Methodologie deel 2 met werkcollege: onderzoeksdesign en dataverzamelingsmethoden (B-KUL-C00A3A)
Doelstellingen
Op het einde van het vak wordt van studenten verwacht dat ze in staat zijn:
- De fundamentele keuzes achter een onderzoeksvoorstel te kennen, te begrijpen en te kunnen toepassen
- De belangrijkste onderdelen van een onderzoeksvoorstel (onderzoeksdoelen, onderzoeksvragen, literatuurstudie en conceptueel kader) te begrijpen en deze toe te passen in een eigen empirisch onderzoek naar een criminologisch relevant thema
- Kwalitatief onderzoek te omschrijven aan de hand van zijn kenmerken, geschiedenis en grondvormen
- De theorie met betrekking tot de kwalitatieve steekproeftrekking te kennen, te begrijpen en te kunnen toepassen in een eigen empirisch onderzoek naar een criminologisch relevant thema
- De theorie met betrekking tot de kwantitatieve steekproeftrekking en de verschillende steekproeftypes te kennen, te begrijpen en te kunnen toepassen in een eigen empirisch onderzoek naar een criminologisch relevant thema
- De theorie met betrekking tot de belangrijkste kwalitatieve dataverzamelingsmethoden (interviewing, focusgroepen, documentanalyse, participerende observatie, kwalitatief online onderzoek en discoursanalyse) te kennen en te begrijpen
- De theorie met betrekking tot de kwantitatieve dataverzameling en bevraging (operationalisering, vragenlijstontwerp en afnamemodaliteiten) te kennen en te begrijpen
- Een interviewschema op te stellen ten behoeve van een empirisch onderzoek naar een criminologisch relevant thema
- Een gestructureerde vragenlijst op te stellen ten behoeve van een empirisch onderzoek naar een criminologisch relevant thema
- Kwalitatieve interviews te kunnen afnemen en een kritische houding aan te nemen ten opzichte van de eigen interviewvaardigheden
- De verschillende kwaliteitscriteria in kwantitatief onderzoek (validiteit en betrouwbaarheid) te kunnen definiëren, onderzoek te beoordelen op deze kwaliteitscriteria en strategieën ter waarborging van deze kwaliteitscriteria te formuleren en toe te passen
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten:
- De student kan kritisch reflecteren over de sociaal-ethische vraagstukken die gepaard gaan met criminologie en criminologisch onderzoek.
- De student kan de kwaliteit (relevantie en betrouwbaarheid) bepalen van criminologische en aanverwante sociaal-wetenschappelijke bronnen en informatie.
- De student heeft kennis van en inzicht in de belangrijkste onderzoeksmethoden binnen de criminologische wetenschappen en de aanverwante sociaal-wetenschappelijke disciplines en in de verhoudingen tussen deze onderzoeksmethoden.
- De student kan correct een criminologische probleemstelling en de hieruit voortvloeiende onderzoeksvragen formuleren, kan de passende onderzoeksmethode selecteren en toepassen en kan het gekozen wetenschappelijke onderzoeksdesign verantwoorden en over zijn onderzoek rapporteren.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL(C00A5B)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
C00A5B : Basisbegrippen statistiek voor criminologen
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
C00A4A : Methodologie deel 3 met werkcollege: data-analyse en rapportage
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de criminologische wetenschappen (Leuven) 83 sp.
- Schakelprogramma: Master in de criminologische wetenschappen (voor bachelors in de maatschappelijke veiligheid) (Leuven) 63 sp.
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (verkort programma) (Leuven) 130 sp.
- Bachelor in de rechten (Leuven) (Optie criminologische wetenschappen) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de criminologische wetenschappen (voor academische bachelors en masters, studiegebied rechten) (Leuven) 47 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de criminologische wetenschappen (voor alle academische bachelors en masters) (Leuven) 63 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Methodologie deel 2 met werkcollege: onderzoeksdesign en data- verzamelingsmethoden: hoorcollege (B-KUL-C06C2a)
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel is het tweede uit een reeks van drie opleidingsonderdelen inzake onderzoeksmethodologie in de criminologische wetenschappen. Het doel van deze drie delen bestaat erin de student in staat te stellen om bestaand wetenschappelijk onderzoek binnen het domein van de criminologische wetenschappen op zijn kwaliteit te kunnen beoordelen en om hem/haar in staat te stellen zelf een - qua doelstelling beperkt - onderzoek te verrichten.
Het geheel van dit opleidingspakket (deel 1 tot en met deel 3) is opgebouwd volgens de fasen die men bij het verrichten van wetenschappelijk onderzoek moet doorlopen namelijk: het ontwikkelen van onderzoeksvragen (met inbegrip van het uitvoeren van een literatuurstudie), het opstellen van een onderzoeksdesign en het verzamelen van de data, het analyseren van de data en de rapportage van het onderzoek. Dit onderdeel – methodologie deel 2 – focust op het onderzoeksdesign en de dataverzamelingsmethoden en bestaat uit twee luiken: een kwalitatief luik en een kwantitatief luik.
Kwalitatief luik
- inleiding en geschiedenis van kwalitatief onderzoek
- kwalitatief onderzoek in de praktijk
- kwalitatieve steekproeftrekking
- interviewing
- focusgroepen
- participerende observatie
- andere bronnen voor kwalitatief onderzoek
- kwalitatief online onderzoek
Kwantitatief luik
- inleiding kwantitatieve dataverzameling
- onderzoek naar criminaliteit en aanverwante zaken
- planning en uitvoering
- dataverzameling en bevraging
- onderzoeksopzetten voor causale samenhang
- selectie van analyse-eenheden
- bestaande gegevensbronnen
- kwaliteit van surveyonderzoek
Studiemateriaal
- Baarda, D. B. (laatste editie). Basisboek interviewen. Handleiding voor het voorbereiden en afnemen van interviews. Wolters-Noordhoff.
- Bijleveld, C.C.J.H., & van der Geest, V. R. (laatste editie). Methoden en technieken van Onderzoek in de Criminologie. Boomcriminologie.
- Decorte, T., & Zaitch, D. (Eds.) (laatste editie). Kwalitatieve methoden en technieken in de criminologie. Acco
- Maesschalck, J. (laatste editie). Aanvullend cursusmateriaal kwalitatieve onderzoeksmethoden in de criminologie [Select & Learn cursus]. Acco.
- Ander cursusmateriaal wordt via Toledo ter beschikking gesteld.
De studenten die methodologie deel 1 niet gevolgd hebben dienen volgende werken en in het bijzonder de delen inzake refereren zelfstandig door te nemen:
- Goethals, J., Parmentier, S., Houben, M., & Eykens, P. (laatste editie). Bronnen van het criminologisch onderzoek. Acco.
- Parmentier, S., Houben, M., & Eykens, P. (laatste editie). Select & Learn "Naar de bron" van Mortelmans, D., Spooren, P., & Chandesais, O. [Select & Learn cursus]. Acco.
4 sp. Methodologie deel 2 met werkcollege: onderzoeksdesign en data- verzamelingsmethoden: werkcollege (B-KUL-C06C3a)
Inhoud
Aansluitend bij de hoorcolleges voeren de studenten een aantal deelopdrachten uit met betrekking tot zowel het kwalitatieve als het kwantitatieve luik.
Studiemateriaal
- Baarda, D.B. (laatste editie). Basisboek interviewen. Handleiding voor het voorbereiden en afnemen van interviews. Wolters-Noordhoff.
- Bijleveld, C.C.J.H., & van der Geest, V. (laatste editie). Methoden en technieken van Onderzoek in de Criminologie. Boom Criminologie.
- Decorte, T., & Zaitch, D. (Eds.) (laatste editie). Kwalitatieve methoden en technieken in de criminologie. Acco.
- Maesschalck, J. (laatste editie). Aanvullend cursusmateriaal kwalitatieve onderzoeksmethoden in de criminologie [Select & Learn cursus]. Acco.
- Ander cursusmateriaal wordt via Toledo ter beschikking gesteld.
De studenten die methodologie deel 1 niet gevolgd hebben dienen volgende werken en in het bijzonder de delen inzake refereren zelfstandig door te nemen:
- Goethals, J., Parmentier, S., Houben, M., & Eykens, P. (laatste editie). Bronnen van het criminologisch onderzoek. Acco.
- Parmentier, S., Houben, M., & Eykens, P. (laatste editie). Select & Learn "Naar de bron" van Mortelmans, D., Spooren, P., & Chandesais, O. [Select & Learn cursus]. Acco.
Toelichting werkvorm
De deelopdrachten worden in principe in groep uitgevoerd. De groepen worden bij aanvang van het semester ingedeeld. In uitzonderlijke gevallen (werkstudenten, studenten die door overmacht gedwongen zijn om alleen te werken, etc.) of in het geval van problematische samenwerking kan individuele uitvoering van de deelopdrachten overwogen worden.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Methodologie deel 2 met werkcollege: onderzoeksdesign en dataverzamelingsmethoden (B-KUL-C20A3a)
Toelichting
Algemeen
De evaluatie van methodologie deel 2 omvat als onderwijsleeractiviteiten (OLA’s):
(1) een schriftelijk examen (OLA hoorcollege) en
(2) de deelopdrachten die in het kader van het werkcollege worden uitgevoerd (OLA werkcollege).
Het opleidingsonderdeel (OPO) wordt in totaal op 20 punten beoordeeld. Het schriftelijk examen wordt beoordeeld op 14 van de 20 punten (7 punten voor het kwalitatieve onderdeel en 7 punten voor het kwantitatieve onderdeel). Het werkcollege wordt beoordeeld op 6 punten (3 punten voor de deelopdrachten van het kwalitatieve onderdeel en 3 punten voor de deelopdrachten van het kwantitatieve onderdeel). Het examen wordt afgelegd tijdens de examenperiode.
Men kan pas slagen voor dit OPO indien men alle onderwijsleeractiviteiten (OLA’s) heeft afgelegd. Het niet afleggen van één of meerdere OLA’s zal steeds leiden tot ‘NA’ (niet afgelegd) voor het gehele OPO.
Men kan pas slagen voor dit OPO indien men ook geslaagd is voor het schriftelijk examen.
De inhoud van deze ECTS-fiche wordt verbijzonderd in de afsprakennota die via Toledo aan de studenten ter beschikking wordt gesteld.
Schriftelijk examen
Bij het examen wordt de opdeling gemaakt tussen het kwantitatieve en het kwalitatieve onderdeel. Voor elk onderdeel kunnen open vragen en meerkeuzevragen (met bestraffing voor foutieve antwoorden) gesteld worden.
Het examen handelt over de hoorcolleges, maar kan ook een vraag over de deelopdrachten omvatten. Diegenen die uitdrukkelijk een overdracht van deelresultaten hebben gekregen voor de deelopdrachten moeten in staat zijn om vragen te beantwoorden over de deelopdrachten waarvan de resultaten zijn overgedragen. Het is dus noodzakelijk dat deze studenten die opdrachten grondig doornemen.
Men is geslaagd voor het schriftelijk examen indien men
(1) 3,5/7 of meer behaald heeft voor zowel het kwantitatieve als het kwalitatieve onderdeel, of indien men
(2) op één onderdeel tussen de 3/7 en de 3,5/7, en op het andere onderdeel 3,5/7 of meer behaald heeft.
Als men in dat tweede geval verkeert en aanvankelijk een totaalscore lager dan 7/14 (=10/20) behaald had, dan wordt het punt herleid naar 7/14.
Men is niet geslaagd voor het schriftelijk examen indien men:
(1) minder dan 3,5/7 heeft behaald voor zowel het kwantitatieve als het kwalitatieve onderdeel of indien men
(2) op één onderdeel geen 3/7 behaald heeft, ongeacht de score op het andere onderdeel.
Als men in één van die twee gevallen verkeert en aanvankelijk toch een totaalscore hoger dan 6,3/14 (=9/20) behaald had, dan wordt het punt herleid naar 6,3/14.
Indien men niet geslaagd is en doorverwezen wordt naar de tweede examenkans, dient men in elk geval beide onderdelen van het examen opnieuw af te leggen, los van het feit of men al dan niet geslaagd is op een van beide onderdelen.
Deelopdrachten
De deelopdrachten worden ingediend in de loop van het semester, buiten de examenperiode. Elke opdracht wordt aansluitend bij de geziene leerstof geïntroduceerd. Actieve deelname aan het werkcollege en de bijhorende opdrachten is een essentiële voorwaarde om te slagen voor het OPO. Het niet indienen van een definitieve versie kan leiden tot een aanduiding ‘NA’ voor de hele OLA werkcollege en bijgevolg ook voor het gehele OPO (tenzij er, in uitzonderlijke omstandigheden en op basis van objectieve gronden, uitdrukkelijk een andere afspraak is gemaakt met de docenten). Ook indien, bijvoorbeeld uit een groepsgesprek met het onderwijsteam, blijkt dat een individuele student onvoldoende meewerkt binnen de eigen groep en/of zich onvoldoende collegiaal opstelt, kan dit een rol spelen bij de beoordeling van die individuele student voor de OLA werkcollege en bijgevolg ook voor het gehele OPO.
Bestraffing spellingsfouten
Spellingsfouten en in het bijzonder dt-fouten kunnen worden gesanctioneerd.
Overdracht van deelpunten naar de tweede examenkans
Voor de studenten die bij de eerste examenkans niet geslaagd zijn voor het OPO geldt het volgende inzake de automatische overdracht naar de tweede examenkans.
- De punten voor het schriftelijk examen worden enkel automatisch overgedragen indien zij geslaagd zijn voor het schriftelijk examen (d.w.z. ten minste 7/14 (=10/20) hebben behaald voor het schriftelijk examen).
- De punten voor het werkcollege worden altijd automatisch overgedragen (ongeacht of zij al dan niet geslaagd zijn voor het werkcollege).
Overdracht van deelpunten naar een volgend academiejaar
Voor de studenten die niet geslaagd zijn voor het OPO geldt het volgende inzake de automatische overdracht naar een volgend academiejaar.
- De punten voor het schriftelijk examen worden enkel automatisch overgedragen indien zij geslaagd zijn voor het schriftelijk examen (d.w.z. ten minste 7/14 (=10/20) hebben behaald voor het schriftelijk examen).
- De punten voor het werkcollege worden enkel automatisch overgedragen indien zij geslaagd zijn voor het werkcollege (d.w.z. ten minste 3/6 (=10/20) hebben behaald voor het werkcollege).
Mogelijkheid tot afzien van de overdrachten van schriftelijk examen en/of werkcollege
Studenten die willen afzien van de mogelijkheid tot automatische overdracht en het werkcollege en/of het schriftelijk examen bijgevolg opnieuw willen afleggen, dienen dit tijdig (zie Toledo voor de exacte deadline) per e-mail aan de betrokken assistent te melden. In dat geval verliezen zij definitief het eerder behaalde resultaat en komt het nieuw behaalde resultaat ervoor in de plaats.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- C06C2a - Methodologie deel 2 met werkcollege: onderzoeksdesign en data- verzamelingsmethoden: hoorcollege (binnen en over academiejaar)
- C06C3a - Methodologie deel 2 met werkcollege: onderzoeksdesign en data- verzamelingsmethoden: werkcollege (binnen en over academiejaar)
Voor de studenten die pas in tweede zittijd hun werkcollege willen afleggen en voor de studenten die willen afzien van de mogelijkheid tot automatische overdracht van de behaalde deelpunten voor het werkcollege bestaat in de tweede zittijd enkel de mogelijkheid om een nieuwe individuele vervangopdracht in te dienen.