Franse literatuur III: 19e en 20e eeuw (B-KUL-F0AF5A)
Doelstellingen
Het doel van deze cursus is verder te gaan dan het strikt historische en culturele kader van vorige cursussen om een specifiek topic te bespreken aan de hand een diepgaande analyse van literaire teksten. Studenten maken kennis met verschillende benaderingen en methoden van literaire analyse. Er wordt hen ook gevraagd verslag uit te brengen over de verworven kennis in gepaste academische vorm (mondeling en/of schriftelijk) en in een taal die overeenstemt met niveau C1 van het Europees Referentiekader.
Begintermen
De studenten beheersen het Frans en de belangrijkste heuristische instrumenten voor Franse literatuur, op een niveau dat overeenstemt met de start van BA3.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) 32 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) (Taalmodule Frans) 32 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (wijsbegeerte) (Leuven) 28 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Frans) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Frans) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Frans gevolgd) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Frans niet gevolgd) 123 sp.
- Courses for Exchange Students Faculty of Arts (Leuven)
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Frans) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Franse literatuur III: 19e en 20e eeuw (B-KUL-F0AF5a)
Inhoud
Deze cursus bouwt voort op de methodologische kaders aangeboden in de cursus Franse literatuur (BA1) en omvat de analyse van hedendaagse literaire werken door een postkoloniale lens. Meer bepaald is het de bedoeling een corpus van verhalen te bestuderen waarin de auteurs vragen stellen over identiteit, migratie, legitimiteit en culturele en geografische verbondenheid, met een kritische reflectie op het koloniale verleden van Frankrijk en België. De bestudeerde teksten komen allemaal uit de bundel 'Ma nuit au musée' die tussen 2018 en 2023 werd uitgegeven door Stock (Parijs). De cursus omvat een contextualisering van de geselecteerde teksten binnen deze collectie alsook een bespreking van de redactionele strategie die Alina Gurdiel, de directeur van de collectie, heeft toegepast. Aangezien een van de bestudeerde volumes (King Kasaï van Christophe Boltanski) over het Afrika Museum in Tervuren gaat, zal de cursus ook een bezoek aan dit museum bevatten.
Studiemateriaal
De studenten worden uitgenodigd om naast wetenschappelijke artikels over postkoloniale kwesties, het volgende primaire corpus te lezen (de volumes zijn allemaal beschikbaar in de ARTES-bibliotheek):
Kamel Daoud, Le peintre devorant la femme (2019)
Leila Slimani, Le parfum des fleurs la nuit (2021)
Andrea Marcolongo, Déplacer la lune de son orbite (2023)
Christophe Boltanski, King Kasai (2022)
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Franse literatuur III: 19e en 20e eeuw (B-KUL-F2AF5a)
Toelichting
Mondeling examen : transversale vragen die de student uitnodigen om de stof te herformuleren zonder loutere herhaling en op basis van wetenschappelijke artikels.