Productie en logistiek management (HIR) (B-KUL-D0H26A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
. operationele processen analyseren en verbeteren
. basisprincipes van voorraadbeheer beheersen en toepassen
. planningssystemen voor planning van materiaal en capaciteit begrijpen en toepassen
. in staat zijn om de basiswetmatigheden van doorlooptijdreductie te begrijpen en numerisch uit te werken
Begintermen
* afgerond: D0H10A Hogere Wiskunde I en D0H11A Hogere Wiskunde II en (D0H20A Lineaire programmering & Kansrekenen of (D0H45A Lineaire programmering en D0H46A Beschrijvende statistiek en kansrekenen))
* minstens gelijktijdig opgenomen: D0H19A Bedrijfsstatistiek
Er is geen specifieke voorkennis vereist op het vlak van operationeel beheer of voorraadbeheer.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D9X04A : Productie en logistiek management (HIR)
HBE06E : Production and Logistics Management
HBN33A : Productie en logistiek management (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor handelsingenieur (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur / Master of Business Engineering (Leuven) 99 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur in de beleidsinformatica / Master of Business and Information Systems Engineering (Leuven) 111 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Productie en logistiek management (HIR) (B-KUL-D0H26a)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel wordt een overzicht gegeven van het beheer van operationele processen, met nadruk op voorraadbeheer en (productie) planning. De materie heeft een kwantitatieve inslag om modellen te ontwerpen die leiden tot het nemen van correcte logistieke beslissingen. Sterke nadruk wordt gelegd op de bedrijfseconomische inzichten achter deze beslissingen.
- Basisconcepten in productie-en voorraadbeheer
- Voorraadbeheer
- Materiaalbehoeftenplanning
- Theory of constraint (knelpuntplanning)
- Speciale vraagstukken zoals bedrijfsfysica (factory physics), wachtlijnproblematiek in operations management en de analyse van de materiaalstroom in toevoerketens (het zweepslageffect of bullwhip effect), order-grootte problematiek in productie-omgevingen onder onzekerheid, planning tegen eindige capaciteit.
- Just-in-time en Kanban
- Coördinatie van de supply chain.
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal
*Marc Lambrecht, 2008, Handboek Productie-en Logistiek Management, Alta Uitgeverij
Toledo
* Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting onderwijstaal
Er wordt in het Nederlands gedoceerd.
Toelichting werkvorm
De leerinhouden worden toegelicht tijdens de colleges. Daarnaast wordt er gewerkt met periodieke opdrachten (oefeningen), waar de studenten de leerstof kunnen toepassen. De groepen worden bij aanvang van de cursus gemaakt.
Van de studenten worden volgende leeractiviteiten verwacht:
. Studenten maken zich de basisbegrippen eigen die aangereikt worden tijdens de hoorcolleges en in het studiemateriaal.
. Studenten passen de aangereikte leerstof toe op oefeningen en vraagstukken.
. Studenten analyseren kritisch bedrijfseconomische vraagstukken, die tijdens de colleges worden aangebracht.
. Studenten worden aangemoedigd actief te participeren in de hoorcolleges.
. Actieve participatie is vereist voor de groepswerken (oefeningen).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Productie en logistiek management (HIR) (B-KUL-D2H26a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Tijdens het jaar worden er in groepjes oefeningen gemaakt (een 7-tal reeksen). De inleveriongsdatum en deadline worden vastgelegd door de docent(en) en via Yoledo meegedeeld. Het (afrondend) examen is schriftelijk en gesloten boek. Het examen bestaat uit oefeningen en inzichtvragen. Op het examen zelf mag gebruik gemaakt worden van een eenvoudige, niet grafische rekenmachine. Het formularium wordt door de docent op het examen voorzien.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald :
. 10% op de groepsopdracht
. 90% op afrondend examen
*Indien de student niet deelneemt aan het schriftelijk examen, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.
*Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de groepsopdrachten, wordt de beoordeling van de niet afgelegde oefeningen meegeteld als een 0 score binnen het gewogen eidresultaat.
*Indien de vastgelegde inleveringsdatum voor een groepsopdracht niet wordt gerespecteerd, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel meegeteld als een 0 score binnen het gewogen eindresultaat, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indiendatum wordt bepaald.
Tweede Examenkans
*Voor studenten die bij de eerste examenkans zowel de groepsopdrachten hebben afgelegd als ook het schriftelijk examen geldt dat de evaluatiekenmerken en/of de bepaling eindresultaat van de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans. Voor deze studenten maken de taken geen deel meer uit van de evaluatie en bestaat de beoordeling alleen uit het examen.
*Voor studenten die bij de eerste examenkans wel de groepsopdrachten hebben afgelegd, maar niet hebben deelgenomen aan het schriftelijk examen geldt voor de tweede examenkans dat de taken worden beoordeeld op 10% van de punten en het afrondend examen op 90% van de punten. De bepaling van het eindresultaat komt in dit geval dus overeen met die van de eerste examenkans.
Toelichting bij herkansen
Zie ‘Toelichting’ onder ‘Evaluatieactiviteiten’ voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.