Economisch Engels II (B-KUL-D0T16A)
Doelstellingen
In dit opleidingsonderdeel breiden studenten hun Engelse economische woordenschat en communicatieve vaardigheden uit. Ze verdiepen hun kennis van grammatica aan de hand van mondelinge en schriftelijke oefeningen.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kan de student:
* vlot schriftelijk en mondeling communiceren in het Engels, zowel in een algemene als een bedrijfscontext
* efficiënt en autonoom in het Engels functioneren in een professionele omgeving
* de aangeleerde economische woordenschat begrijpen wanneer hij of zij teksten leest of audio-fragmenten beluistert
* individueel een presentatie opstellen over een economisch onderwerp met de bedoeling het publiek te overtuigen
* presentaties (eigen of van medestudenten) mondeling evalueren
* een formele email en een proposal schrijven
Begintermen
Met succes het taalcollege “Engels I : Algemeen Economisch Engels” hebben gevolgd aan de KU Leuven, KULAK of aan een andere instelling van de associatie.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0W34A : Economisch Engels II
HBN15A : Engels II (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Master in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master handelsingenieur (Leuven) 120 sp.
- Master handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 120 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Economisch Engels II (B-KUL-D0T16a)
Inhoud
Tijdens de cursus komen de vier communicatieve vaardigheden, namelijk lezen, luisteren, spreken en schrijven, aan bod. Naast een aantal korte, onvoorbereide spreekoefeningen in de les, bereiden de studenten individueel een formele, persuasieve, business-gerelateerde presentatie voor. Achteraf evalueren ze mondeling de presentatie van een medestudent. Schrijfvaardigheid wordt geoefend aan de hand van verschillende proposal writing opdrachten. De studenten leren stap voor stap de stijlkenmerken, structuur en inhoudelijke aspecten van proposals kennen. Daarnaast worden de basisprincipes van e-mail writing herhaald.
De cursus is gericht op het uitbreiden van economische woordenschat, op het kort toelichten van een aantal frequent voorkomende grammaticale knelpunten en op het maken van oefeningen om deze structuren te internaliseren.
Studiemateriaal
Gebruikt materiaal:
* Mascull, Bill. Business Vocabulary in Use, Advanced. Cambridge University Press, 2017
* English II: Course Notes
Toledo:
Praktische informatie en aankondigingen
Toelichting onderwijstaal
Alle lessen worden in het Engels gedoceerd en studenten zijn in staat om instructies en praktische informatie in het Engels te begrijpen. Email communicatie met de docent verloopt eveneens in het Engels.
Toelichting werkvorm
In interactieve sessies wordt nieuwe woordenschat en grammatica aangebracht en ingeoefend. Tijdens de lessen wordt gebruik gemaakt van de Course Notes en daarbij komen zowel lees- en luistervaardigheid, als spreek- en schrijfvaardigheid aan bod. De studenten bereiden de woordenschatthema’s uit het boek Business Vocabulary in Use thuis zelfstandig voor. Tijdens de les worden herhalingsoefeningen gemaakt, om na te gaan of de nieuwe woorden en collocaties gekend zijn.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: economisch Engels II (B-KUL-D2T16a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
* De evaluatie bestaat uit :
(a) een schriftelijk test op het einde van het eerste semester
(b) een schriftelijke test op het einde van het tweede semester
(c) een individuele presentatie over een economisch onderwerp
* De exacte tijdstippen voor de schriftelijke testen en de presentatie worden door de docent bepaald en meegedeeld in de Course Notes en via Toledo.
* Een overzicht van wat exact gekend moet zijn voor de schriftelijke testen is te vinden in de inleiding van de Course Notes.
Bepaling eindresultaat
* Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld in de syllabus, via Toledo en in de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
* Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat wordt bepaald op basis van de volgende deelevaluaties:
- schriftelijke test op het einde van het eerste semester
- schriftelijke test op het einde van het tweede semester
- presentatie over een economisch onderwerp
* Het exacte gewicht van elke deelevaluatie wordt door de docenten meegedeeld op Toledo en in de Course Notes.
* Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de deelevaluaties, of de vastgelegde datum of inleveringstermijn niet respecteert, wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat. Enkel mits geldige reden (bv. gestaafd met een doktersattest) en tijdige melding heeft de student recht op een inhaaltest/-taak.
* Online inschrijving voor de presentatie is verplicht. De deadline wordt gecommuniceerd via Toledo.
* Indien de student aan geen enkele deelevaluatie van een semester deelneemt wordt dit beschouwd als een NA-score van dat semester. Dat impliceert dat een NA-score in het 1e semester onmiddellijk een NA-score voor het jaartotaal betekent.
*Zie 'Toelichting bij herkansen' onder voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.
Toelichting bij herkansen
* De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans.
* Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie uit:
een schriftelijke test: woordenschat, grammatica, schrijven (80% van de punten)
een individuele presentatie over een economisch onderwerp (20% van de punten)