)

3 studiepuntenFransWerkvorm: Opdracht39 urenBeide semesters
Facultaire POC Ingenieurswetenschappen

De cursus betaat uit een aantal modules:

  • Linguïstische opfrissings- en remediëringsmodule
  • Communicatieve basisvaardigheden: kwantitatieve en kwalitatieve gegevens uitdrukken in het Frans (cijfers manipuleren, grafieken, enz.)
  • Interne en externe bedrijfscommunicatie: sociale contacten, onthaal van klanten, partners, buitenlandse bezoekers, leveranciers, ... evaluatie en instructies
  • Telefoongesprekken (informatieve en persuasieve)
  • Onderhandelingsgesprek (project, opdracht, contract)
  • Presentatietechnieken en praktische toepassingen
  • Vergaderen in het Frans
  • Schriftelijke communicatie: brief, memo, e-mail, rapportering, verslag, ...
  • Solliciteren in het Frans

Verplicht studiemateriaal: syllabus taaldocent (te verkrijgen op de cursusdient ILT).
Aangeraden studiemateriaal diagnostische test: basisgrammatica en basiswoordenschat (handboeken middelbaar onderwijs, ook verkrijgbaar in de handel).

De colleges worden in het Frans verzorgd. Dit neemt niet weg dat een aantal taalproblemen contrastief benaderd worden met behulp van het Nederlands.

Functionele, multimediale, communicatieve, participatieve en responsabilizerende aanpak.

Dit veronderstelt dat de studenten thuis een aantal activiteiten voorbereiden zodat de contacturen grotendeels aan de mondelinge en schriftelijke communicatie kunnen worden besteed.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Frans in de bedrijfsomgeving (B-KUL-H24B4a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Permanente evaluatie (mondeling en schriftelijk) van de activiteiten in de loop van het jaar. Het gaat voornamelijk om vaardigheidsevaluatie, gedeeltelijk ook om kennisevaluatie (taal, basisprincipes).

Bepaling examenresultaat 
Het examen wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. 
Het examenresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
Er zijn in totaal 10 proeven die op 20 of op 40 worden gekwoteerd. Het gemiddelde van de schriftelijke taken vertegenwoordigt 8 van de 20 punten en het gemiddelde van de mondelinge proeven vertegenwoordigt 12 van de 20 punten. 

Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de deelevaluaties op het vooraf vastgestelde tijdstip dat gepubliceerd wordt op Toledo, wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat. De student kan enkel uitstel krijgen als hij omwille van ziekte afwezig is en een doktersattest kan voorleggen.

- schriftelijke proeven (8/20) :

  • zakelijke brief  (op 20)
  • grafiekbeschrijving (op 20)
  • rapport of verslag (op 20)
  • sollicitatiebrief en CV (op 20)
  • schriftelijke documenten van de bedrijfspresentatie (op 40)


- mondelinge proeven (12/20) :

  • telefoongesprek (op 20)
  • uitleg werking toestel OF onderhandelingsgesprek (op 20)
  • vergadering (op 20)
  • sollicitatiegesprek (op 20)
  • bedrijfspresentatie (op 40)

 

Er zijn drie grote onderdelen, die slechts gedeeltelijk overeenkomen met de proeven van de eerste examenkans.
- 12/20 : mondelinge proeven : presentatie van een persdossier (op voorhand maken) + telefoon- of onderhandelingsgesprek
- 8/20 : schriftelijke proeven : documenten persdossier + schriftelijke communicatie (zakelijke brief, e-mail, diensnota)
(Details : zie cursustekst).