Engels: taal & tekst I (B-KUL-F0AE6A)

8 studiepuntenEngels60 urenBeide semesters
D'Hertefelt Sarah (coördinator) |  Ingelbien Raphaël |  N. |  Ottaviani Lauren (medewerker) |  Ringoot Lien (medewerker) |  Vanden Abeele Kaat (medewerker)  | MinderMeer
POC Taal- en letterkunde

Deel 1

  • De studenten verruimen hun woordenschat.
  • De studenten verbeteren hun schrijfvaardigheid in het Engels, met specifieke aandacht voor het schrijven van argumentatieve essays. Ze letten op register, paragraafstructuur, tekststructuur, cohesie en coherentie en correct taalgebruik. De studenten kunnen veelgemaakte fouten daarbij vermijden.
  • De studenten verbeteren hun spreekvaardigheid in het Engels aan de hand van spreekopdrachten zoals het geven van een korte mondelinge presentatie. De studenten brengen hun uitspraak van de Engelse klanken en hun allofonische variatie zo dicht mogelijk in de buurt van die van moedertaalsprekers van het Engels.
  • De studenten verdiepen hun kennis van de Engelse grammatica, met een bijzondere aandacht voor het Engelse werkwoordsysteem op vlak van tijden, aspect en modaliteit en kunnen de betrokken vormen zelf correct produceren. Ze worden zich bewust van veelgemaakte fouten en leren deze vermijden.
  • De studenten verbeteren hun luistervaardigheid in het Engels, en kunnen bv. radio- en televisie-uitzendingen waarin een standaardregister gehanteerd wordt probleemloos verstaan.

 

Deel 2

Studenten vergroten hun lees- en schrijfvaardigheid in het Engels op basis van hedendaagse literaire teksten met grote regionale en registerverscheidenheid. Ze maken zich vertrouwd met de woordenschat van deze teksten, waarbij vooral de nadruk ligt op het macroniveau (het functioneren van lexicale en andere elementen binnen de zin, paragraaf of tekst).  Ze schrijven ook korte kritisch-analytische essays, waarbij ze aan de hand van basisbegrippen uit de verhaalanalyse macro-tekstuele strategieën leren herkennen en beschrijven: tekstuele organisatie, logica, geven of achterhouden van informatie, ironie, enz. Ze kunnen daarbij veelgemaakte fouten en storende interferentiefouten met het Nederlands en andere talen vermijden en een formeel schrijfregister hanteren.

Het beginniveau van de studenten moet ongeveer gelijk zijn aan niveau B1 (Raad van Europa): ze kunnen functioneren in de meeste contexten die zich voordoen bij een verblijf in een Engelstalig land, kunnen coherente gesproken en geschreven tekst van een redelijk niveau produceren over vertrouwde onderwerpen, en beheersen de taal ook al vrij goed op formeel vlak. Wie vanaf een iets lager vertrekniveau begint, moet in staat zijn een inhaalbeweging uit te voeren.

 

Voor deel 2 moeten studenten ook kennis hebben van de begrippen en noties uit het BA1-vak Algemene Literatuurwetenschap I.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AE6A : Engels: taal & tekst I

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Engels: taal & tekst I, deel 1 (B-KUL-F0AE4a)

5 studiepuntenEngelsWerkvorm: Practicum40 urenBeide semesters
N. |  Vanden Abeele Kaat (medewerker)
POC Taal- en letterkunde

  • De studenten verruimen hun woordenschat met behulp van enkele woordenschatboeken
  • De studenten verbeteren hun schrijfvaardigheid in het Engels, met specifieke aandacht voor het schrijven van argumentatieve essays. Ze letten op register, paragraafstructuur, tekststructuur, cohesie en coherentie en correct taalgebruik. De studenten kunnen veelgemaakte fouten daarbij vermijden.
  • De studenten verbeteren hun spreekvaardigheid in het Engels aan de hand van spreekopdrachten zoals het geven van een korte mondelinge presentatie. De studenten brengen hun uitspraak van de Engelse klanken en hun allofonische variatie zo dicht mogelijk in de buurt van die van moedertaalsprekers van het Engels
  • De studenten verdiepen hun kennis van de Engelse grammatica, met een bijzondere aandacht voor het Engelse werkwoordsysteem op vlak van tijden, aspect en modaliteit en kunnen de betrokken vormen zelf correct produceren. Ze worden zich bewust van veelgemaakte fouten en leren deze vermijden.
  • De studenten verbeteren hun luistervaardigheid in het Engels, en kunnen bv. radio- en televisie-uitzendingen waarin een standaardregister gehanteerd wordt probleemloos verstaan.

  • Gairns, Ruth and Stuart Redman. Oxford Word Skills: Upper-Intermediate - Advanced: Student's Pack. Oxford: OUP, 2020. ISBN: 978-0194605748
  • Gairns, Ruth and Stuart Redman. Oxford Word Skills Intermediate Idioms and Phrasal Verbs Student Book with Key. Oxford: OUP, 2011. ISBN: 978-0-19-462012-3
  • Veelgemaakte fouten, spreekvaardigheid, schrijfvaardigheid, uitspraak, grammatica: cursusmateriaal op Toledo.

Taalbeheersingsvak

3 sp. Engels: taal & tekst I, deel 2 (B-KUL-F0AE5a)

3 studiepuntenEngelsWerkvorm: Practicum20 urenTweede semester
Ingelbien Raphaël |  Ottaviani Lauren (medewerker) |  Ringoot Lien (medewerker) |  Vanden Abeele Kaat (medewerker)
POC Taal- en letterkunde

Studenten lezen moderne literaire teksten in het Engels, bereiden mogelijke gespreksonderwerpen voor en maken zich de woordenschat van de teksten eigen. De kennis van deze woordenschat wordt geëvalueerd met twee testen in de loop van het semester, waarop ook de inhoud van de gelezen teksten aan bod komt.

Tijdens tweewekelijkse bijeenkomsten in kleine groepen, onder begeleiding van een tutor, worden de teksten besproken en geanalyseerd a.d.h.v. concepten die de studenten kennen uit het vak Algemene Literatuurwetenschap I. Studenten tonen ook hun zelfstandig analysevermogen en oefenen hun schrijfvaardigheid in korte schrijfopdrachten, waarop ze gedetailleerde feedback krijgen die zowel ingaat op taalbeheersing (inclusief veelgemaakte fouten) als op de basisprincipes van tekstuele analyse.

  • Handleiding met informatie over de organisatie, methodologische achtergrond en evaluatie van het vak;
  • Bloemlezing van korte verhalen in het Engels, te koop via de cursusdienst van studentenvereniging Babylon;
  • Twee moderne romans, waarvan de titels bij de start van het semester bekend worden gemaakt.

  • individueel lezen van teksten.
  • seminaries.
  • schriftelijke opdrachten. 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Engels: taal & tekst I (B-KUL-F2AE6a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Procesevaluatie, Vaardigheidstoets


Belangrijk: Studenten zijn verplicht om deel te nemen aan evaluaties voor 1. schrijfvaardigheid (deel 1), 2. spreekvaardigheid (deel 1), 3. uitspraak (deel 1), 4. woordenschat en grammatica (deel 1), 5. luistervaardigheid (deel 1), 6. leesvaardigheid (deel 2) en 7. het schrijven van essays (deel 2). Het uitblijven van resultaten voor een of meerdere van deze zeven onderdelen leidt tot een 0/20 voor het hele vak Engels Taal en Tekst I.

 

Volgend afrondingsysteem is van toepassing: eindtotalen X.5 en lager zullen naar beneden (X) worden afgerond. Eindtotalen X.6 en hoger zullen naar boven (X+1) worden afgerond indien geen van de deelresultaten voor 1. schrijfvaardigheid (deel 1), 2. spreekvaardigheid (deel 1), 3. uitspraak (deel 1), 4. woordenschat en grammatica (deel 1), 5. luistervaardigheid (deel 1), 6. leesvaardigheid (deel 2) en 7. het schrijven van essays (deel 2) lager ligt dan 40%. Indien een of meerdere deelresultaten lager liggen dan 40%, wordt het eindtotaal sowieso naar beneden afgerond.

 

Deel 1 (12.5/20)

- De communicatieve oefeningen (schrijf-, spreek- en luistervaardigheid) worden permanent geëvalueerd doorheen beide semesters; aandeel in de totaalscore: 5.5/20.

- Grammatica en woordenschat worden schriftelijk geëvalueerd doorheen beide semesters; aandeel in de totaalscore: 7/20. De studenten dienen op deze testen op zijn minst 66% van de items correct te hebben om 10/20 te behalen.

 

De studenten krijgen aan het begin van elk semester een overzicht van de verschillende testen en opdrachten en de precieze puntenverdeling. De inleveringstermijnen en deadlines voor de opdrachten worden vastgelegd door de docent(en) en via Toledo meegedeeld.

 

Deel 2 (7,5/20)

- leestesten: er zullen twee testen georganiseerd worden. De op de leestesten behaalde resultaten tellen voor 3,5 op 20 voor het vak als geheel. De leestesten bestaan uit meerkeuzevragen en hebben betrekking op de inhoud en woordenschat van bepaalde literaire teksten (romans en verhalen). Voor het onderdeel meerkeuzevragen wordt giscorrectie toegepast. Voor vragen over woordenschat worden zinnen uit de relevante teksten weergegeven met daarin onderstreepte woorden. De student zal uit vier mogelijke Nederlandse vertalingen van de onderstreepte woorden de juiste moeten kiezen.  

- essays: er zullen drie schrijfopdrachten georganiseerd worden, die zowel de lees- als de schrijfvardigheid van de studenten beoordelen De op de schrijfopdrachten behaalde resultaten tellen voor 4 op 20 voor het vak als geheel. In die schrijfropdrachten bespreken de studenten de manier waarop literaire technieken in bepaalde Engelse literaire teksten worden gebruikt. Voor een lijst van zulke technieken worden de studenten verwezen naar het deel over 'proza-analyse' van het vak 'Algemene Literatuurwetenschap 1'.

Het herexamen bestaat uit een schriftelijk examen, 2 schrijfopdrachten en een mondelinge oefening.

 

Studenten zijn verplicht om deel te nemen aan evaluaties voor 1. schrijfvaardigheid (deel 1), 2. spreekvaardigheid (deel 1), 3. uitspraak (deel 1), 4. woordenschat en grammatica (deel 1), 5. luistervaardigheid (deel 1), 6. leesvaardigheid (deel 2) en 7. het schrijven van essays (deel 2). Het uitblijven van resultaten voor een of meerdere van de evaluatie-activiteiten leidt tot een 0/20 voor het hele vak Engels Taal en Tekst I.

 

Volgend afrondingsysteem is van toepassing: eindtotalen X.5 en lager zullen naar beneden (X) worden afgerond. Eindtotalen X.6 en hoger zullen naar boven (X+1) worden afgerond indien geen van de deelresultaten voor 1. schrijfvaardigheid (deel 1), 2. spreekvaardigheid (deel 1), 3. uitspraak (deel 1), 4. woordenschat en grammatica (deel 1), 5. luistervaardigheid (deel 1), 6. leesvaardigheid (deel 2) en 7. het schrijven van essays (deel 2) lager ligt dan 40%. Indien een of meerdere deelresultaten lager liggen dan 40%, wordt het eindtotaal sowieso naar beneden afgerond.

 

Schriftelijk examen:

  • Woordenschat en grammatica (deel 1): 7/20
  • Leesvaardigheid (deel 2): 3.5/20

 

Mondelinge oefening: 3/20

Noot: het schriftelijk en het mondeling examen worden op dezelfde dag georganiseerd.

 

Schrijftaken:

  • een schrijftaak waarvoor mogelijke onderwerpen twee weken vóór het begin van de derde examenperiode worden bekendgemaakt en die via Toledo op uiterlijk de eerste dag van de 3de examenperiode wordt ingediend (deel 1, 2.5/20)
  • een essay waarvoor mogelijke onderwerpen één week vóór het begin van de derde examenperiode worden bekendgemaakt en die via Toledo op uiterlijk de eerste dag van de 3de examenperiode wordt ingediend (deel 2, 4/20)