Arbeidsrecht (B-KUL-D0Q58A)

4 studiepuntenNederlands33 urenTweede semester
POC Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde

Leerdoelen

Dit vak beoogt het verwerven van een basiskennis van het arbeidsrecht. Aandacht wordt gegeven aan die punten die onontbeerlijk geacht worden voor elke jurist. Op deze basiskennis wordt verder gebouwd in de specifieke sociaalrechtelijke vakken tijdens de Masteropleiding.
 

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten en kerndoelen:

De student beschikt over een basiskennis en basisinzicht van het Belgische, het Europese en het internationale recht. Hij is vertrouwd met de juridische terminologie, het theoretisch kader en de vakeigen bronnen van het publiek- en privaatrecht.

De student
• heeft een grondige kennis van en inzicht in de basisconcepten van het eigen vakdomein
• kan met precisie vakgebonden juridische en/of andere vakdomein-gerelateerde terminologie en basisbegrippen gebruiken bij vakinhoudelijke discussies en vragen

 

De student heeft inzicht in de wisselwerking tussen de Belgische, Europese en internationale rechtsorde.

 

De student
• kan de nationale regels uit het vakdomein situeren in hun Europese en internationale context
• kan de positieve werking van een vakspecifieke regel relativeren doordat hij inzicht heeft in de regels die in andere rechtsstelsel gelden

 

De student bezit een algemene basisvorming over de mens in de samenleving en heeft een basisinzicht in de historische en actuele socio-economische en politieke factoren die het recht beïnvloeden en de samenleving mee vormgeven. De student kan omgaan met het dynamische karakter van het recht en kan het recht in zijn maatschappelijke en historische context situeren.

 

De student
• heeft een inzicht in de ontwikkelingen die het vakdomein heeft doorgemaakt in historisch perspectief
• heeft inzicht in de historische, economische en/of maatschappelijke achtergrond van de kernregels uit het eigen vakdomein en kan omgaan met de dynamische ontwikkeling van het recht

 

De student hanteert een systematische methode bij het oplossen van juridische casussen. Hij is in staat om zelfstandig een synthese en analyse te maken van de juridisch relevante feiten en de noodzakelijke rechtsregels in verband te brengen met deze feiten. Hij hanteert hierbij een logische en juridisch verantwoorde argumentatie.

 

De student
• selecteert juridisch relevante feiten uit een empirisch feitencomplex
• formuleert mogelijke rechtsvragen uit een empirisch feitencomplex
• identificeert rechtsregels en rechtsproblemen uit concrete casussen
• brengt rechtsregels in verband met een concrete juridische casus om tot een juridisch verantwoorde oplossing te komen

• beargumenteert op logische wijze een juridische redenering

 

Voor juridische opleidingsonderdelen geldt een soepele volgtijdelijkheid (“het hebben gevolgd”) met de vakken “Inleiding tot de rechtswetenschap”, “Verbintenissenrecht”, “Grondwettelijk recht" en "Bestuursrecht" uit de eerste fase.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Arbeidsrecht (B-KUL-C03B1a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College33 urenTweede semester
POC Rechten

Dit opleidingsonderdeel is opgebouwd rond zes blokken:

1) Inleiding:

- sociaal recht, als overkoepelend rechtsgebied
- onstaansgeschiedenis
- twee-eenheid arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht
- bronnen
- bevoegdheidsverdeling in het federale België en de hiërarchie der normen

2) Kader:

- de arbeidsovereenkomst en de verschillende soorten en categorieën van arbeid en tewerkstelling
- de precontractuele fase, zoals werving en selectie
 

3) Rechten en plichten van wie werken en hun inkomen:

- bedingen van de arbeidsovereenkomst
- de reglementering inzake loon en arbeidsvoorwaarden
- de schorsingsgronden van de arbeidsovereenkomst
- de regulering van de arbeidstijd
- de regelgeving tegen disciminatie

4) Diverse wijzen van beëindiging van de arbeidsrelatie (ontslag, opzegging, dringende reden, rechtsmisbruik, impliciet ontslag)

5) Het collectieve arbeidsrecht:

- de vakbondsvrijheid
- het recht op collectief onderhandelen
- het cao-recht
- overlegorganen
- staking en lock-out

6) Breder perspectief:

- Europees en internationaal sociaal recht
- Hervormingsgedachten in het sociaal recht

 

• Cursus Inleiding tot het arbeidsrecht

• Teksten op Toledo

De hoorcolleges zijn geprivilegieerde contactmomenten tijdens dewelke de docenten zich als gids en coach opstellen. Het stellen van vragen over de leerstof wordt aangemoedigd. Tijdens de lessen wordt toelichting gegeven bij de kernconcepten van het arbeidsrecht. Daarbij wordt, naargelang het onderwerp, aandacht geschonken aan systematiek, voorbeelden en aan de positiefrechtelijke regel onderliggende sociaal-politieke overwegingen. Van de student wordt een positieve, actieve en verantwoordelijke leerhouding verwacht.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Arbeidsrecht (B-KUL-D2Q58a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk


Evaluatiekenmerken

 

Het examen is schriftelijk; het omvat zo veel als mogelijk een vraag die peilt naar kunde gebruik wetboek, een oefening, en theoretische vragen. Ook wordt naar inzicht gevraagd. De vragen moeten binnen het tijdsbestek opgelost kunnen worden.

 

Bepaling eindresultaat

 

Eén resultaat op 20

  •  

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals beschreven in het tabblad 'Toelichting evaluatie'.