Computergrafiek 2 (B-KUL-G0B36A)
Doelstellingen
Begrippen bijbrengen van enkele geavanceerde topics uit computer graphics, gesteund op recent wetenschappelijk onderzoek. De keuze van topics kan elk academiejaar aangepast worden. Op het einde van dit opleidingsonderdeel moeten studenten een voldoende kennis hebben over de werking van geavanceerde algoritmen in computer graphics, en moeten in staat zijn een kritische analyse te maken over het gebruik van deze algoritmen in een industriële context. Tevens moeten studenten vertrouwd zijn met de recente evoluties in de onderzoekswereld.
Begintermen
Er wordt verwacht dat studenten vertrouwd zijn met de volgende begrippen:
3D computer graphics, ray tracing, globale belichting, rendering vergelijking, materiaalmodellen voor computer graphics, texture-mapping, acceleratie-structuren voor computer graphics.
Typisch wordt deze inhoud behandeld in eerste computer graphics cursus. Aan KULeuven bestaat dergelijke inleidende cursus als: “Fundamenten van de Computergrafiek”.
Andere nuttige voorkennis (maar niet essentieel, vermits deze begrippen tevens behandeld worden in de cursus): numerieke integratie, kansrekenen, basisbegrippen uit radiometrie en fotometrie
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(G0Q66C) OF GELIJKTIJDIG(G0Q66D)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
G0Q66C : Fundamenten van computergrafiek (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Q66D : Fundamenten van computergrafiek
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de toegepaste informatica (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) (Multimedia) 60 sp.
- Master in de ingenieurswetenschappen: wiskundige ingenieurstechnieken (Leuven) 120 sp.
- Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen (Leuven) (Hoofdoptie Mens-machinecommunicatie) 120 sp.
- Master of Mathematical Engineering (Leuven) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2.5 sp. Computergrafiek 2 (B-KUL-G0B36a)
Inhoud
Een aantal thematische clusters, gebaseerd op recent onderzoek, komen aan bod. De keuze van de topics kan elk academiejaar aangepast worden.
Ter illustratie, de thema's aangeraakt gedurende 2021-2022:
- Geavanceerde globale belichtingsalgoritmen
- Shape en shape-analyse in computer graphics
- Perceptie en waarneming in computer graphics
- Alternatieve eveluaties van visibiliteitsberekeningen.
Studiemateriaal
Onderzoekspapers, ter beschikking gesteld via TOLEDO.
Toelichting werkvorm
- 10 hoorcolleges
- Enkele korte opdrachten, die telkens een aspect van de leerstof zullen behandelen. De nadruk ligt op het experimenteren met bestaande grafische programma’s, het uitwerken van wiskundige problemen, het kritisch evalueren van enkele papers.
1.5 sp. Computergrafiek 2: Praktische opgaven (B-KUL-G0B37a)
Inhoud
Enkele kortere opdrachten, die telkens een klein aspect van de leerstof zullen behandelen. De nadruk ligt het kritisch evalueren van papers, zelf nieuwe informatie opzoeken, een onderzoeksplan opstellen, e.d.
Studiemateriaal
Onderzoekspapers, ter beschikking gesteld via TOLEDO.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Computergrafiek 2 (B-KUL-G2B36a)
Toelichting
Timing praktische opdrachten: Gedurende het semester worden enkele opdrachten gegeven, waarvoor studenten telkens een twee- tot drietal weken tijd hebben om deze in te dienen. Nadien worden deze via individuele en/of groepsfeedback besproken.
De volledige evaluatie bestaat uit een schriftelijk examen en de praktische opdrachten gedurende het jaar. Bij een eventuele herkansing worden de opdrachten niet hernomen, maar worden de punten behaald op de opdrachten hernomen.
Het aandeel van de quotering van de opdrachten in het totaal kan 20% tot 30% uitmaken van het geheel (exact percentage kan variëren van academiejaar tot academiejaar, en afhankelijk van aantal en moeilijkheid praktische opdrachten).
Toelichting bij herkansen
De opdrachten worden niet hernomen gedurende een 2de examenkans, maar de punten van deze opdrachten blijven behouden.