Architectuurontwerp 4C: ontwerp en uitrusting: bouwtechnische aspecten (B-KUL-H03L6A)

3 studiepuntenNederlands40 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Ruland Joost (coördinator) |  Oelbrandt Barbara |  Ruland Joost
POC Ingenieur-Architect (bachelor en master)

De studenten kan de architecturale uitwerking vertalen in een volledig bouwtechnisch luik met detaillering die rekening houdt met uitvoerbaarheid, kwaliteit, exacte materiaalkeuze, dimensies, tekenconventies en de beoogde architecturale vormgeving.
 
De te gebruiken materialen moeten van het niet traditionele type zijn ( dus ook geen klassiek gevelmetselwerk).
 

geen

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


(GELIJKTIJDIG(H03V6A) OF GELIJKTIJDIG(H03V6B)) EN GELIJKTIJDIG(H03N3B)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
H03V6A : Architectuurontwerp 4B: ontwerp en uitrusting (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
H03V6B : Architectuurontwerp 4B: ontwerp en uitrusting
H03N3B : Architectuurontwerp 4A: constructief/infrastructureel ontwerp

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
H03V6B : Architectuurontwerp 4B: ontwerp en uitrusting

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Architectuurontwerp 4C: ontwerp en uitrusting: bouwtechnische aspecten (B-KUL-H03L6a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht40 urenTweede semester
POC Ingenieur-Architect (bachelor en master)

Ontwerpopgave: bouwwerk met grote overspanning en/of complexe installatieproblematiek
 
In dit luik C van de ontwerpopgave wordt het eigen ontwerp bouwtechnisch verder uitgewerkt. De technische mogelijkheden werden tijdens het luik A en B permanent afgetoetst en het ontwerp werd bijgestuurd, maar nu wordt, voor een aantal relevante knopen, de detaillering volledig op punt gezet. Er gebeurt een voortdurende terugkoppeling tussen de bouwtechnische uitwerking en de architecturale vormgeving.
 
Bezoek aan bedrijven en/of projecten.
 
Naast inleidende info, interactief begeleiden ontwerp.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Architectuurontwerp 4C: ontwerp en uitrusting: bouwtechnische aspecten (B-KUL-H23L6a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie


Aanwezigheid bij de start van de ontwerpstudio (bv. toelichting opgave, veldwerk en groepsverdeling) is verplicht. Ongewettigde afwezigheid bij de start van de ontwerpstudio (toelichting opgave, veldwerk en groepsverdeling) leidt tot een NA voor het opleidingsonderdeel.

De evaluatie in de juni zittijd gebeurt op basis van:
            1) het ingediend dossier
            2) de interactie bij de begeleiding
            3) de voorstelling en verdediging van het ontwerp
Voor het berekenen van de totaalscore zijn er rekenregels van kracht. Deze worden vermeld op Toledo.
De student krijgt feedback bij de finale presentatie en, op aanvraag, in de week na de bekendmaking van de examenresultaten.

Gezien de specifieke evaluatievorm geldt het volgende: Een student die in de loop van het academiejaar actief was en voldoende heeft (mee)gewerkt krijgt een toelichting over welke eindtermen niet behaald zijn. De student dient dezelfde eindtermen via zelfstandig werk wel te halen en wordt daarop beoordeeld na een presentatie voor een jury (minimaal 2 personen).

Een student die in de loop van het academiejaar niet actief was, krijgt geen tweede examenkans. Het resultaat van de eerste examenkans blijft behouden.