Wijsbegeerte (B-KUL-G0U44A)

3 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Wenmackers Sylvia |  Struyve Ward (plaatsvervanger)
Facultaire POC Wetenschappen

Na het succesvol afronden van dit opleidingsonderdeel kan de student:
-    Belangrijke fases in de historische ontwikkeling van Westerse wijsbegeerte en de wetenschappen opnoemen en relateren aan de huidige situatie.
-    De rol van empirie en rationaliteit bij het verwerven van hedendaagse wetenschappelijke kennis analyseren.
-    Vier types van wetenschappelijke denken (deductie, inductie, abductie en analogie) benoemen, toelichten en herkennen.
-    Verschillende interpretaties van waarschijnlijkheid en hoe deze toegepast worden in de wetenschappen toelichten.
-    De rol van deductie en waarschijnlijkheid bij falsificatie en (dis-)confirmatie uitleggen.
-    De rol van natuurwetten, deductie, waarschijnlijkheid en causaliteit bij wetenschappelijke verklaringen uitleggen.
-    Verschillende strategieën en valkuilen bij het demarcatievraagstuk benoemen.
-    Kritisch nadenken over de relatie tussen wetenschap en de bredere maatschappij.
-    De eigen (impliciete) opvattingen over wetenschap expliciteren en kritisch evalueren.
-    Filosofisch reflecteren over vraagstukken rond duurzaamheid.
-    Bronnen raadplegen om zelfstandig informatie te vinden over grondslagen en filosofie van het eigen wetenschappelijke vakgebied.
-    Minstens één publicatie uit de hedendaagse wetenschapsfilosofie (veelal geschreven in het Engels) in eigen woorden toelichten.
-    De verbanden en de verschillen tussen wetenschap en wijsbegeerte uitleggen.

Er is geen specifieke voorkennis vereist, enkel de algemene vorming uit de middelbare school.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
G0Q80A : Wijsbegeerte
X0A13A : Wijsbegeerte

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Wijsbegeerte (B-KUL-G0U44a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
Wenmackers Sylvia |  Struyve Ward (plaatsvervanger)
Facultaire POC Wetenschappen

Dit vak behandelt de volgende onderwerpen:

(1) Historisch-culturele inleiding:

  • Natuurfilosofie bij de Grieken
  • Wetenschappelijke Revolutie

(2) Algemene wetenschapsfilosofie:

  • Wetenschappelijk redeneren:
    • Deductie (elementaire propositielogica)
    • Waarschijnlijkheid en interpretaties ervan
    • Confirmatietheorie (voornamelijk hypothetisch-deductivisme, falsificationisme en de basis van Bayesiaanse confirmatietheorie)
    • Abductie en verklaringen
  • Demarcatieprobleem: hoe onderscheidt (natuur-)wetenschap zich van niet-/pseudo-wetenschap?

(3) Bijzondere wetenschapsfilosofie: selectie van een thema uit hedendaags onderzoek

(4) Reflectie op de aard van filosofie en haar verhouding tot natuurwetenschap

  • Handboek: Sylvia Wenmackers, Wetenschap (2021) Leuven: LannooCampus.
  • Aanvullend materiaal via Toledo.

Dit vak wordt in het Nederlands gedoceerd en geëvalueerd.

Een goede passieve kennis van het Engels is vereist bij het lezen van sommige fragmenten en artikels.

Buiten de contactmomenten: voorbereiding (lezen en werken aan zelfstudieopdrachten)

Tijdens de contactmomenten: activerend hoorcollege met ruimte voor discussie

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Wijsbegeerte (B-KUL-G2U44a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


De permanente evaluatie is gebaseerd op een essayopdracht.

Tijdens de examenperiode is er een afsluitend schriftelijk examen met open vragen (géén openboekexamen).

Het gedeelte permanente evaluatie kan niet hernomen worden. (Dit deel van de score wordt overgedragen naar de 2de examenkans.)

Het gedeelte afsluitend examen kan wel hernomen worden.