Probleemoplossend vermogen in de interne geneeskunde, deel 2 (B-KUL-E0AX2A)






Doelstellingen
Aan het einde van het opleidingsonderdeel:
- Is de ASO in staat de voor het specialisme relevante medisch(-technische) basisvaardigheden toe te passen in de praktijk. (BN2)
- Weet de ASO de inzichten en bevindingen in de methodologie en ethische en wettelijke aspecten van wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar en te implementeren in de klinische en/of diagnostische context. (BN2)
- Is de ASO in staat om zijn kennis over de vigerende gezondheidssystemen en financieel-economische implicaties van zorgverstrekking voor de maatschappij en de patiënt in zijn concrete dagelijkse praktijk te vertalen. (BN2)
- Kan de ASO in de praktijk zijn werkzaamheden in functie van prioriteiten organiseren en plannen. (BN3)
- Weet de ASO zijn kennis over de wettelijke en ethische/deontologische aspecten van het uitoefenen van het specialisme te integreren in de praktijk. (BN3)
Per leerdoel wordt tussen haken aangegeven welk bekwaamheidsniveau (BN) wordt vooropgesteld aan het einde van het opleidingsjaar.
Meer specifiek:
Bekwaamheidsniveau 1 (BN1): De ASO is bekwaam om de supervisor te assisteren bij het uitvoeren van het leerdoel
Bekwaamheidsniveau 2 (BN2): De ASO is bekwaam om het leerdoel uit te voeren onder directe, proactieve supervisie
Bekwaamheidsniveau 3 (BN3): De ASO is bekwaam om het leerdoel uit te voeren onder indirecte, reactieve supervisie
Bekwaamheidsniveau 4 (BN4): De ASO is bekwaam om het leerdoel zelfstandig uit te voeren
Begintermen
De begintermen zijn de eindtermen die beschreven zijn voor de opleiding “Master in de geneeskunde”
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL( E0AM6A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
E0AM6A : Probleemoplossend vermogen in de interne geneeskunde, deel 1
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
E0BB2A : Probleemoplossend vermogen in de interne geneeskunde, deel 3
E0CB8A : Probleemoplossend vermogen in de interne geneeskunde, deel 4
E0CG6A : Probleemoplossend vermogen in de interne geneeskunde, deel 5
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de specialistische geneeskunde (Leuven) (Afstudeerrichting Cardiologie) 180 sp.
- Master in de specialistische geneeskunde (Leuven) (Afstudeerrichting Gastro-enterologie) 180 sp.
- Master in de specialistische geneeskunde (Leuven) (Afstudeerrichting Geriatrie) 180 sp.
- Master in de specialistische geneeskunde (Leuven) (Afstudeerrichting Inwendige geneeskunde) 180 sp.
- Master in de specialistische geneeskunde (Leuven) (Afstudeerrichting Medische oncologie) 180 sp.
- Master in de specialistische geneeskunde (Leuven) (Afstudeerrichting Pneumologie) 180 sp.
- Master in de specialistische geneeskunde (Leuven) (Afstudeerrichting Reumatologie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
1 sp. Gevalsbespreking (B-KUL-E0AX2a)
Inhoud
Tijdens deze sessies worden de praktijkgevallen voorgesteld en in teamverband, eventueel interdisciplinair, besproken. Er zal aandacht worden besteed aan urgenties en diagnostische problemen.
Studiemateriaal
Patiëntendossiers
Toelichting werkvorm
De ASO luistert naar de praktijkgevallen die worden voorgesteld en stelt zelf voor.
De ASO participeert actief tijdens de discussie.
7 sp. Klinische stage (B-KUL-E0AX3a)




Inhoud
De ASO’s nemen in de eigenlijke ziekenhuiscontext actief deel aan de zorgverstrekking en alle daarbij bijhorende activiteiten door artsen-specialisten in het domein van interne geneeskunde. Ze worden geconfronteerd met uiteenlopende aandoeningen en/of situaties. Ze leren de eerder verworven inzichten en vaardigheden toe te passen in de praktijk en verwerven de vooropgestelde competenties.
Studiemateriaal
Praktijkgevallen
Harrison's Principles of Internal Medicine. Fauci AS, Braunwald E, Kasper DL et al, eds. McGraw-Hill.
www.forumIG.be
Toelichting werkvorm
De ASO loopt stage op de klinisch/diagnostische dienst en leert er voor de dienst relevante activiteiten.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Probleemoplossend vermogen in de interne geneeskunde, deel 2 (B-KUL-E2AX2a)
Toelichting
De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.
De beoordeling van het OPO gebeurt aan de hand van de volgende criteria:
- De ASO presenteert een casus op de werkvloer, die via een beoordelingsformulier in Medbook wordt beoordeeld.
- De ASO wordt verondersteld om – behoudens overmacht – aanwezig te zijn op gevalsbesprekingen.
- De ASO wordt beoordeeld op het functioneren op de werkvloer. De ASO laat ten minste drie keer een Korte Klinische Beoordeling invullen door een superviserend staflid en voert ten minste twee formele gesprekken met zijn/haar supervisoren; nl. ten minste één functioneringsgesprek (halfweg het opleidingsjaar) en één evaluatiegesprek (op het einde van het opleidingsjaar). Beide gesprekken vinden hun schriftelijke neerslag in het daartoe bestemde beoordelingsformulier in Medbook.
Er wordt een pass verkregen indien aan alle hierboven genoemde criteria wordt voldaan.