Hebreeuwse literatuur II: Van Mishna tot modern (B-KUL-F0XY3A)
Doelstellingen
Na dit college bezitten de studenten de nodige literaire, strategische en hermeneutische vaardigheden om Hebreeuwse teksten van na het begin van onze tijdrekening tegen hun literaire en cultuurhistorische context te interpreteren en vertalen. Ze zijn vertrouwd met de secundaire literatuur met betrekking tot de gelezen teksten en zijn in staat om literair onderzoek zelfstandig te beoordelen.
Begintermen
Studenten hebben kennis van de grote fasen in de Hebreeuwse literatuur en hebben beginnende vaardigheden van literaire analyse.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Hebreeuws (geen nieuwe inschrijvingen vanaf 2023-2024)) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Hebreeuws) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Hebreeuws niet gevolgd (geen nieuwe inschrijvingen vanaf 2023-2024)) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Hebreeuws (geen nieuwe inschrijvingen vanaf 2023-2024)) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Hebreeuwse literatuur II: Van Mishna tot modern (B-KUL-F0XY3a)
Inhoud
In dit college worden geselecteerde teksten gelezen uit de lange Hebreeuwse literatuur vanaf het begin van onze tijdrekening. Er wordt voor een thematische aanpak gekozen, waarbij uit verschillende periodes teksten worden gelezen die teruggaan op het verhaal van het offer van Abraham (aqedah). De opdracht aan Abraham om zijn zoon te offeren heeft in het Hebreeuws een zeer lange en rijke literatuur voortgebracht, gaande van de oude Midrashliteratuur als Bereshit Rabba, over middeleeuwse auteurs als Maimonides tot hedendaagse romanschrijvers en dichters als Yehuda Amichai.
Studiemateriaal
Aan de studenten wordt een reader met geselecteerde en geannoteerde teksten in het Hebreeuws en in vertaling bezorgd.
Achtergrondliteratuur:
E. Noort - E. Tigchelaar (eds.), The Sacrifice of Isaac : the Aqedah (Genesis 22) and its Interpretations (Themes in Biblical Narrative), Leiden, 2004.
M. Caspi - J. Greene, Unbinding the Binding of Isaac, Lanham, 2007.
Toelichting werkvorm
Het college bestaat uit door de docent begeleide lezing van door de studenten voorbereide Hebreeuwse teksten (voorbereide literaire analyse op basis van secundaire literatuur, en vertaling).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Hebreeuwse literatuur II: Van Mishna tot modern (B-KUL-F2XY3a)
Toelichting
De evaluatie van dit college bestaat het vertalen en verklaren van tekstfragmenten die in het college samen zijn gelezen (zonder hulpmiddelen), en essayvragen over literaire aspecten van de gelezen tekst.