Organisatieontwerp (B-KUL-D0R28A)
Doelstellingen
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
* de diverse organisatiestructuurtypes te begrijpen en gevolgen voor de beheersbaarheid van organisatieprocessen te beoordelen
* de bijdrage te begrijpen van theorieën voor het juist inschatten van de effecten van ontwerpkeuzes van organisatie-, groeps- en functiestructuren
* de regelcapaciteit, stressrisico's en leermogelijkheden voor jobs in te schatten op basis van de aangereikte ontwerptheorieën en analysekaders
* de diverse modellen inzake (planmatige) organisatieverandering te begrijpen en toe te passen
* de voornaamste ontwikkelingen in het wetenschappelijk onderzoek op de vermelde terreinen weer te geven en op hun belang in te schatten
Begintermen
basisinzichten inzake:
- het functioneren van organisaties en het management van organisaties
- het functioneren van mensen en groepen in organisaties
zijn aangewezen
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) (Major: Personeel en organisatie) 60 sp.
- Master in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) (Minor: Personeel en organisatie) 60 sp.
- Master in het informatiemanagement (Leuven) 60 sp.
- Master handelsingenieur (Leuven) 120 sp.
- Master handelsingenieur (Leuven) (Minor: Personeel en organisatie) 120 sp.
- Master in het publiek management en beleid (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Organisatieontwerp (B-KUL-D0R28a)
Inhoud
Diverse thema’s rond organisatieontwerp worden behandeld en uitgediept.
Thema 1 De organisatiestructuur: ontwerpprincipes en ontwerpstrategieën
- Het ontwerp van een uitvoeringsstructuur
- Het ontwerp van een besturings- en ondersteuningsstructuur
Thema 2 De groepsstructuur: het ontwerpen van taakgroepen
- Het ontwerp van (zelfsturende) teams
- Het inbouwen en interne en externe regelcapaciteit
- Werken met projectteams en virtuele teams
Thema 3 De job: het verdelen van taken tussen jobs en medewerkers
- Kwaliteit van de arbeid
- Job design
Thema 4 Integrale organisatieverandering: het ontwerp van systemen
- Future of work
- New ways of working
Thema 5 Change management
- (Geplande) veranderingsstrategieën
- Instrumenten die een integrale verandering ondersteunen
- Omgaan met weerstand tegen verandering
Studiemateriaal
STUDIEMATERIAAL
Gebruikt studiemateriaal
• Teksten en wetenschappelijke artikels die beschikbaar worden gesteld via Toledo
• Slides van de hoorcolleges en eventuele gastsprekers worden ter beschikking gesteld via Toledo
Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Aanvullend studiemateriaal (niet verplicht):
Kuipers, H., Van Amelsvoort, P., & Kramer, E. (2018). Het nieuwe organiseren. alternatieven voor de bureaucratie. Acco: Leuven.
Toelichting werkvorm
Interactieve hoorcolleges
De inhoud bestaat uit een algemene inleiding en vijf centrale thema’s. De sociotechnische ontwerpleer wordt hierbij als kader gebruikt. Aan elk thema zijn enkele hoorcolleges gewijd. Studenten worden gestimuleerd om actief met de leerstof bezig te zijn en die toe te passen op concrete cases en organisaties. Deze activerende methode wordt doorgezet door ook gebruik te maken van bijvoorbeeld gastlessen van experten (praktijk/beleid/universiteit), organisatiebezoeken en/of simulatiespelen.
Groepswerk
De student dient voor dit opleidingsonderdeel in groepjes van een aantal studenten een opdracht uit te voeren. In deze opdracht zullen studenten de geziene leerstof op een concrete organisatiecase toepassen. Deze opdracht bestaat uit een schriftelijke neerslag en uit een presentatie. Meer uitleg over het groepswerk wordt gegeven op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Organisatieontwerp (B-KUL-D2R28a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
- De evaluatie bestaat uit een schriftelijk open boek-examen met open vragen.
- Naast dit individuele examen, moeten de studenten tijdens het jaar een opdracht in groep uitvoeren. Deze opdracht omvat een schriftelijke paper en een presentatie. De inhoud van de opdracht wordt toegelicht op Toledo.
- Studenten die omwille van een gegronde reden (bv. langdurige ziekte) moeilijk kunnen deelnemen aan het groepswerk, kunnen aan de docent toestemming vragen om de groepsopdracht te vervangen door een individuele opdracht. De inhoud van de vervangopdracht zal via Toledo worden toegelicht.
- De inleveringstermijn en deadlines voor het indienen van de opdracht worden vastgelegd door de docent(en) en worden via Toledo meegedeeld.
Bepaling eindresultaat
- Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
- Het eindresultaat wordt als volgt bepaald: de opdracht wordt beoordeeld op 30% van de punten, het examen op 70% van de punten.
- Indien de student niet deelneemt aan de opdracht, wordt op dit onderdeel een 0/6 behaald. Indien de student niet deelneemt aan het schriftelijk examen, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.
- Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (http://www.kuleuven.be/onderwijs/oer/).
Toelichting bij herkansen
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken tijdens de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans:
- De evaluatie bestaat uit een schriftelijk open boek-examen met open vragen.
- Indien de student geslaagd was voor het groepswerk, wordt dit punt behouden. Indien de student niet geslaagd was, dient de student een individuele vervangopdracht te maken. De toelichting bij deze opdracht verloopt via Toledo. Ook de inleveringstermijn en deadline voor het indienen van deze opdracht worden via Toledo meegedeeld.
- Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
- Het eindresultaat wordt als volgt bepaald: de opdracht wordt beoordeeld op 30% van de punten, het afrondend examen op 70% van de punten.
- Indien de vastgelegde inleveringstermijnen niet worden gerespecteerd of de opdracht niet wordt ingeleverd, wordt de eindbeoordeling voor het opleidingsonderdeel NA (niet afgelegd).
- Indien de student niet deelneemt aan het schriftelijk examen, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.
- Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (http://www.kuleuven.be/onderwijs/oer/).
- De student herneemt enkel het onderdeel waarvoor hij of zij niet geslaagd was bij de eerste examenkans. Indien de student reeds geslaagd was voor een onderdeel wordt het resultaat dat behaald werd voor dat onderdeel overgedragen.