Analytische biochemie (B-KUL-G0O51C)
Doelstellingen
De studenten
• hebben kennis en begrijpen de principes van de verschillende scheidings-, detectie- en analysetechnieken van biologische (macro)moleculen in oplossing; ze kunnen de sterktes en zwaktes ervan benoemen, en hun toepasbaarheid toelichten;
• kunnen de werking van deze technieken alsook de ervoor gebruikte toestellen uitleggen vertrekkende van fundamentele fysische en chemische wetten;
• kunnen deze verschillende technieken toepassen en een scheidingsstrategie met kwaliteitscontrole opstellen;
• beheersen de principes van opschaling.
Begintermen
Basiskennis wiskunde, statistiek en fysica (niveau eerste bachelorfase); kennis van globale structuur en eigenschappen van de verschillende klassen van biomoleculen zoals behandeld in G0N04C Celbiologie en Biochemie.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
G0O57C : Geïntegreerd practicum in de biochemie en biotechnologie I
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
G0O51D : Analytische biochemie
X0B37B : Analytical Biochemistry (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Analytische biochemie: hoorcollege 1 (B-KUL-G0O51a)
Inhoud
- Inleiding tot de vraagstelling in Analytische Biochemie
- Waterzuivering en buffers, principes van analyses en opzuiveringsmethoden
- Spectrofotometrische en colorimetrische detectie van biomoleculen
- Chromatografische scheidingstechnieken en scheidingsstrategieën
- Elektroforese: scheiding van biomoleculen door gel- en capillaire elektroforese, 2D-gelelektroforese
- Beginselen van massaspectrometrie
- Radiochemie
- Diagnostische methoden
- Meten van biomoleculaire interacties
De verschillende methoden worden geïllustreerd via toepassingen.
Studiemateriaal
Aanvullende informatie wordt via Toledo aangeboden. Deze verduidelijkende documentatie behoort niet tot de leerstof tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Er dient geen handboek aangekocht te worden.
Toelichting werkvorm
Hoorcollege
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
1.5 sp. Analytische biochemie: oefeningen (B-KUL-G0V91a)
Inhoud
De technieken behandeld in het hoorcollege (G0O51A) worden verder toegelicht aan de hand van oefeningen.
Studiemateriaal
Lesmateriaal ter beschikking gesteld op Toledo
Toelichting werkvorm
Oefenzittingen: studenten voeren onder begeleiding theoretisch georiënteerde opdrachten uit en bespreken de resultaten van deze opdrachten. De opdrachten zijn erop gericht het probleemoplossend vermogen van studenten te verhogen. De volledige groep kan opgedeeld worden in reeksen.
0.5 sp. Analytische biochemie: bedrijfsbezoek (B-KUL-G0Y18a)
Inhoud
Er wordt online overleg ingepland met een bedrijf uit de (bio-)chemische of farmaceutische sector waar analytisch-biochemische technieken, besproken in het hoorcollege (G0O51A), worden toegepast.
Studiemateriaal
De studenten verzamelen en verwerken zelf de nodige informatie.
Toelichting werkvorm
De studenten, onderverdeeld in projectgroepen, kiezen uit een lijst van bedrijven elk een bedrijf en organiseren zelf een online overleg met dit bedrijf. Via de projectgroep worden vragen voorbereid die aansluiten bij een techniek gebruikt in dit bedrijf waarover men toelichting krijgt tijdens dit online overleg en waar vragen kunnen gesteld worden. Na dit overleg wordt de verzamelde informatie verwerkt in een verslag (projectsgroepswerk).
1 sp. Analytische biochemie: hoorcollege 2 (B-KUL-G0Z37a)
Inhoud
- Kwaliteitscontrole
- Elektrochemische methoden
- Sedimentatietechnieken
De verschillende methoden worden geïllustreerd via toepassingen.
Studiemateriaal
Aanvullende informatie wordt via Toledo aangeboden. Deze verduidelijkende documentatie behoort niet tot de leerstof tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Er dient geen handboek aangekocht te worden.
Toelichting werkvorm
Hoorcollege
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Analytische biochemie (B-KUL-G2O51c)
Toelichting
Het eindexamen bestaat uit een open theorievraag. Indien de student ook het oefeningengedeelte gevolgd heeft, bevat het examen ook een oefeningenvraag die meetelt voor 25% van het examenresultaat. Een student die voor de theorie onvoldoende scoort (minder dan 50%) kan maximaal een score van 9 krijgen.
Voor studenten die deelnemen aan het online bedrijfsbezoek wordt dit geëvalueerd tijdens het semester en telt dit voor 10% van het puntentotaal. Bij ongewettigde afwezigheid wordt de toegang tot het examen geweigerd. Er is geen herkansing voor het bedrijfsbezoek.
Toelichting bij herkansen
Het examen is opgebouwd zoals bij de eerste examenkans. Voor het bedrijfsbezoek wordt geen herexamen aangeboden: de scores voor het bedrijsbezoek (10%) uit de eerste examenkans worden overgenomen in de berekening van de eindscore van de tweede examenkans.