Publieksgeschiedenis (B-KUL-F0SW6A)
Doelstellingen
Inzicht geven in de wijzen waarop geschiedenis in de samenleving aan bod komt en de historische beeldvorming bepaald wordt door de media en de genres die hiertoe worden ingezet.
Op een actieve manier kennis maken met de praktijk van publieksgeschiedenis.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de geschiedenis (Verkort programma voor kandidaten in de geschiedenis, academische bachelors in de humane wetenschappen en masters) (Leuven) 58 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Verkort programma voor bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (geschiedenis)) (Leuven) 55 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (verkort programma voor kandidaten in de geschiedenis, academische bachelors in de humane wetenschappen en masters) (Kortrijk) (Afstudeerrichting oudheid tot heden) 56 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (verkort programma voor bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (geschiedenis)) (Kortrijk) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid tot heden) 53 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie geschiedenis) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Publieksgeschiedenis (B-KUL-F0SW6a)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel wordt ingegaan op de eigenheid en de kenmerken van verschillende publiekshistorische media en representatievormen, en hun impact op de wijze waarop het verleden gestalte krijgt (historische documentaires, films, televisieprogramma's, musea, tentoonstellingen, erfgoedsites, historische games en online vormen van publieksgeschiedenis). Dit gebeurt voor elk van de representatievormen zowel vanuit een theoretische invalshoek als aan de hand van concrete voorbeelden.
De studenten ontwikkelen ook zelf een prototype van een publiekshistorisch product en reflecteren op de mogelijkheden en beperkingen van publieksgeschiedenis.
Studiemateriaal
Slides en reader ter ondersteuning van de colleges (beschikbaar via toledo).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Publieksgeschiedenis (B-KUL-F2SW6a)
Toelichting
Studenten krijgen een eindcijfer op basis van:
- 45%: Een praktijkopdracht, waarin de student zelfstandig of in een kleine groep een publiekshistorisch product ontwerpt en toelicht. De student dient zowel een uitgeschreven voorstelling als een prototype van het product in.
- 45%: Individuele geschreven papers tijdens het semester.
- 10%: Participatie tijdens de lessen.
Elke student moet aan alle onderdelen deelnemen.
Toelichting bij herkansen
Bij herkansing in de derde examenperiode worden deeloverdrachten voor de opdrachten toegestaan wanneer een student voor die opdrachten min. 50% heeft behaald. Voor het onderdeel participatie is geen tweede examenkans mogelijk.