Latijnse taalkunde III: synchrone benadering (B-KUL-F0AL7A)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
N. |  Cecchini Flavio Massimiliano (plaatsvervanger) |  Feys Xander (medewerker) |  Maleux Maxime (medewerker)
POC Taal- en letterkunde

I. Studenten diepen de kennis verworven in het vak F0AL6B Latijnse taalkunde II (Latijnse syntaxis binnen het kader van een valentie-grammatica) verder uit in met focus op pragmatiek. (4 colleges)

II. Studenten raken vertrouwd met secundaire literatuur over Latijnse taalkunde. (2 colleges)

III.-IV. De studenten leren taalkundige onderzoeksvragen te formuleren en te onderzoeken aan de hand van beschikbare digitale tools. Ze voeren een annotatie-opdracht uit (individueel) en formuleren een onderzoeksvraag, die ze in groepjes via corpusonderzoek trachten te beantwoorden in een korte paper van ca. 3000 woorden. (7 colleges)

V. De studenten verwerken zelfstandig een Latijns tekstcorpus van circa 10.000 à 15.000 woorden.

De studenten kennen de regels van de Latijnse fonologie, morfologie en syntaxis. Deze kennis kunnen zij bij de lectuur en interpretatie van klassieke en postklassieke Latijnse teksten toepassen. Ze hebben in de regel het vak Latijnse taalkunde II gevolgd.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Latijnse taalkunde III: synchrone benadering (B-KUL-F0AL7a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
N. |  Cecchini Flavio Massimiliano (plaatsvervanger) |  Feys Xander (medewerker) |  Maleux Maxime (medewerker)
POC Taal- en letterkunde

Dit opleidingsonderdeel biedt een uitdieping van de taalkundige kennis van het Latijn (valentiegrammatica, pragmatiek) en een eerste opstap naar Latijns taalkundig onderzoek via digitale tools, waaraan de cursorische lectuur wordt verbonden.

(1) Handboek: D. Panhuis, Latijnse grammatica;

(2) Cursustekst: G. Partoens, Aanvullingen bij de grammatica van Dirk Panhuis;

(3) Oefeningen, cursorische lectuur en documentatie voor pragmatiek en onderzoek: aangeboden via Toledo.

gedeeltelijk in het Engels

Discussie - Groepsopdracht - Individuele opdracht - Literatuurstudie - Werkcollege

Deel 1 (weken 1-6): taalverwerving

I. Latijnse pragmatiek en valentiegrammatica: uitdieping en praktische toepassing (dialoog) (ca. 4 colleges)

II. Secundaire literatuur over Latijnse taalkunde vinden en lezen: persoonlijke lectuur en klassikale bespreking (ca. 2 colleges)

Deel 2 (weken 7-13): taalkundig onderzoek (in kader van het ERC-project ERASMOS)

In een hoorcollege wordt praktische informatie gegeven over de individuele opdracht en het groepswerk. Studenten voeren de opdrachten deels zelfstandig uit en deels tijdens begeleide werksessies.

III. Latijnse corpora zoeken en compileren (data cleaning en annotatie) (ca. 3,5 colleges)

IV. Latijnse corpora bevragen a.d.h.v. een zelf geformuelerde onderzoeksvraag (ca. 3,5 colleges)

Tijdens een van de laatste colleges is er ook een testmoment cursorische literatuur (max. 1 uur).

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Latijnse taalkunde III: synchrone benadering (B-KUL-F2AL7a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten, Vaardigheidstoets, Take-home
Leermateriaal : Geen


I. Take-home-taak (5/20)

II. Pass-fail-opdracht als voorwaarde om aan modules III-IV te mogen deelnemen (P/F)

III. Individuele opdracht (5/20)

IV. Groepsopdracht (5/20)

V. Test cursorische literatuur (5/20)

Voor de herkansing moet de student enkel de componenten opnieuw doen waarvoor een onvoldoende werd behaald. Bij “fail” in de pass-fail-opdracht moeten modules III-IV sowieso voor de herkansing worden uitgevoerd, en moet module II opnieuw worden gedaan. De groepsopdracht (IV) wordt vervangen door een equivalente individuele opdracht.