Franse taalkunde III: taalkunde van het hedendaagse Frans (B-KUL-F0AP9A)
Doelstellingen
Het doel van dit OPO is om studenten vertrouwd te maken met
- concepten en theorieën uit de semantiek en pragmatiek van het Frans,
- tekstuele taalverschijnselen in het Frans (zoals anaforen, discourse markers, enz.),
- de kritische analyse en mondelinge presentatie van een taalkundig artikel,
- de zelfstandige analyse van pragmatische fenomenen in het Frans en de redactie van een korte paper in een wetenschappelijke stijl.
Begintermen
De studenten zijn vertrouwd met de grammaticale begrippen uit de Franse taalkunde en beheersen erg goed de Franse taal.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) 32 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) (Taalmodule Frans) 32 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (wijsbegeerte) (Leuven) 28 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Frans) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Frans) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Frans niet gevolgd) 123 sp.
- Courses for Exchange Students Faculty of Arts (Leuven)
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Frans) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Franse taalkunde III: taalkunde van het hedendaagse Frans (B-KUL-F0AP9a)
Inhoud
Dit vak bestaat uit drie delen. In de eerste helft van het vak wordt een overzicht gegeven van onderzoekslijnen in de semantiek en de pragmatiek, wordt aandacht besteed aan fenomenen die het zinsniveau overstijgen en die bijdragen tot de structuur van de tekst, zoals anaforen, tekstcoherentie, thematische progressie, discoursmarkeerders. In de tweede helft van het vak analyseren de studenten in groepjes een artikel en presenteren ze de inhoud ervan aan hun medestudenten. Daarnaast is er een zelfstandig te maken paper, met tussentijdse formatieve feedback van de docent.
Studiemateriaal
Naslagwerk (grammatica van Riegel). PowerPoint presentaties en taalkundige artikels (op Toledo).
Toelichting werkvorm
Analyse en kritische behandeling van theorieën over en gegevens uit semantiek en pragmatiek; toepassing van deze theorieën op taalkundige fenomenen; kritische presentatie van een taalkundig artikel door studenten. Zelfstandig werk.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Franse taalkunde III: taalkunde van het hedendaagse Frans (B-KUL-F2AP9a)
Toelichting
Studenten maken tijdens het laatste hoorcollege een schriftelijke oefening over de leerstof gezien in de hoorcolleges. Ze mogen hierbij een verklarend woordenboek Frans en de grammatica van Riegel et al. gebruiken.
Studenten geven een kritische presentatie over een artikel.
Studenten dienen aan het begin van de examenperiode een paper in.
Toelichting bij herkansen
Schriftelijk examen: oefening over de leerstof gezien in de hoorcolleges. De studenten mogen een verklarend woordenboek Frans en de grammatica van Riegel et al. gebruiken.
De studenten dienen op het examen hun (eventueel herwerkte) paper terug in.