Diachrone Semitische taalkunde (B-KUL-F0XY8A)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Abraham Kathleen |  Suchard Benjamin (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

Dit opleidingsonderdeel wordt niet aangeboden in academiejaar 2023-2024.

Het Hebreeuws wordt uitgebreid geplaatst tegen een ruimer Hamito-Semitische (Afroasiatische) achtergrond, door voornamelijk historisch-morfologische, -fonologische en -lexicale vergelijkingen te maken met het Akkadisch (en in mindere mate ook met andere aanverwante talen, zoals het Aramees en het Arabisch).

Een grondige kennis van het Hebreeuws in verschillende taalstadia (Bijbels, Qumran, Rabbijns) en een degelijke kennis van het Akkadisch zijn vereist. Kennis van andere semitische talen is wenselijk.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Diachrone Semitische taalkunde (B-KUL-F0XY8a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
Abraham Kathleen |  Suchard Benjamin (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

Onderwerpen die ter sprake zullen komen zijn: modellen voor de indeling van de semitische taalgroep  (stamboom model, “wave-model);  methodes voor het reconstrueren van het proto-Semitisch klankenbestand; de geschiedenis van het alfabet; de historische ontwikkeling van semitische talen, met voornamelijk voorbeelden uit het klassiek en Rabbijns Hebreeuws, de noord-westsemitische talen en het Akkadisch: klankverschuivingen, fossilisatie, uitsterven en heropleving; en taalcontacten binnen de semitische taalgroep (spec. Hebreeuws-Akkadisch-Aramees in het eerste millennium VOT).           

H. Gzella, “Ancient Hebrew”, in: id. (ed.), Languages from the World of the Bible, Berlin and New York 2011, 76-110. Huehnergard, J. 1995. Semitic Languages. In: Sasson J.M., Civilizations of the Ancient Near East (4 vols.). New York: 2117-2134; Huehnergard, J. 2004. Afro-Asiatic. In: Woodard, R.D. (ed.), The Cambridge Encyclopedia of the World's Ancient Languages. Cambridge: 138-159; Lipinski, E. 2001. Semitic Languages: Outline of a Comparative Grammar. Leuven. G. Goldenberg, Semitic Languages: Features, Structures, Relations, Processes, Oxford University Press, 2013. B. Kienast e.a., Historische Semitische Sprachwissenschaft, 2001.

Powerpoints met figuren, vergelijkende tabellen en tekstvoorbeelden.

Eigen notities van de studenten.

Aanvullende literatuur, zie Toledo

Mogelijkheid bestaat om studenten uit het buitenland die het Nederlands slechts gedeeltelijk beheersen in de lessen te integreren en het examen af te leggen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Diachrone Semitische taalkunde (B-KUL-F2XY8a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Take-home
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen


De evaluatie voor dit vak houdt een mondeling examen met schriftelijke voorbereiding in (voor 50% van de punten) en een paper (voor 50% van de punten).  Het examen vindt plaats buiten de examenperiode, namelijk in de laatste les van het semester. Het onderwerp van dit examen is de in de lessen geziene leerstof (gesloten boek vragen). De paper bevat een kritische bespreking van een wetenschappelijk artikel dat de student kiest in samenspraak met de docent. De student geeft een eerste presentatie over de paper in de tiende week van het semester en ontvangt feedback van (medestudenten en) de docent. De definitieve versie van het werkstuk moet op de eerste maandag van de examenperiode schriftelijk ingediend worden.

Eventuele veranderingen aan dit schema zijn mogelijk afhankelijk van de samenstelling, kennis en interesses van de ingeschreven studenten. Deze veranderingen worden in onderling overleg schriftelijk vastgelegd in de vijfde week van het semester.

De beoordeling is volledig op basis van een nieuw werkstuk.