Arbeidsorganisatie (B-KUL-E0N34A)
Doelstellingen
De student kan
- de structuur, cultuur en managementstijl van en in een organisatie herkennen en inschatten wat het effect daarvan kan zijn p de gezondheid van de werknemers, op de interne arbeidsverhoudingen en op zijn/haar adviezen en beslissingen, en op het te voeren (psychosociaal) preventiebeleid
- de machtsverhoudingen in de ondernemingen inschatten en deze kennis gebruiken bij de optimalisering van het (psychosociaal) werknemerswelzijn
- de elementen in een onderhandelingsproces herkennen en gebruiken ten voordele van het individueel en collectief werknemerswelzijn
- adequaat samenwerken met alle geledingen binnen het bedrijf, in het bijzonder met de HR en de comités
- arbeidsconflictsituaties herkennen en op een flexibele manier bijdragen tot hun oplossing
- reflecteren over het eigen functioneren als arbeidsarts en als persoon en door zelfmanagement het eigen functioneren als arbeidsarts optimaliseren.
Begintermen
De student moet in het bezit zijn van een diploma arts.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
E09N5A : Arbeidsorganisatie
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Arbeidsorganisatie (B-KUL-E0N34a)
Inhoud
- Anatomie van organisaties (organisatiestructuur)
- Fysiologie van organisaties: leiderschap en managementmodellen, organisatieverandering, conflicten (gedrag van organisaties); missie, visie en strategie van bedrijven; SWOT analyse van de bedrijfsprocessen; organisatiecultuur
- managementvaardigheden (o.a. human resources management, conflict management, project en crossfunctioneel management, time- en stressmanagement en change management)
Studiemateriaal
Er worden PowerPointpresentaties ter beschikking gesteld op Toledo (verplicht).
Toelichting werkvorm
Interactieve hoorcolleges
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Arbeidsorganisatie (B-KUL-E2N34a)
Toelichting
De studenten worden ingedeeld in groepen van 2 tot 4 studenten. Iedere groep maakt een PowerPoint presentatie met toepassing van de leerstof over een bedrijf/organisatie. De presentatie wordt beoordeeld op: inhoud, zin voor het essentiële en volledigheid én vorm, structuur en duidelijkheid. Een student dient bij wettige afwezigheid een individueel werk te maken.
Toelichting bij herkansen
Indien het niet mogelijk is om de studenten in groepen in te delen, kan de student de paper individueel maken en presenteren.