Klassiek Hebreeuws taalverwerving (B-KUL-A08M1A)

4 studiepuntenNederlands39 urenTweede semester
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Dit opleidingsonderdeel heeft als doelstelling het verdiepen van de grammatica en van het basisvocabularium van het  Hebreeuws, het leren gebruiken van de werkinstrumenten voor de studie van het Hebreeuws, en narratieve gevocaliseerde Hebreeuwse bijbelteksten vlot kunnen lezen. 

  • Na het afwerken van dit opleidingsonderdeel kennen de studenten een basisvocabularium van 800 frequent gebruikte woorden van het Klassiek Hebreeuws. Zij hebben inzicht in de syntaxis en in het werkwoordelijke systeem van het Hebreeuws.  Ze zijn vertrouwd met de voor het Hebreeuws zeer belangrijke klinkerveranderingen. De studenten kennen de vorming van het werkwoord (regelmatige en onregelmatige werkwoorden) en het naamwoord.
  • Na het afwerken van dit opleidingsonderdeel kunnen de studenten vlot gevocaliseerde Hebreeuwse bijbelteksten lezen. Zij zijn in staat het woordenboek en de grammatica zelfstandig te gebruiken.
  • Na dit opleidingsonderdeel kunnen de studenten zelfstandig zoekopdrachten uitvoeren met bestaande onderzoekssoftware (BibleWorks).  
  • Na het afwerken van dit opleidingsonderdeel zijn studenten zich bewust van de eigenheid van het Hebreeuwse taalsysteem.

  • Hebreeuwse gevocaliseerde bijbelteksten kunnen lezen. 
  • Eenvoudige verhalende teksten uit de Hebreeuwse bijbel begrijpen. 
  • Inzicht hebben in de fonetiek en morfologie van het Bijbels Hebreeuws. 
  • Een basiswoordenschat van 200 woorden bezitten.
  • De vereiste voorkennis kan op peil gebracht worden met behulp van: John A. Cook & Robert D. Holmstedt, Biblical Hebrew: A Student Grammar (PDF te verkrijgen van docent); M.V. Van Pelt, G.D. Pratico, The Vocabulary Guide to Biblical Hebrew, Grand Rapids (MI), Zondervan, 2003; Oefeningen op vocabularium en op grammatica voor computerprogramma "Overhoor".

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Klassiek Hebreeuws taalverwerving (B-KUL-A08M1a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenTweede semester
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

In dit college leer je, na de initiatiecursus, het Klassieke Hebreeuws grondiger kennen. Met deze kennis van het Klassieke Hebreeuws ben je in staat in andere colleges Hebreeuwse literatuur uit de Klassieke periode te lezen, en heb je ook een stevige basis verworven om latere Hebreeuwse taalfasen te leren kennen en meer gevorderde taalkundige vragen aan te pakken.

Je leert allereerst het Hebreeuwse klanksysteem kennen die ervoor zorgt dat verschillende vormen van een zelfde woord in het Hebreeuws soms - in onze oren -  heel verschillend klinken. Op basis van dit inzicht leer je de vorming van alle werkwoorden en naamwoorden kennen en begrijpen.

Daarnaast leer je hoe in het Hebreeuws woorden worden gecombineerd tot woordgroepen en zinnen (syntaxis en woordvolgorde).

Tenslotte leer je in dit college klassieke en digitale hulpmiddelen te gebruiken. Je leert wat verschilend soorten woordenboeken je kunnen leren over de betekenis van woorden en hoe je in deze werken op zoek gaat, en je leert hoe grammatica's je kunnen helpen om meer gespecialiseerde taalkundige vragen op te lossen. Je leert ook recente onderzoekssoftware te gebruiken om allerlei vragen over het Hebreeuws op te lossen, zoals waar een bepaald woord allemaal voorkomt in de literatuur, welke vormen van een werkwoord er eigenlijk bestaan, welk specifiek vocabularium een bepaalde tekst gebruikt, en zoveel meer.

Uiteraard kan je een taal niet grondig kennen, zonder een degelijke kennis van het basisvocabularium. In dit college onderhoud je daarom de woordenschat die je al hebt geleerd en breid je die uit tot de 800 meest frequente woorden.

 

 

Opgelet: de syllabus voor zelfstudiestudenten wijkt af van die voor de reguliere studenten. Voor zelfstudiestudenten gelden de richtlijnen zoals die in het zelfstudiepakket op Toledo beschreven staan.

 

  • Syllabus van de docent.
  • Naslaggrammatica: J. Lettinga, M. Baasten & W. van Peursen, Grammatica van het Bijbels Hebreeuws (twaalfde herziene uitgave), Leiden: Brill, 2012.
  • BibleWorks (software beschikbaar in de Maurits Sabbe-bibliotheek)

Het college bestaat enerzijds uit hoorcolleges waarin de docent aspecten van de Hebreeuwse taal toelicht, anderzijds uit interactieve oefensessies waarbij de kennis van het Hebreeuws en de onderzoeksvaardigheden worden aangeleerd. Actieve deelname aan de colleges is daarom verplicht.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Klassiek Hebreeuws taalverwerving (B-KUL-A28M1a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Gesloten vragen
Leermateriaal : Computer, Naslagwerk


Het examen is schriftelijk en bestaat uit volgende onderdelen. Tussen haken wordt de relatieve weging van de onderdelen genoteerd:

1. evaluatie van de kennis van het vocabularium zonder context (20%)

2. inzichtsvragen in de grammatica (10%)

3. determineren en verklaren van werkwoords- en naamwoordsvormen en van zinsconstructies (40%) 

4. evaluatie van de vaardigheden naslagwerken te gebruiken (woordenboek, grammatica, en onderzoekssoftware) (30%)

 

Opgelet: voor zelfstudie- en werkstudenten staan de examenmodaliteiten aangegeven in de studiewijzer van het zelfstudiepakket.