Seminaria en praktijkvaardigheden, deel 1 (B-KUL-E01P2A)
Doelstellingen
Doel:
Aan de hand van dit college worden via verschillende, theoretische en praktijkgerichte lessen vaardigheden aangereikt en ingeoefend die de bedrijfsarts ondersteuning geven in zijn dagdagelijkse praktijk
Eindtermen:
De student kan
- een preventief medisch onderzoek correct uitvoeren
- op een gepaste manier communiceren met werknemers, leidinggevenden, vakbond en directie
- multidisciplinair samenwerken
- activiteiten ontwikkelen op gebied van gezondheidsadvisering
- eerste hulp en dringende verzorging organiseren en verlenen aan werknemers
- risico's opsporen, analyseren en evalueren tijdens de bedrijfs- en werkpostbezoeken
- meetstrategieën ontwikkelen
- verzamelde gegevens verwerken en er op gepaste manier over rapporteren binnen zijn bedrijf
- de vaardigheden van een goed bedrijfsarts op het geschikte moment gebruiken
Begintermen
De student moet in het bezit zijn van een diploma arts.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
E01P3A : Seminaria en praktijkvaardigheden, deel 2
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
E0N25A : Stage en seminaria deel 1
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Seminaria en praktijkvaardigheden, deel 1 (B-KUL-E01P2a)
Inhoud
a) Seminaria:
Actuele topics in de arbeidsgeneeskunde: permanent overzicht van de nieuwe inzichten en van het wetenschappelijk onderzoek in de arbeidsgeneeskunde.
b) Bedrijfs- en werkpostbezoeken
c) Stage:
In de stage leert de student aangeleerde theoretische systematieken toepassen op concrete werksituaties. Hij wordt in zijn dagelijse praktijk ondersteund door een stagementor op de dienst waar hij stage volgt, én door een universitaire stagebegeleider. De mentoren binnen de diensten dienen de dagelijkse werkzaamheden van de kandidaat te superviseren en hem/haar bij te staan met hun ervaring en kennis.
De student houdt een stagedagboek bij over zijn stage (registratie van activiteiten met verslaglegging), dat regelmatig besproken wordt met de stagementor en de stagebegeleider.
Op geregelde terugkomdagen wordt er door de studenten en stagementoren van de diensten casuïstiek behandeld.
d) Communicatietraining in werksituaties
e) EHBO in de arbeidsgeneeskunde m.i.v. rampenplanning
Toelichting werkvorm
Open seminaria
Bedrijfs- en werkpostbezoeken (indien mogelijk)
Lezingen
Presentiaties
Trainingen
Casuïstiek
Stages
Verschillende interactieve werkvormen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Seminaria en praktijkvaardigheden, deel 1 (B-KUL-E21P2a)
Toelichting
a) Aanwezigheid op seminaries en studiedagen van de VWVA (min. 70% aanwezigheid) (15% van de punten)
b) beoordeling van de stage door de stagementor (70% van de punten)
c) Aanwezigheid bij trainingen, bedrijfs- en werkpostbezoeken, door de opleiding ingericht in het kader van dit opleidingsonderdeel (verplichte aanwezigheid, vervangopdracht bij afwezigheid) (15% van de punten)
Men moet op elk van de onderdelen geslaagd zijn om te kunnen slagen voor het geheel
De student is verantwoordelijk voor het bijhouden van aanwezigheidsbewijzen van de verplichte activiteiten