Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) I (B-KUL-F0AC2A)

6 studiepuntenDuits39 urenBeide semesters
Brône Geert |  Claes Karoline (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

Het is de bedoeling de studenten in staat te stellen zelfstandig, kritisch en gestructureerd met vragen en problemen van de Duitse systeemlinguïstiek om te gaan.

Een passieve kennis van het Duits volstaat om het OPO bij de start te kunnen volgen.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AC2A : Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) I

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) I, deel 1 (B-KUL-F0AC0a)

4 studiepuntenDuitsWerkvorm: College26 urenEerste semester
Brône Geert |  Claes Karoline (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

Het college beoogt de studie van het Duits vanuit een descriptief-linguïstisch en contrastief oogpunt (Duits-Nederlands). Het is in hoofdzaak aan een inleiding in de flexiemorfologie (werkwoord, zelfstandig en bijvoeglijk naamwoord, determinatief, voornaamwoord, telwoord), en de morfosyntaxis en syntaxis (enkelvoudige en complexe zinsstructuren) van het hedendaagse Duits gewijd.

M. Habermann, G. Diewald & M. Thurmair (2015). Grundwissen Grammatik. Fit für den Bachelor. Berlin: Dudenverlag.

A. Ten Cate, H. Lodder & A. Kootte (2004). Deutsche Grammatik. Eine kontrastiv deutsch-niederländische Beschreibung für den Fremdspracherwerb. Uitgeverij Coutinho.


 

De werkvorm is grotendeels een responsiecollege, waarbij de studenten actief en interactief met de inzichten aan de slag gaan in de vorm van oefeningen, taalkundige analyses, foutenanalyses, etc.

2 sp. Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) I, deel 2 (B-KUL-F0AC1a)

2 studiepuntenDuitsWerkvorm: College13 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

Het college beoogt de studie van het Duits vanuit een descriptief-linguïstisch en contrastief oogpunt (Duits-Nederlands). Het is in hoofdzaak aan een inleiding in de flexiemorfologie (werkwoord, zelfstandig en bijvoeglijk naamwoord, determinatief, voornaamwoord, telwoord),  en de morfosyntaxis en syntaxis (enkelvoudige en complexe zinsstructuren) van het hedendaagse Duits gewijd.

M. Habermann, G. Diewald & M. Thurmair (2015). Grundwissen Grammatik. Fit für den Bachelor. Berlin: Dudenverlag.

A. Ten Cate, H. Lodder & A. Kootte (2004). Deutsche Grammatik. Eine kontrastiv deutsch-niederländische Beschreibung für den Fremdspracherwerb. Uitgeverij Coutinho.


 

De werkvorm is grotendeels een responsiecollege, waarbij de studenten actief en interactief met de inzichten aan de slag gaan in de vorm van oefeningen, taalkundige analyses, foutenanalyses, etc.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) I (B-KUL-F2AC2a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Deelexamen januari: schriftelijk examen (3u in totaal)
Examen juni: schriftelijk examen (3u in totaal)

Deel 1 telt voor 50% van het eindresultaat; deel 2 voor de overige 50%,

Bij een herkansing in 3EP is er één schriftelijk examen voor het gehele OPO (deel 1+2) (3 uur)