Marketing (HIR) (B-KUL-D0H22A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
* de belangrijkste marketingtermen en -concepten definiëren
* de belangrijkste marketingtermen en -concepten begrijpen en deze uitleggen en illustreren aan de hand van voorbeelden
* de verworven kennis toepassen en koppelen aan voorbeelden uit de praktijk
* marketingvraagstukken analyseren en advies geven hoe deze op te lossen op basis van de opgedane kennis
* marktgericht denken; de student is zich bewust van de marketingfilosofie
Begintermen
*Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0T08A : Marketing (TEW)
D0W15A : Marketing (TEW)
HBN47B : Marketing
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Chinese studies (Leuven) (Minor in economisch beleid en management) 180 sp.
- Master in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 120 sp.
- Master in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde (programma voor industrieel ingenieurs of master industriële wetenschappen - aanverwante richting) (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Leuven) 120 sp.
- Bachelor handelsingenieur (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de biomedische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Marketing (HIR) (B-KUL-D0H22a)



Inhoud
Marketing is het proces waarmee bedrijven waarde creëren voor de klant en sterke klantrelaties opbouwen om in ruil daarvoor waarde van de klant te krijgen. Enerzijds zul je tijdens deze cursus bekend gemaakt worden met het ruime begrippenkader en de specifieke stappen van een marketingplanningsproces. Anderzijds zal aan de hand van oefeningen de link gelegd worden tussen theorie en praktijk.
THEORIE (onderwerpen hoorcolleges)
Inleiding: 1 Het marketingproces
Analyse: 2 De marketingomgeving 3.Marketinginformatie en klanteninzicht 4 Consumentengedrag 5 Business-to-businessmarketing 6 Van analyse naar marketingstrategie
Strategie: 7 Marktgerichte marketingstrategie 8 Klantgerichte marketingstrategie
Tactiek: 9 Product-, dienst- en merkbeleid 10 Productontwikkeling en levenscyclusbeleid 11 Prijsbeleid 12 Distributiebeleid 13 Detailhandel en groothandel 14 Geïntegreerde marketingcommunicatie 15 Betaalde media 16 Eigen en verdiende media
Implementatie en evaluatie: 17. Aciviteitenoverzicht, organisatie, controle/verantwoording en maatstaven (KPI's)
OEFENINGEN
Via MYLAB oefeningen bij het boek en oefeningen in class wordt de theorie in de praktijk gebracht.
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal:
- Handboek wordt bekend gemaakt bij aanvang 2e semester
- Slides bij de colleges (beschikbaar via TOLEDO)
- Mogelijk ook enkele academische artikelen (beschikbaar via TOLEDO)
Toledo
- Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting onderwijstaal
Nederlands (al zijn heel wat er wat Engelse marketingtermen)
Toelichting werkvorm
BLENDED LEARNING
Enerzijds zul je tijdens de hoorcolleges van deze cursus bekend gemaakt worden met het begrippenkader en stappen van het marketingplanningsproces (zie inhoud). Anderzijds zijn er niet-college momenten waarop je tijd krijgt aan de online MYLAB oefeningen te werken en je kennis te toetsen, alsook een deel aan zelfstudie te doen (aanvullen van lesnota's met zelf te lezen inhoud uit het handboek).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Marketing (HIR) (B-KUL-D2H22a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De evaluatie bestaat uit :
Eindexamen: schriftelijk gesloten boek examen met meerkeuzevragen. Studenten mogen een rekenmachine gebruiken. Er wordt giscorrectie toegepast.
Bepaling eindresultaat
* Dit opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
* Het eindresultaat wordt als volgt bepaald:
Het eindexamen telt mee voor 100% van de punten.
Tweede examenkans
De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste/tweede examenperiode, volgens het semester waarin het opleidingsonderdeel geprogrammeerd wordt, en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het examenresultaat bij de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans.