Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) I (B-KUL-F0AC2A)
Doelstellingen
Het is de bedoeling de studenten in staat te stellen zelfstandig, kritisch en gestructureerd met vragen en problemen van de Duitse systeemlinguïstiek om te gaan.
Begintermen
Een passieve kennis van het Duits volstaat om het OPO bij de start te kunnen volgen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AC2A : Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) I
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (wijsbegeerte) (Leuven) 28 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Duits) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Duits) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Duits niet gevolgd) 123 sp.
- Courses for Exchange Students Faculty of Arts (Leuven)
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Duits) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) I, deel 1 (B-KUL-F0AC0a)
Inhoud
Het college beoogt de studie van het Duits vanuit een descriptief-linguïstisch en contrastief oogpunt (Duits-Nederlands). Het is in hoofdzaak aan een inleiding in de flexiemorfologie (werkwoord, zelfstandig en bijvoeglijk naamwoord, determinatief, voornaamwoord, telwoord), en de morfosyntaxis en syntaxis (enkelvoudige en complexe zinsstructuren) van het hedendaagse Duits gewijd.
Studiemateriaal
M. Habermann, G. Diewald & M. Thurmair (2015). Grundwissen Grammatik. Fit für den Bachelor. Berlin: Dudenverlag.
A. Ten Cate, H. Lodder & A. Kootte (2004). Deutsche Grammatik. Eine kontrastiv deutsch-niederländische Beschreibung für den Fremdspracherwerb. Uitgeverij Coutinho.
Toelichting werkvorm
De werkvorm is grotendeels een responsiecollege, waarbij de studenten actief en interactief met de inzichten aan de slag gaan in de vorm van oefeningen, taalkundige analyses, foutenanalyses, etc.
2 sp. Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) I, deel 2 (B-KUL-F0AC1a)
Inhoud
Het college beoogt de studie van het Duits vanuit een descriptief-linguïstisch en contrastief oogpunt (Duits-Nederlands). Het is in hoofdzaak aan een inleiding in de flexiemorfologie (werkwoord, zelfstandig en bijvoeglijk naamwoord, determinatief, voornaamwoord, telwoord), en de morfosyntaxis en syntaxis (enkelvoudige en complexe zinsstructuren) van het hedendaagse Duits gewijd.
Studiemateriaal
M. Habermann, G. Diewald & M. Thurmair (2015). Grundwissen Grammatik. Fit für den Bachelor. Berlin: Dudenverlag.
A. Ten Cate, H. Lodder & A. Kootte (2004). Deutsche Grammatik. Eine kontrastiv deutsch-niederländische Beschreibung für den Fremdspracherwerb. Uitgeverij Coutinho.
Toelichting werkvorm
De werkvorm is grotendeels een responsiecollege, waarbij de studenten actief en interactief met de inzichten aan de slag gaan in de vorm van oefeningen, taalkundige analyses, foutenanalyses, etc.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) I (B-KUL-F2AC2a)
Toelichting
Deelexamen januari: schriftelijk examen (3u in totaal)
Examen juni: schriftelijk examen (3u in totaal)
Deel 1 telt voor 50% van het eindresultaat; deel 2 voor de overige 50%,
Toelichting bij herkansen
Bij een herkansing in 3EP is er één schriftelijk examen voor het gehele OPO (deel 1+2) (3 uur)