Engels: taal & tekst II (B-KUL-F0AE9A)

8 studiepuntenEngels56 urenBeide semesters
D'Hertefelt Sarah (coördinator) |  D'Hertefelt Sarah |  Vermeulen Pieter |  Hoebeke Jonathan (medewerker) |  Lombard David (medewerker)
POC Taal- en letterkunde

Dit opleidingsonderdeel heeft als doel studenten niet alleen de middelen te geven om hun Engelse taalvaardigheid minstens tot op C1 niveau te krijgen (nl. het level van een ‘proficient user’ volgens de Raad van Europa), maar hen ook een aantal specifieke academische vaardigheden bij te brengen. De focus ligt op de volgende aspecten: woordenschat en grammatica, spreekvaardigheid, schrijfvaardigheid in verschillende genres van (academisch) schrijven, luistervaardigheid, lees- en schrijftechnieken, integratie van gevorderde analyse-strategieën en mondelinge en schriftelijke presentatievaardigheden in relatie tot literaire en non-literaire teksten. Het opleidingsonderdeel stimuleert studenten bovendien om hun onderzoeksvaardigheden uit te bouwen als onderdeel van het schrijfproces (bv. bronnenmateriaal opzoeken, selecteren, citeren, en correct vermelden).

 

 Deel 1:

  • woordenschat: de woordenschatkennis van de studenten tot op een gevorderd niveau brengen en hen bekwamen die woordenschat actief toe te passen in hun eigen gesproken en geschreven Engels.
  • grammatica: de grammaticakennis tot een gevorderd niveau brengen voor alle domeinen van de grammatica, met als doel interferentiefouten vanuit het Nederlands te vermijden.
  • spreekvaardigheid: studenten zo goed as foutloos leren spreken in verschillende functionele contexten, waarbij ze beroep kunnen doen op een uitgebreide woordenschat.
  • schrijfvaardigheid: studenten competent maken in het schrijven van een goed gestructureerde  tekst door middel van effectieve schrijftechnieken
  • luistervaardigheid: studenten kunnen spontane conversaties tussen moedertaalsprekers met een standaardaccent verstaan

Deel 2:

  • de communicatieve taalvaardigheid van de studenten verbeteren, zowel in een mondelinge als in een schriftelijke context.
  • studenten vertrouwd maken met verschillende academische, non-academische, en literaire tekstgenres, en hen erin bekwamen die tekstgenres effectief aan te wenden.
  • studenten aanleren om hun analyse van complexe literaire teksten op een welbespraakte en effectieve manier te verwoorden.
  • studenten het inzicht laten krijgen dat de kunst van een goede literaire analyse en interpretatie noodzakelijk vertrekt van een gevorderde taalvaardigheid.

De eindtermen van Engels taal & tekst I kunnen als begintermen van Engels: taal- en tekst II worden opgevat.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AE9A : Engels: taal & tekst II

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Engels: taal & tekst II, deel 1 (B-KUL-F0AE8a)

4 studiepuntenEngelsWerkvorm: Practicum30 urenBeide semesters
POC Taal- en letterkunde

  • Verdere uitbreiding van woordenschat als continuering van het woordenschataanbod in Engels: taal & tekst I;
  • Verdere verdieping van de grammaticale kennis als continuering van het grammatica-aanbod in Engels: taal & tekst I, voornamelijk vanuit contrastief perspectief (Nederlands – Engels);
  • Communicatieve oefeningen (spreek-, schrijf- en luistervaardigheidvaardigheid)

Gairns, Ruth and Stuart Redman. 2020. Oxford Word Skills: Upper-Intermediate - Advanced: Student's Pack. Oxford: OUP. ISBN: 978-0194605748

Gairns, Ruth and Stuart Redman. 2011. Oxford Word Skills Advanced Idioms & Phrasal Verbs Student Book with Key. Oxford: OUP. ISBN: 978-0-19-462013-0

Michael Swan. Practical English Usage. 1-year online access. Fourth edition. Oxford: Oxford University Press. 2016. 978-0-19-420251-0

Taalbeheersingsvak

4 sp. Engels: taal & tekst II, deel 2 (B-KUL-F0AE7a)

4 studiepuntenEngelsWerkvorm: Practicum26 urenTweede semester
Vermeulen Pieter |  Lombard David (medewerker)
POC Taal- en letterkunde

Dit deel bouwt de vaardigheden en inzichten die verworven zijn in opleidingsonderdeel T&TI verder uit, waarbij de communicatieve vaardigheden verder ingeoefend worden, en het zwaartepunt verschuift naar argumentatie en effectieve communicatie. Taalvaardigheid wordt ook hier weer gezien als tekstvaardigheid; en gezien de eigen aard van de opleiding wordt deze vaardigheid ingeoefend aan de hand van voor de Engelse cultuur representatieve literaire teksten. Meer concreet worden de volgende vaardigheden aangeleerd en ingeoefend:

(1) Het lezen, begrijpen en analyseren van literaire en niet-literaire (vnl. argumentatieve en evaluatieve) teksten, met aandacht voor formele, betekenisgevende en contextuele aspecten

(2) Het mondeling rapporteren en discussiëren over teksten in de vorm van presentatie, debat, betoog.

(3) Het schrijven van argumentatieve en vergelijkende essays over teksten (korte, coherente essays waarin deze leesvaardigheid gedemonstreerd wordt). Het schrijven van abstracts voor wetenschappelijke essays.

(4) Het correcte gebruik van secundaire bronnen, met name het localiseren van, citeren uit en verwijzen naar secundaire bronnen

  • De meeste literaire teksten die we gebruiken zijn te vinden in de Norton Anthology of English Literature, of zullen beschikbaar gemaakt worden op Toledo.
  • Handboek: Andrew Bennett tand Nicholas Royle. An Introduction to Literature, Criticism and Theory. 5th ed. Abingdon: Routledge, 2016.
  • Twee romans die worden aangekondigd op Toledo aan het begin van het semester.

Taalbeheersingsvak

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Engels: taal & tekst II (B-KUL-F2AE9a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Deel 1:

- De communicatieve oefeningen (schrijf-, spreek- en luistervaardigheid) worden permanent geëvalueerd doorheen het jaar; aandeel in de totaalscore: 6/20.

- Grammatica en woordenschat worden schriftelijk geëvalueerd doorheen het jaar; aandeel in de totaalscore: 4/20

 

Deel 2:

In de loop van het tweede semester krijgen de studenten een aantal individuele schrijfopdrachten: een abstract (1,5/20), een argumentatief essay (1,5/20), en een afsluitend vergelijkend essay (5/20). De verschillende practica worden voorbereid in kleine groepjes, die voor het seminarie ook een verslag inleveren. De medewerking tijdens de contactmomenten en tijdens de voorbereidende sessies en de verslagen tellen samen voor 2/20 punten mee.  

 

De studenten krijgen aan het begin van elk semester een overzicht van de verschillende opdrachten en oefeningen en de precieze puntenverdeling. De inleveringstermijnen en deadlines voor de opdrachten worden vastgelegd door de docent(en) en via Toledo meegedeeld.

 

Noteer dat (i) wie niet deelneemt aan een onderdeel de score '0'  krijgt voor dat onderdeel; (ii) men pas kan slagen voor het hele OPO indien men is geslaagd voor zowel deel 1 als voor deel 2. Studenten die op 1 van beide delen niet slagen, kunnen ten hoogste 9/20 behalen voor het ganse OPO. In dit geval kan men het resultaat voor het deel waarvoor men wel geslaagd is (ofwel deel 1 ofwel 2) overdragen naar de derde examenperiode en desgevallend naar het volgende academiejaar.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • TAAL & TEKST II, DEEL 1 (binnen en over academiejaar)
  • TAAL & TEKST II, DEEL 2 (binnen en over academiejaar)

Deel 1:

De tweede kans bestaat uit:

  • een schriftelijk examen (woordenschat en grammatica; 4/20)
  • een schrijftaak. De schrijftaak wordt ingediend vóór het schriftelijk examen (de inleveringstermijn en deadline worden gecommuniceerd via Toledo; 3/20).
  • een mondelinge oefening (3/20)

Het schriftelijke examen en de mondelinge oefening worden op dezelfde dag georganiseerd.

 

Deel 2:

De tweede kans bestaat uit een abstract (1,5/20), een argumentatief essay (1,5/20), en een vergelijkend essay (5/20).  De score behaald voor medewerkingen en verslagen (maximaal 2/20) in de eerste kans wordt getransfereerd naar de tweede kans.  Er zijn geen deelvrijstellingen mogelijk voor de schrijfopdrachten.

Noteer dat (i) wie niet deelneemt aan een onderdeel de score '0'  krijgt voor dat onderdeel; (ii) men pas kan slagen voor het hele OPO indien men is geslaagd voor zowel deel 1 als voor deel 2. Studenten die na de tweede examenkans voor één van beide delen geslaagd zijn, moeten het daaropvolgende academiejaar enkel het deel waarvoor zij niet slaagden opnieuw opnemen. De score behaald voor het deel waarop zij wel slaagden, wordt overgedragen naar het volgende academiejaar.