Franse taalkunde III: taalkunde van het hedendaagse Frans (B-KUL-F0AP9A)

4 studiepuntenFrans26 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

Het doel van dit OPO is om studenten vertrouwd te maken met
- concepten en theorieën uit de semantiek en pragmatiek van het Frans,
- tekstuele taalverschijnselen in het Frans (zoals anaforen, discourse markers, enz.),
- de kritische analyse en mondelinge presentatie van een taalkundig artikel,
- de zelfstandige analyse van pragmatische fenomenen in het Frans en de redactie van een korte paper in een wetenschappelijke stijl.

De studenten zijn vertrouwd met de grammaticale begrippen uit de Franse taalkunde en beheersen erg goed de Franse taal.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Franse taalkunde III: taalkunde van het hedendaagse Frans (B-KUL-F0AP9a)

4 studiepuntenFransWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

Dit vak bestaat uit drie delen. In de eerste helft van het vak wordt een overzicht gegeven van onderzoekslijnen in de semantiek en de pragmatiek, wordt aandacht besteed aan fenomenen die het zinsniveau overstijgen en die bijdragen tot de structuur van de tekst, zoals anaforen, tekstcoherentie, thematische progressie, discoursmarkeerders. In de tweede helft van het vak analyseren de studenten in groepjes een artikel en presenteren ze de inhoud ervan aan hun medestudenten. Daarnaast is er een zelfstandig te maken paper, met tussentijdse formatieve feedback van de docent.

Naslagwerk (grammatica van Riegel). PowerPoint presentaties en taalkundige artikels (op Toledo).

Analyse en kritische behandeling van theorieën over en gegevens uit semantiek en pragmatiek; toepassing van deze theorieën op taalkundige fenomenen; kritische presentatie van een taalkundig artikel door studenten. Zelfstandig werk.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Franse taalkunde III: taalkunde van het hedendaagse Frans (B-KUL-F2AP9a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Vaardigheidstoets
Leermateriaal : Naslagwerk


Studenten maken tijdens het laatste hoorcollege een schriftelijke oefening over de leerstof gezien in de hoorcolleges. Ze mogen hierbij een verklarend woordenboek Frans en de grammatica van Riegel et al. gebruiken.

Studenten geven een kritische presentatie over een artikel.

Studenten dienen aan het begin van de examenperiode een paper in.

 


 

Schriftelijk examen: oefening over de leerstof gezien in de hoorcolleges. De studenten mogen een verklarend woordenboek Frans en de grammatica van Riegel et al. gebruiken.

De studenten dienen op het examen hun (eventueel herwerkte) paper terug in.