Hindoeïsme (B-KUL-A00C6A)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
N.
Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar niet ingericht, maar wel volgend jaar. Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar niet ingericht, maar wel volgend jaar.
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Doelstellingen

Aan het einde van de cursus heeft de student een basiskennis van de geschiedenis, instellingen, doctrines, rituelen en spiritualiteit van het hindoeïsme. Hij zal ook in staat zijn om een levende ervaring te krijgen van wat het hindoeïsme tijdens de cursus onderwijst.

Theologie-studenten zullen gaan begrijpen dat het hindoeïsme ook een religie is met een specifieke theologie, zelfs wanneer de uitdrukking ervan zo veelvuldig is.

Studenten van religie wetenschappen zullen scherper zien hoe het hindoeïsme zich verhoudt tot andere religieuze tradities, en in wat het verschilt.

Studenten filosofie zullen begrijpen hoe nauw hindoe-wereldvisies en westerse filosofie kunnen zijn.

Geen specifieke voorkennis vereist.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
A02C8A : Hinduism (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Hindoeïsme (B-KUL-A00C6a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
N.
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

  • Inhoud

    A. Historische evolutie

    1) Vedisme

    2) Brahmanisme

    3) Hindoeïsme

    4) Neo-Hinduism

    B. Worship

 

Cursusboek: zie Toledo.

Ander leesmateriaal zal tijdens de cursus beschikbaar worden gesteld op Toledo.

Referentieboeken:

  • Michael Keene, World Religions, 2006.
  • Kim Knott, Hinduism, A Very Short Introduction, Universiteit van Oxford Press, New York, 2000.
  • Mel Thompson, Teach Yourself, Eastern Philosophy, Hodder & Stoughton, Londen, 2003.

Deze cursus zal deels gebaseerd zijn op colleges gegeven door de professor die de wereld van het hindoeïsme voornamelijk op een fenomenologische manier zal toelichten, en deels op de bijdrage van studenten via hun specifiek onderzoeksthema. Op deze manier krijgt de student meer grip op het Hindoe-denken.

Er zijn momenten van discussie met de studenten over bepaalde onderwerpen. Om een realistischer beeld van het hindoeïsme te krijgen, zal er een hindoe-gelovige zijn die komt spreken en er zal een excursie zijn naar een hindoetempel in het midden van de cursus.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Hindoeïsme (B-KUL-A20C6a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Geen


Er komt geen klassiek eindexamen, wel een individuele paper presentatie. Bij de eindevaluatie wordt rekening gehouden met de presentatie in de klas van een gekozen onderzoeksthema, de daaropvolgende paper en de deelname aan klasdiscussies en de mogelijke excursie.

Het onderzoeks-onderwerp voor de paper is vrij aan de student te bepalen in samenspraak met de docent. 

  • Paper: 60%
  • Presentatie: 20%
  • Deelname aan de les: 20%

 

Voor zelfstudie- of werkstudenten gelden de evaluatiemodaliteiten vermeld in de studiewijzer van het zelfstudiepakket.

De student krijgt een tweede kans door een nieuwe paper voor te leggen voor de derde examenperiode, en een tweede individuele paper presentatie te geven tijdens de examenperiode.