Spaans: taal & tekst I (B-KUL-F0AP5A)
Doelstellingen
De beoogde talige competentie op het einde van BA 1 komt overeen met de referentienorm B1 van het Europese referentiekader. Voor leesvaardigheid moet de student echter B2-niveau halen. (Meer informatie over het ERK op http://www.kuleuven.be/eslc/erk.html)
Begintermen
Geen specifieke voorkennis vereist
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AP5A : Spaans: taal & tekst I
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Spaans) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Spaans) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Spaans niet gevolgd) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Spaans) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Spaans: taal & tekst I, deel 1 (B-KUL-F0AP3a)
Inhoud
Praktische taalstudie: de student verwerft in het eerste semester van het eerste jaar de nodige basiscompetenties Spaans (o.a. om in het volgende semester de in het Spaans gedoceerde cursussen over de Spaanse taal- en letterkunde te kunnen volgen, met de nodige begeleiding literaire en andere teksten te kunnen lezen en de systematische studie van de Spaanse taal en literatuur aan te vatten).
Studiemateriaal
Studiekost: meer dan 100 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Aragonés, Luis & Ramón Palencia. 2005. Gramática de uso de español para extranjeros. A1-B2. Madrid: Ediciones SM. (± 25 euro)
Buyse, Kris, Nicole Delbecque & Dirk Speelman. 2015. PortaVoces. Thematische woordenschat Spaans. Leuven: Acco. (± 73 euro)
Buyse, Kris. 2015. PortaVoces. Basisuitspraak Spaans. Leuven: Acco. (+ webapplicatie) (± 20 euro)
Rosales, F. et al. 2017. Campus sur. A1-B1. Edición híbrida. Libro del alumno. Barcelona: Difusión. (± 42 euro)
Toelichting werkvorm
De lessen worden in verschillende groepen gegeven, zodat de student theorie met oefeningen (individuele of groepsopdrachten) afwisselt, en ook de nodige communicatieve vaardigheden aanleert.
Eén uur per week krijgen de studenten les met een native speaker om de uitspraak en de mondelinge taalbeheersing aan te scherpen.
Naast de participatie in de lessen, bereiden de studenten thuis oefeningen voor. Hiervoor staan zowel papieren materialen als ICT-toepassingen ter beschikking.
3 sp. Spaans: taal & tekst I, deel 2 (B-KUL-F0AP4a)
Inhoud
Praktische taalstudie: de student vervolledigt zijn lexicale, grammaticale en communicatieve kennis en vaardigheden.
Hiernaast wordt ook ondersteuning gegeven bij de verwerking van Spaanstalige teksten die aan bod komen in F0AO7A (Spaanse en Spaans-Amerikaanse literatuur I: hedendaagse periode).
Studiemateriaal
Cf. deel 1 (eerste semester)
Toelichting werkvorm
De lessen worden in verschillende groepen gegeven, zodat de student theorie met oefeningen (individuele of groepsopdrachten) afwisselt, en ook de nodige communicatieve vaardigheden aanleert.
Anderhalf uur per week krijgen de studenten les met een native speaker om de uitspraak en de mondelinge taalbeheersing aan te scherpen.
Naast de participatie in de lessen, bereiden de studenten thuis oefeningen voor. Hiervoor staan zowel papieren materialen als ICT-toepassingen ter beschikking.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Spaans: taal & tekst I (B-KUL-F2AP5a)
Toelichting
De puntenverdeling in het eerste semester is als volgt:
- schriftelijk examen (11 punten)
- mondeling examen (5 punten, geen voorbereidingstijd wegens spontaan taalgebruik)
- permanente evaluatie (4 punten): simulatie van het examen tweede helft van november (2 punten); aanwezigheid, voorbereiding en participatie colleges + kleine tussentijdse opdrachten (2 punten)
De puntenverdeling voor het tweede semester is als volgt:
- schriftelijk examen (11 punten)
- mondeling examen (5 punten, geen voorbereidingstijd wegens spontaan taalgebruik)
- permanente evaluatie (4 punten): aanwezigheid, voorbereiding en participatie colleges + portfolio met schrijfopdrachten
Deelname aan de schriftelijke én mondelinge examens van beide semesters is verplicht om een resultaat te krijgen. Niet deelname op één van deze onderdelen leidt tot een NA op het geheel.
Om te slagen is het niet voldoende dat een student 50% haalt in totaal, maar gelden er bijkomende voorwaarden:
- Eerste semester: minstens 47,5% halen op het schriftelijk examen en minstens 47,5% halen op het mondeling examen
- Tweede semester: minstens 47,5% halen op het schriftelijk examen en minstens 47,5% halen op het mondeling examen
- Eindtotaal (gemiddelde van beide semesters): minstens 47,5% halen op het schriftelijk examen van juni en minstens 47,5% halen op het mondeling examen van juni
Toelichting bij herkansen
De evaluatie in de septemberzittijd bestaat uit drie delen:
1) Schriftelijke examen (11 punten)
- Net zoals in juni dienen de studenten minstens 47,5% te halen op dit onderdeel.
- Studenten die voor de schriftelijke examens van januari en juni gemiddeld minstens 60% hebben gehaald en minstens 50 % op het schriftelijk examen in juni krijgen een deeloverdracht (gebaseerd op het gemiddelde van beide semesters).
2) Mondeling examen (5 punten)
- Net zoals in juni dienen de studenten minstens 47,5% te halen op dit onderdeel.
- Studenten die voor de mondelinge examens van januari en juni gemiddeld minstens 60% hebben gehaald en minstens 50 % op het mondeling examen in juni krijgen een deeloverdracht (gebaseerd op het gemiddelde van beide semesters).
3) Permanente evaluatie of vervangopdracht (4 punten)
- Studenten die minstens 60% haalden op permanente evaluatie (totaal beide semesters, exclusief de test in november) behouden hun resultaat.
- Studenten die geen 60% haalden krijgen een op voorhand in te dienen vervangopdracht met hetzelfde gewicht.
In totaal moeten de studenten minstens 50% halen om te slagen.