Basiscursus religiewetenschappen (B-KUL-A02E7A)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

1. Studenten verwerven inzicht in de fundamentele vragen en problemen die aan de orde zijn in de wetenschappelijke studie van religie.
2. Studenten maken kennis met verschillende denkers die in de afgelopen eeuwen religie vanuit wetenschappelijk perspectief bestudeerd hebben.
3. Studenten leren het belang kennen van het onderscheid tussen “deelnemer” (insider) en “observator” (outsider) en zijn in staat te reflecteren over de (on)mogelijkheid van neutraliteit en objectiviteit in de wetenschappelijke studie van religie.
4. Studenten zijn in staat om een beargumenteerd standpunt in te nemen in actuele wetenschappelijke discussies over het fenomeen religie.
 

Geen specifieke begintermen, uitgezonderd voldoende kennis van het Engels en werken met Toledo en internet.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Basiscursus religiewetenschappen (B-KUL-A02E7a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Dit opleidingsonderdeel biedt een inleiding op de studie van religie vanuit wetenschappelijk perspectief. Doorheen de cursus verwerft de student een gedegen kennis over de fundamentele vragen die aan de orde zijn in de wetenschappelijke studie van religie, vragen zoals: Bestaat er eigenlijk wel zoiets als “religie”? Is religie universeel? Is het mogelijk om religie te definiëren? Noodzakelijk? Wat is een goede werkdefinitie van religie? Kan religie eigenlijk wel wetenschappelijk bestudeerd worden? Wat betekent het religie wetenschappelijk te benaderen? Hoe verhouden het perspectief van de observator en het perspectief van de deelnemer zich bij de wetenschappelijke studie van religie? Hoe verhouden religiestudie en theologie zich tot elkaar? Is religieus engagement een voordeel of een nadeel bij de wetenschappelijke studie van religie? Kan religie wetenschappelijk verklaard worden? Welke zijn de dimensies van het religieuze? Doorheen de cursus zal de student verder ook het ontstaan en de ontwikkeling van de wetenschappelijke benadering van religie bestuderen. Hij/zij zal kennis maken met verschillende denkers die, in de loop van de voorbije twee eeuwen, religie bestudeerd hebben als een fenomeen dat wetenschappelijk benaderd kan worden en zal inzicht verwerven in de fundamentele kwesties die ook vandaag nog aan de orde zijn in de wetenschappelijke studie van religie.

 

• Artikels en literatuur op Toledo
• Presentaties op Toledo

Het handboek vormt de basis voor de colleges. Tijdens de colleges wordt het handboek kritisch besproken. Perspectieven die in het handboek minder aan bod komen worden uitgebreider behandeld zodat de studenten in staat zijn om het handboek in een breder perspectief te plaatsen. Van de student wordt verwacht dat hij/zij de passages van het handboek die tijdens de les werden besproken grondig verwerkt in het licht van de onderzoeksvragen die tijdens het eerste college opgelijst werden. Het volstaat dus niet om het cursusmateriaal te memoriseren, het is ook belangrijk om in staat te zijn grote lijnen te schetsen en verbanden te leggen. Er wordt van de studenten een presentatie van één onderdeel of hoofdstuk tijdens de colleges verwacht.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Basiscursus religiewetenschappen (B-KUL-A22E7a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen