Hebreeuwse literatuur (B-KUL-F0XY1A)
Doelstellingen
Na dit college ken je de grote fasen van de Hebreeuwse literatuur (Klassiek-Bijbels, Rabbijns, Middeleeuws en Modern) en de belangrijkste werken uit deze perioden. Je ontwikkelt literaire leesvaardigheid door begeleide gezamenlijke en individuele lectuur van geselecteerde passages in vertaling en in het Hebreeuws (met verklarende noten aangepast aan het niveau van de eerste fase). Je bent vertrouwd met de belangrijkste genres uit de Hebreeuwse literatuur en je kan teksten uit enkele van deze genres literair analyseren.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Hebreeuws (geen nieuwe inschrijvingen vanaf 2023-2024)) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Hebreeuws) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Hebreeuws niet gevolgd (geen nieuwe inschrijvingen vanaf 2023-2024)) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Hebreeuws (geen nieuwe inschrijvingen vanaf 2023-2024)) 180 sp.
- Microcredential letterenacademie: talen en culturen van de mediterrane oudheid: een kennismaking (Leuven) 24 sp.
- Microcredential letterenacademie: geschiedenis, archeologie en culturen van de mediterrane oudheid: een kennismaking (Leuven) 24 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Hebreeuwse literatuur (B-KUL-F0XY1a)
Inhoud
Het Hebreeuws kent met drieduizend jaar literatuur een van de langste literaire tradities, en dit in een taal die in vergelijking met de meeste andere talen fundamenteel weinig is veranderd. In dit college krijg je een stevige inleiding in deze lange en rijke literatuur.
Aangezien veel latere Hebreeuwse literatuur teruggrijpt naar de Bijbelse literatuur, begint het college met een uitgebreide inleiding in de Klassieke Hebreeuwse Bijbelboeken. Naast aandacht voor hun complexe ontstaansgeschiedenis, wordt vooral ingegaan op hun literaire kenmerken. In oefensessies wordt je aangeleerd hoe je verhalende en poëtische teksten uit dit corpus literair kan ontleden, zowel in vertaling als in eenvoudig geannoteerd Hebreeuws.
Daarnaast wordt een overzicht geboden van de Rabbijnse (zowel narratieve als juridische), de Middeleeuwse (commentaarliteratuur, ethische werken, fictie en poëzie) en de Moderne literatuur (roman en poëzie), dit overzicht wordt verder uitgediept in het vak Hebreeuwse literatuur II: Van Mishna tot modern.
Je leest, begeleid in de colleges en individueel, een aantal van de hoogtepunten uit de Hebreeuwsee literatuur in vertaling. Je brengt schriftelijk en mondeling bij je medestudenten verslag uit van je leeservaringen.
Studiemateriaal
De docent bezorgt aan het begin van het semester een syllabus en reader.
Achtergrondliteratuur:
R. Alter - F. Kermode, The Literary Guide to the Bible, Cambridge, MA, 1990.
J. Fokkelman - W. Weren, De bijbel literair, Zoetermeer, 2003.
C. Leviant, Masterpieces of of Hebrew Literature, Philadelphia, 2008.
G. Shaked, Modern Hebrew Fiction, Indianopolis, 2000.
Toelichting werkvorm
Het college bestaat enerzijds uit door de docent gegeven inleidingen in de fasen, genres en belangrijkste werken van de Hebreeuwse literatuur, anderzijds door begeleide lectuur van geselecteerde teksten en door oefeningen in literaire analyse en besprekingen van door de studenten voorbereide analyses en leesverslagen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Hebreeuwse literatuur (B-KUL-F2XY1a)
Toelichting
De evaluatie van dit college bestaat enerzijds uit een portfolio waarin de studenten hun literaire analyses van een aantal bijbelteksten en hun leesrapporten van de te lezen literatuur verzamelen, en anderzijds uit een schriftelijk examen over de inleidende onderdelen van het colleges. Beide delen worden in het eindcijfer gelijk gewogen (50-50%).
Toelichting bij herkansen
Indien het portfolio op voldoende wijze werd beoordeeld, wordt het cijfer overgedragen naar de tweede examenkans, en moet dus niet worden herschreven.