Milieu en menselijke gezondheid (B-KUL-H03U7A)
Doelstellingen
Na het doorlopen van de cursus moet de student:
- een algemeen inzicht hebben in de belangrijkste milieu verontreinigingen en de toxiciteit van enkele belangrijke categorieën van contaminanten
- kennis hebben over het bepalen van milieunormen met betrekking tot de menselijke gezondheid
- in staat zijn een publicatie/dossier te beoordelen over de blootstelling en effecten van milieuvreemde stoffen voor de mens
- kennis hebben hoe de mogelijke schadelijkheid van chemische stoffen onderzocht wordt en hoe men tot een risico-evaluatie komt
Begintermen
Basiskennis biochemie; celbiologie, anorganisch en organische chemie, statistiek, dierkunde
Beginvoorwaarden:
bachelor bio-ingenieurswetenschappen, bachelor ingenieurswetenschappen, B. Sc.
Wetenschappen: biologie, biochemie, chemie, geologie, geografie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: biosysteemtechniek (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: landbouwkunde (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: milieutechnologie (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: landbeheer (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master of Bioscience Engineering: Human Health Engineering (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: levensmiddelenwetenschappen en voeding (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: katalytische technologie (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master of Bioscience Engineering: Agro- and Ecosystems Engineering (Leuven) (Thematic Minor Milieucoördinator) 120 sp.
- Master of Bioscience Engineering: Cellular and Genetic Engineering (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Milieu en menselijke gezondheid: hoorcollege (B-KUL-H03U7a)
Inhoud
De mens staat via het milieu bloot aan verschillende fysische (straling, trillingen, geluid, … ), biologische en chemische bedreigingen. Om de complexiteit enigszins te reduceren kunnen we een onderscheid maken tussen het persoonlijke milieu (blootstellingen door ons persoonlijk gedrag zoals onze voeding, gebruik van tabak, alcohol, drugs, …); het arbeidsmilieu (blootstellingen op het werk); het thuismilieu (blootstellingen door onze manier van wonen, onze hobby’s, …) en het algemene milieu (blootstelling aan natuurlijke en/of door menselijke activiteit verspreide fysische of chemische stoffen). In de cursus milieu en gezondheid concentreren we ons op de blootstelling en effecten via het algemene milieu. Verder zal er aandacht zijn voor het binnenhuismilieu en sommige bedreigingen van biologische (bvb Legionella) of fysische (bvb radon, niet-ioniserende straling van GSM en/of zendmasten, … ) aard.
A) Inleiding
Basisprincipes van de toxicologie
Principes van epidemiologie
Evaluatie van blootstelling met nadruk op biomerkers
B) Overzicht van de belangrijkste contaminanten en hun effecten op de volksgezondheid
Luchtverontreiniging
- Gassen
- Partikels
- Binnenlucht
Metalen (bodem - en waterverontreiniging)
Asbest
Hormoon verstoring (waterverontreiniging)
Dioxines (voeding)
GMO’s
Ioniserende en niet ioniserende straling
C) Toxiciteitstesten van milieuvreemde stoffen (met betrekking to menselijke gezondheid)
D) Thema’s: milieu gebonden ziekten
Astma & allergie
Kanker & milieu
Om milieuproblemen op een objectieve wijze te begrijpen (en te beheersen) moet men zich beroepen op wetenschappelijke rapporten. Daarom zullen de studenten ook gevraagd worden om in de loop van cursus enkele artikels te lezen die daarna in de les (kort) zullen worden besproken. Ook zal er in de cursus verwezen worden naar belangrijke bronnen van informatie.
Studiemateriaal
Cursustekst
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Milieu en menselijke gezondheid (B-KUL-H23U7a)
Toelichting
Mondeling, open-boek examen