Arbeids- en socialezekerheidsrecht (B-KUL-C03B1A)

8 studiepuntenNederlands66 urenTweede semester
POC Rechten

Leerdoelen

Dit vak beoogt het verwerven van een basiskennis van het arbeidsrecht en het socialezekerheidsrecht. Aandacht wordt gegeven aan die punten die onontbeerlijk geacht worden voor elke jurist. Op deze basiskennis wordt verder gebouwd in de specifieke sociaalrechtelijke vakken tijdens de Masteropleding.
 

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten en kerndoelen:

De student beschikt over een basiskennis en basisinzicht van het Belgische, het Europese en het internationale recht. Hij is vertrouwd met de juridische terminologie, het theoretisch kader en de vakeigen bronnen van het publiek- en privaatrecht.

De student
• heeft een grondige kennis van en inzicht in de basisconcepten van het eigen vakdomein
• kan met precisie vakgebonden juridische en/of andere vakdomein-gerelateerde terminologie en basisbegrippen gebruiken bij vakinhoudelijke discussies en vragen

De student heeft inzicht in de wisselwerking tussen de Belgische, Europese en internationale rechtsorde.

De student
• kan de nationale regels uit het vakdomein situeren in hun Europese en internationale context
• kan de positieve werking van een vakspecifieke regel relativeren doordat hij inzicht heeft in de regels die in andere rechtsstelsel gelden

De student bezit een algemene basisvorming over de mens in de samenleving en heeft een basisinzicht in de historische en actuele socio-economische en politieke factoren die het recht beïnvloeden en de samenleving mee vormgeven. De student kan omgaan met het dynamische karakter van het recht en kan het recht in zijn maatschappelijke en historische context situeren.

De student
• heeft een inzicht in de ontwikkelingen die het vakdomein heeft doorgemaakt in historisch perspectief
• heeft inzicht in de historische, economische en/of maatschappelijke achtergrond van de kernregels uit het eigen vakdomein en kan omgaan met de dynamische ontwikkeling van het recht

De student hanteert een systematische methode bij het oplossen van juridische casussen. Hij is in staat om zelfstandig een synthese en analyse te maken van de juridisch relevante feiten en de noodzakelijke rechtsregels in verband te brengen met deze feiten. Hij hanteert hierbij een logische en juridisch verantwoorde argumentatie.

De student
• selecteert juridisch relevante feiten uit een empirisch feitencomplex
• formuleert mogelijke rechtsvragen uit een empirisch feitencomplex
• identificeert rechtsregels en rechtsproblemen uit concrete casussen
• brengt rechtsregels in verband met een concrete juridische casus om tot een juridisch verantwoorde oplossing te komen

• beargumenteert op logische wijze een juridische redenering

 

Voor juridische opleidingsonderdelen geldt bovendien een soepele volgtijdelijkheid (“het hebben gevolgd”) met de vakken “Inleiding tot de rechtswetenschap”, “Verbintenissenrecht”, “Grondwettelijk recht" en "Bestuursrecht" uit de eerste fase.

Vertaling (optioneel)

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
C08X3A : Arbeids- en socialezekerheidsrecht (werkstudenten)

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Arbeidsrecht (B-KUL-C03B1a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College33 urenTweede semester
POC Rechten

Dit opleidingsonderdeel is opgebouwd rond zes blokken:

1) Inleiding:

- sociaal recht, als overkoepelend rechtsgebied
- onstaansgeschiedenis
- twee-eenheid arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht
- bronnen
- bevoegdheidsverdeling in het federale België en de hiërarchie der normen

2) Kader:

- de arbeidsovereenkomst en de verschillende soorten en categorieën van arbeid en tewerkstelling
- de precontractuele fase, zoals werving en selectie
 

3) Rechten en plichten van wie werken en hun inkomen:

- bedingen van de arbeidsovereenkomst
- de reglementering inzake loon en arbeidsvoorwaarden
- de schorsingsgronden van de arbeidsovereenkomst
- de regulering van de arbeidstijd
- de regelgeving tegen disciminatie

4) Diverse wijzen van beëindiging van de arbeidsrelatie (ontslag, opzegging, dringende reden, rechtsmisbruik, impliciet ontslag)

5) Het collectieve arbeidsrecht:

- de vakbondsvrijheid
- het recht op collectief onderhandelen
- het cao-recht
- overlegorganen
- staking en lock-out

6) Breder perspectief:

- Europees en internationaal sociaal recht
- Hervormingsgedachten in het sociaal recht

 

• Cursus Inleiding tot het arbeidsrecht

• Teksten op Toledo

De hoorcolleges zijn geprivilegieerde contactmomenten tijdens dewelke de docenten zich als gids en coach opstellen. Het stellen van vragen over de leerstof wordt aangemoedigd. Tijdens de lessen wordt toelichting gegeven bij de kernconcepten van het arbeidsrecht. Daarbij wordt, naargelang het onderwerp, aandacht geschonken aan systematiek, voorbeelden en aan de positiefrechtelijke regel onderliggende sociaal-politieke overwegingen. Van de student wordt een positieve, actieve en verantwoordelijke leerhouding verwacht.

4 sp. Socialezekerheidsrecht (B-KUL-C0Q04a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College33 urenTweede semester
POC Rechten

Dit opleidingsonderdeel is opgebouwd rond zeven blokken, waarin zowel arbeidsrechtelijke als socialezekerheidsrechtelijke leerstukken aan bod komen. 

 

In een eerste blok wordt het sociaal recht, als overkoepelend rechtsgebied, ingeleid en wordt aandacht besteed aan de ontstaansgeschiedenis ervan. De tweeëenheid arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht wordt belicht en de bronnen van het arbeidsrecht en het socialezekerheidsrecht komen aan bod. Ook is er aandacht voor de publiek-of privaatrechtelijke, dan wel de eigen, aard van de sociaalrechtelijke normering en wordt aandacht besteed aan de indeling. Ook is er aandacht voor de internationale en Europese dimensie van het arbeids- en socialezekerheidsrecht alsook voor de bevoegdheidsverdeling in het federale België en de hiërarchie der normen.

 

In een tweede blok wordt het kader geschetst waarbinnen het arbeidsrecht en het socialezekerheidsrecht zich bewegen. De arbeidsovereenkomst en de verschillende soorten en categorieën van arbeid en tewerkstelling zijn hier belangrijk en er wordt ook aandacht besteed aan de precontractuele fase, zoals werving en selectie. Voor het socialezekerheidsrecht wordt de opdeling in de stelsels voor werknemers, zelfstandigen en ambtenaren neergezet en wordt ook aandacht besteed aan de administratie en financiering van deze stelsels en van de bijstand. Tot slot komen ook de ‘employee benefits’ en meer bepaald de aanvullende sociale verzekeringen aan bod.

In een derde blok handelen we over de rechten en plichten van wie werken en hun inkomen. De bedingen desbetreffend van de arbeidsovereenkomst, de reglementering inzake loon en arbeidsvoowaarden, de schorsingsgronden van de arbeidsovereenkomts, de regulering van de arbeidstijd en de regelgeving tegen discrimatie passeren de revue. Ook is er aandacht voor het vervangingsinkomen ingeval van pensionering, arbeidsongeschiktheid en het verlies van de kostwinnaar. Arbeidsongevallen en beroepsziekten worden eveneens hier behandeld.

 

Het vierde blok is gewijd aan de diverse wijzen van beëindiging van de arbeidsrelatie (ontslag, opzegging, dringende reden, rechtsmisbruik, impliciet ontslag), en wat dan vaak volgt, werkloosheid.

 

Het vijfde blok is exclusief socialezekerheidsrechtelijk want het behandelt de niet arbeidsgerelateerde sociale risico’s: gezinslast, gezondheidszorg en bijstand. Ook komt het statuut van de rechten en prestaties aan bod. Een les wordt gewijd aan de sociale zekerheid van de gedetineerde.

 

Het zesde blok is dan weer exclusief arbeidsrechtelijk: het collectieve arbeidsrecht komt erin aan bod, met daarin de vakbondsvrijheid, het recht op collectief onderhandelen, het cao-recht en overlegorganen (met uitzondering van staking en lock-out). Staking en lock-out worden er behandeld.

 

Het zevende blok behandelt dan het Europees en internationaal sociaal recht, terwijl het negende blok vooruitkijkt en onderzoekt welke hervormingen zich aandienen zowel op het vlak van het arbeidsrecht als op dat van het socialezekerheidsrecht.

 

• Cursus Inleiding tot het socialezekerheidsrecht, bij ACCO

• PIETERS, D., Sociale Zekerheid begrijpen, ACCO, Leuven, 2008

• Teksten op Toledo

De hoorcolleges zijn geprivilegieerde contactmomenten tijdens dewelke de docenten zich als gids en coach opstellen. Het stellen van vragen over de leerstof wordt aangemoedigd. Tijdens de lessen wordt toelichting gegeven bij de kernconcepten van het socialezekerheidsrecht. Daarbij wordt, naargelang het onderwerp, aandacht geschonken aan systematiek, voorbeelden en aan de positiefrechtelijke regel onderliggende sociaal-politieke overwegingen. Van de student wordt een positieve, actieve en verantwoordelijke leerhouding verwacht.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Arbeids- en socialezekerheidsrecht (B-KUL-C23B1a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen


Het examen is schriftelijk en duurt 3 uur; het omvat zo veel als mogelijk een vraag die peilt naar kunde gebruik wetboek, een oefening, en theoretische vragen. Ook wordt naar inzicht gevraagd. De vragen moeten binnen het tijdsbestek opgelost kunnen worden en zijn doorgaans gelijkelijk verdeeld over arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht.