Islamitisch godsdienstonderwijs: leerinhouden (B-KUL-A05G0A)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

  • de studenten kunnen een verantwoorde en praktijkgerichte visie op het vak islamitische godsdienst in de hedendaagse, West-Europese, multireligieuze context omschrijven en verantwoorden;
  • de studenten zijn in staat het islamitisch godsdienstonderricht praktisch en theoretisch te onderbouwen en de verschillende aspecten van het onderwijsleerproces te integreren;
  • Het college wil de studenten verder vertrouwd maken met het bestaande leerplan islamitische godsdienst en de wijze waarop dit leerplan in de praktijk wordt geïmplementeerd. De studenten worden aangemoedigd een verantwoorde en constructief-kritische meta-reflectie te ontwikkelen over de religieuze eigenheid van dit leerplan en de plaats ervan binnen de hedendaagse, West-Europese, multireligieuze context.
  •  de studenten weten waar en hoe zij relevante, wetenschappelijke studies kunnen opsporen (heuristiek).

 

De studenten zijn vertrouwd met de oorsprongsgeschiedenis en de rituele beleving van de islam, zoals deze bijvoorbeeld in de cursus 'Inleiding tot de islam' worden uiteengezet.

Studenten die niet over deze voorkennis beschikken, worden aangemoedigd deze zelfstandig te verwerven, hetzij door het volgen van het opleidingsonderdeel ‘Inleiding tot de islam’ (F0TJ4A), hetzij door persoonlijke lectuur (aanbevolen: Waardenburg, J., Islam: Norm, ideaal en werkelijkheid, Houten: Fibula, 2008).

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Islamitisch godsdienstonderwijs: leerinhouden (B-KUL-A05G0a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Leerinhouden Islamitische godsdienst (3e graad secundair onderwijs)

Introductiesessie

Sessie 1: Islambeleving

1. Perspectieven op islam: de rechtsscholen & rechtsfilosofie (uṣūl al-fiqh)

2. Finaliteit van de godsdienst: maqāṣid sharīʿa 

3. Economie

4. Maatschappelijke en individuele voordelen van ʿibāda  

Sessie 2: Leven van Mohammed

1. Muḥammads inspanningen t.o.v. onderdrukte bevolkingsgroepen

2. Afscheid  

Sessie 3: Ethiek

Beheer van de wereld:

1. Rechten en vrijheden in de islam: mensenrechten 

2. Samenlevingsopbouw: Vredeseducatie:  

3. Ethische en biomedische vraagstukken:

4. De ethiek van een harmonieus huwelijk

5. Werken/schaven aan zelf (tazkiyyat an-nafs)

Sessie 4: Koran

1. Hedendaagse & historische interpretaties

2. De pedagogische waarde van de Qurʾān

3. De boodschap en finaliteit van de Qurʾān  

4. Sunna als venster op de Qurʾān

5. De Qurʾān en het dagelijkse leven

6. Vertaling van de Qurʾān 

Sessie 5: Geloofsperspectieven

1. Denkscholen van de islam (kalām)

2. Mystiek in de islam

3. Wereldreligies & levensbeschouwingen 

4. De wereld & het hiernamaals

Sessie 6: Cultuur en geschiedenis

1. Esthetiek 

2. Islamitische kunst

3. De Mogols (1526-1858)

4. De Safawieden (1501-1722)

5. De Ottomanen (1299-1922)

Sessie 7: Moslim vandaag

Kritisch en geïnformeerd moslim zijn

Sessie 8: Islam en vrij denken

Natuurlijke religie: Verhaal van Ḥayy ibn Yaqẓān

Feedbacksessie

Cursus ter beschikking gesteld door de docent.

Gastcollege

Het vak wordt als hoorcollege gedoceerd met verschillende gastsprekers, aangevuld met een introductiesessie en een afsluitende feedbacksessie door de docent.

  • Introductiesessie
  • Sessie 1: Islambeleving
  • Sessie 2: Leven van Mohammed
  • Sessie 3: Ethiek
  • Sessie 4: Koran
  • Sessie 5: Geloofsperspectieven
  • Sessie 6: Cultuur en geschiedenis
  • Sessie 7: Moslim vandaag
  • Sessie 8: Islam en vrij denken
  • Feedbacksessie

 

De student kiest op grond van de inhoud van de sessie voor elke sessie, en dus voor elk thema van het leerplan, één impuls die volledig wordt uitgewerkt (beginsituatie leerling, hermeneutische knooppunten, doelstellingen, achtergrondinformatie, presentatie van de impuls, voorstel van een werkvorm in de klas). Dit mondt uit in acht impulsen, met telkens twee bladzijden per uitgewerkte impuls. De opdrachten worden verzameld en ingediend als portfolio.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Islamitisch godsdienstonderwijs: leerinhouden (B-KUL-A25G0a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten


Type: Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode

Evaluatievorm: Paper/Werkstuk, Portfolio, Medewerking tijdens contactmomenten

Van de studenten wordt verwacht dat zij aandachtig en actief aan het college deelnemen: zij worden aangemoedigd via vragen en discussie kritisch mee te denken.

De evaluatie bestaat uit het schrijven van een werkstuk op basis van de leerinhouden van het leerplan islamitische godsdienst (3e graad van het secundair onderwijs). De student kiest op grond van de inhoud van de sessie voor elke sessie, en dus voor elk thema van het leerplan, één impuls die volledig wordt uitgewerkt (beginsituatie leerling, hermeneutische knooppunten, doelstellingen, achtergrondinformatie, presentatie van de impuls, voorstel van een werkvorm in de klas). Dit mondt uit in acht impulsen,  met telkens twee bladzijden per uitgewerkte impuls. De opdrachten worden verzameld en ingediend als portfolio.

Het mondeling examen bestaat uit een toelichting van het portfolio en enkele inhoudelijke vragen.

Mondeling examen: 70 %
Portfolio: 30 %
 

Waar kan ik terecht met vragen en problemen bij het uitvoeren van de opdracht? Didier.pollefeyt@kuleuven.be , ahmed.azzouz@kuleuven.be en elies.vannoten@kuleuven.be.

 

De punten voor de medewerking en presentatie tijdens het college en voor de procesevaluatie blijven behouden. De studenten kunnen de paper en de mondelinge presentatie tijdens het examen wel herkansen.