Academisch Nederlands (B-KUL-F0WB7A)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

De bedoeling is om studenten van verschillende opleidingen en faculteiten te begeleiden bij het verwerven van een meer academische schrijfstijl.  De cursus Academisch Nederlands is bedoeld voor studenten die wel al enige ervaring hebben met het schrijven van een werkstukje of kleine paper maar die willen oefenen op het schrijven van een echte wetenschappelijke tekst.  De cursus is met name geschikt als voorbereiding op de bachelorpaper of de masterproef.  De voornaamste doelstelling van de cursus bestaat erin wetenschappelijke teksten te leren schrijven volgens daarvoor geldende regels en conventies. De uitdagingen van GenAI bij academisch schrijven komen eveneens aan bod.

De studenten begrijpen het Nederlands in academische teksten zoals het in universitaire cursussen en in de wetenschappelijke literatuur die hun opleiding kenmerkt wordt gebruikt. Ze hebben al enige vertrouwdheid met het schrijven van kleinere werkstukken. Ze beheersen de algemene regels van het Nederlands.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0BQ9A : Academisch Nederlands

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Academisch Nederlands (B-KUL-F0WB7a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

De cursus bestaat uit verschillende onderdelen:

- wetenschappelijke stijl

- macrostructurele elementen van de tekst: de probleemstelling en onderzoeksvraag, de methode en het materiaal, de operationalisering, de analyse en de resultaten, de discussie en conclusie

- abstract en recensie schrijven

*

Binnen dit opleidingsonderdeel zal de Nederlandse academische schrijfstijl van studenten verbeterd worden.  Er is aandacht voor: opbouw van teksten, structuur aanbrengen, stijl en taalgebruik, doelgericht schrijven, goed gebruik van literatuur en andere bronnen,...
Verder zal er ook uitgebreid aandacht worden besteed aan het formuleren van een onderzoeksvraag, werkhypothesen formuleren, methodologie formuleren, conclusies formuleren,...

De studenten raken tevens vertrouwd met het schrijven van wetenschappelijke abstracts en recensies.

Handboek: De Wachter, L, Fivez, K., Van Soom, C. & De Groef, B. (2024), Wetenschappelijk schrijven in tijden van AI. Gent: Owl Press.
PowerPointpresentaties 
Voorbeeldmateriaal: hand-outs met oefeningen, ook beschikbaar via Toledo
Multimedia:
-presentatie tijdens college
-aangeraden websites en leerplatformen rond academisch schrijven
-digitale schrijfhulp ILT
Toledo

De meeste interactiemomenten zijn oefenzittingen en werksessies waarin de studenten actief aan de slag gaan met teksten en tekstfragmenten. Daarnaast zijn er ook enkele hoorcollegemomenten. Het grootste deel van de leerstof moet tijdens de interactieve oefeningen en werkcolleges verwerkt worden. De PowerPointpresentaties en leopnames staan ter beschikking op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Academisch Nederlands (B-KUL-F2WB7a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode


In de eerste examenperiode bestaat de evaluatie uit de volgende elementen:

  • indienen van twee oefeningen die opgegeven worden tijdens de werksessies en waarop feedback wordt gegeven. De eerste oefening is een oefening op structuur, de tweede is een herschrijfoefening op wetenschappelijke stijl. Het tijdig indienen van de oefeningen kan 1 punt opleveren.
  •  een eerste (eerder receptieve), schriftelijke evaluatie in november. De receptieve evaluatie staat op van de 20 punten.
  • een productieve schriftelijke evaluatie op pc in december (laatste les). De studenten schrijven een wetenschappelijke tekst en herschrijven een tekst. Ze mogen daarbij gebruik maken van bepaalde digitale (schrijf)hulpmiddelen en van het lesmateriaal. De productieve evaluatie staat op 13 van de 20 punten.

Schriftelijk examen in de PC-klas: in de derde examenperiode bestaat de evaluatie enkel uit het gedeelte' productieve evaluatie'.

Dat examen vindt plaats tijdens de derde examenperiode en bestaat uit een herschrijfoefening en/of een productieve schrijfoefening.