Modern Standaardarabisch II, luisteren en spreken (B-KUL-F0AV8A)
Doelstellingen
- De studenten verwerven de woordenschat en de grammatica die behandeld worden in Al-Kitaab.
- De studenten leren zichzelf uit te drukken in het Arabisch over specifieke en zelfgekozen onderwerpen.
- Studenten kunnen een MSA-tekst lezen en vragen over de inhoud van de tekst beantwoorden. Ze kunnen ook een discussie over het onderwerp hebben.
- De studenten kunnen een audio-visueel fragment verstaan nadat ze het verschillende keren hebben beluisterd/ bekeken en nadat de docent de moeilijke woorden en passages heeft uitgelegd. De studenten kunnen vragen beantwoorden over dit fragment en een discussie voeren over het thema in het Arabisch. De studenten kunnen het fragment samenvatten.
Begintermen
- Geslaagd voor MSA I
- Kennis van woordenschat en grammatica geleerd in MSAI
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
F0WR5A : Klassiek Arabische teksten I
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Modern Standaardarabisch II, luisteren en spreken 1 (B-KUL-F0AV8a)
Inhoud
In het eerste semester worden de woordenschat, de terminologieën en de uitdrukkingen behandeld i.v.m. de volgende onderwerpen: zich vestigen en ergens verblijven, Arabische gemeenschappen in het buitenland, algemene communicatie en persoonlijke relaties.
In het tweede semester worden de woordenschat, de terminologieën en de uitdrukkingen behandeld i.v.m. de volgende onderwerpen: migratie, reizen en uitstappen, feesten, media en journalistiek en onderwijs en universiteiten.
Studiemateriaal
- Kristen Brustad et al., Al-Kitaab fii Ta°allum al-°Arabiyya: A Textbook for Intermediate Arabic. Part Two. Third Edition. Washington, D.C., Georgetown University Press, 2011. (verplicht)
- Optioneel woordenboek: Hans Wehr, A dictionary of modern written Arabic (Arabic - English) (ook beschikbaar in digitale vorm)
- Daarnaast wordt eigen materiaal beschikbaar gesteld door de docenten.
Toelichting onderwijstaal
Er wordt zoveel mogelijk Arabisch gesproken tijdens de les, indien noodzakelijk kan in het Nederlands of Engels verdere uitleg gegeven worden.
Toelichting werkvorm
Luister en spreekvaardigheid: (onderwezen door een moedertaalspreker)
In dit onderdeel concentreren we ons op de luister en conversatie oefeningen in Al-Kitaab. Elk hoofdstuk heeft een hoofd tekst (luisteroefening) en een authentiek luisterfragment uit de media. Ook de conversatie en vertaaloefeningen over het thema worden behandeld. Daarboven wordt elke les gestart met een conversatie oefening van een half uur waarin studenten in groepjes praten over een onderwerp dat verband houdt met het thema. Deze oefening wordt door de docent voorbereid en staat niet in het boek.
Alle oefeningen volgen de algemene thema’s en de grammatica die in de andere lessen worden gegeven.
4 sp. Modern Standaardarabisch II, luisteren en spreken 2 (B-KUL-F0AV9a)
Inhoud
In het tweede semester worden de woordenschat, de terminologieën en de uitdrukkingen behandeld i.v.m. de volgende onderwerpen: migratie, reizen en uitstappen, feesten, media en journalistiek en onderwijs en universiteiten.
Studiemateriaal
- Kristen Brustad et al., Al-Kitaab fii Ta°allum al-°Arabiyya: A Textbook for Intermediate Arabic. Part Two. Third Edition. Washington, D.C., Georgetown University Press, 2011. (verplicht)
- Optioneel woordenboek: Hans Wehr, A dictionary of modern written Arabic (Arabic - English) (ook beschikbaar in digitale vorm)
- Daarnaast wordt eigen materiaal beschikbaar gesteld door de docenten.
Toelichting onderwijstaal
Er wordt zoveel mogelijk Arabisch gesproken tijdens de les, indien noodzakelijk kan in het Nederlands of Engels verdere uitleg gegeven worden.
Toelichting werkvorm
Luister en spreekvaardigheid: (onderwezen door een moedertaalspreker)
In dit onderdeel concentreren we ons op de luister en conversatie oefeningen in Al-Kitaab. Elk hoofdstuk heeft een hoofd tekst (luisteroefening) en een authentiek luisterfragment uit de media. Ook de conversatie en vertaaloefeningen over het thema worden behandeld. Daarboven wordt elke les gestart met een conversatie oefening van een half uur waarin studenten in groepjes praten over een onderwerp dat verband houdt met het thema. Deze oefening wordt door de docent voorbereid en staat niet in het boek.
Alle oefeningen volgen de algemene thema’s en de grammatica die in de andere lessen worden gegeven.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Modern Standaardarabisch II, luisteren en spreken (B-KUL-F2AV8a)
Toelichting
Voor dit opleidingsonderdeel geldt nultolerantie.
Er is een deelexamen in januari (40%) en een deelexamen in juni (60%).
Voor elk deelexamen geldt:
- Permanente evaluatie (30%): Take-home taken en finale mondelinge taken.
- Mondeling examen (70%): studenten lezen een tekst luidop en beantwoorden vragen over de tekst en over algemene onderwerpen die behandeld werden gedurende het semester. Studenten luisteren naar een audiofragment en beantwoorden er vragen over.
Toelichting bij herkansen
De onderdelen permanente evaluatie worden voor hetzelfde aandeel als in de eerste examenkans, overgedragen naar de herkansing, dat de leerstof van het hele jaar behelst.