Master in de geschiedenis (Leuven) (60 sp.) Master of Arts
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
Na verkort programma
Na het behalen van verkorte bachelor in de geschiedenis (Leuven, 64 sp.), (Kortrijk , 62 sp.) worden volgende diploma’s toegelaten:
Kandidaten in de geschiedenis
Academische bachelors in de humane wetenschappen
Masters
Na het behalen van verkorte bachelor in de geschiedenis (Leuven, 61 sp.), (Kortrijk, 59 sp.) worden volgende diploma’s toegelaten:
Bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (geschiedenis)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (geschiedenis)
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: kuleuven.be/application/instructiesnederlands.
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is B2 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van:· Een certificaat dat bewijst dat men minstens 1 jaar secundaire of hogere studies met succes afrondde in voltijds Nederlandstalig onderwijs
· Eén van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency.
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
Na verkort programma
Na het behalen van verkorte bachelor in de geschiedenis (Leuven, 64 sp.), (Kortrijk , 62 sp.) worden volgende diploma’s toegelaten:
Kandidaten in de geschiedenis
Academische bachelors in de humane wetenschappen
Masters
Na het behalen van verkorte bachelor in de geschiedenis (Leuven, 61 sp.), (Kortrijk, 59 sp.) worden volgende diploma’s toegelaten:
Bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (geschiedenis)
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (geschiedenis)
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: kuleuven.be/application/instructiesnederlands.
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is B2 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van:· Een certificaat dat bewijst dat men minstens 1 jaar secundaire of hogere studies met succes afrondde in voltijds Nederlandstalig onderwijs
· Eén van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency.
-
-
Gemeenschappelijk deel
Je neemt verplicht de masterproef en Theory of History op.
Je kiest één seminarie, dat aansluit bij je masterproef.24 sp. Masterproef F0CA4A docenten- N.
docenten
- N.
Masterproef (24 sp.) F0CA4a docenten- N.
docenten
- N.
6 sp. Theory of History F0SX4C docenten- J.Vandendriessche
- A.Cabanel (plaatsvervanger)
docenten
- J.Vandendriessche
- A.Cabanel (plaatsvervanger)
Theory of History (6 sp.) F0SX4a docenten- J.Vandendriessche
- A.Cabanel (plaatsvervanger)
docenten
- J.Vandendriessche
- A.Cabanel (plaatsvervanger)
-
Overgangsmaatregel
Studenten die vóór academiejaar 23-24 reeds in de master waren ingeschreven en door de hervorming meer dan 63 credits zouden hebben, kunnen nog de masterproef voor 21 studiepunten opnemen.
21 sp. Masterproef F0VE5D docenten- N.
docenten
- N.
Masterproef (21 sp.) F0VE5a docenten- N.
docenten
- N.
-
Onderzoeksseminarie
-
Verdieping
Je vult je programma aan tot minstens 60 studiepunten aan de hand van onderstaande verdiepingsvakken (in samenspraak met je promotor). Je kan je daarbij profileren in een specifiek tijdvak, maar je kan je ook specialiseren in bepaalde thema’s, zoals cultuurgeschiedenis, religieuze geschiedenis of wereldgeschiedenis. Je kan na goedkeuring van het ISP-team ook een ander mastervak opnemen van om het even welke Belgische universiteit als dat aansluit bij het onderwerp van je masterthesis.
Het vak F0LD4B Archivistiek: theorie en methodologie is niet boekbaar voor studenten die reeds F0LD4A: Inleiding tot de archivistiek volgden.
Het vak F0SX9B Het Derde Rijk en het nationaalsocialisme: geschiedenis en herinnering is niet boekbaar voor studenten die reeds een credit behaalden voor F0SX9A Geschiedenis van Duitsland A.
Het vak S0J98A ‘Introduction to Anthropology in a Decolonizing World’ is niet boekbaar voor studenten die reeds een credit behaalden voor S0L62A ‘Inleiding tot de sociale en culturele antropologie’.-
Verdieping Middeleeuwen
6 sp. Church and Religion in the Middle Ages F0TS0A docenten docenten
Church and Religion in the Middle Ages (6 sp.) F0TS0a docenten docenten
6 sp. Power and Conflict in Medieval Europe F0TR8A docenten- J.Haemers
- M.De Boodt (plaatsvervanger)
docenten
- J.Haemers
- M.De Boodt (plaatsvervanger)
Power and Conflict in Medieval Europe (6 sp.) F0TR8a docenten- J.Haemers
- M.De Boodt (plaatsvervanger)
docenten
- J.Haemers
- M.De Boodt (plaatsvervanger)
6 sp. Boekarcheologie en schriftgeschiedenis F0VF4A docenten docenten
Boekarcheologie en schriftgeschiedenis (6 sp.) F0VF4a docenten docenten
6 sp. Global Economic Trends and Transitions, 500-1800 F0UI9A docenten- M.De Keyzer
- J.Peeters (plaatsvervanger)
docenten
- M.De Keyzer
- J.Peeters (plaatsvervanger)
Global Economic Trends and Transitions, 500-1800 (6 sp.) F0UI9a docenten- M.De Keyzer
- J.Peeters (plaatsvervanger)
docenten
- M.De Keyzer
- J.Peeters (plaatsvervanger)
6 sp. Global Scientific and Technological Interactions in Pre-modern East and Southeast Asia F0BR2A docenten docenten
Global Scientific and Technological Interactions in Pre-modern East and Southeast Asia (6 sp.) F0BR2a docenten docenten
6 sp. Gender and sexualities in medieval Europe and beyond F0CB0A docenten- N.
- C.Delameillieure (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- C.Delameillieure (plaatsvervanger)
Gender and sexualities in medieval Europe and beyond (6 sp.) F0CB0a docenten- N.
- C.Delameillieure (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- C.Delameillieure (plaatsvervanger)
-
Verdieping Nieuwe Tijd
6 sp. Culture and Emotions in the Early Modern World, 1500-1800 F0UJ9A docenten docenten
Culture and Emotions in the Early Modern World, 1500-1800 (6 sp.) F0UJ9a docenten docenten
6 sp. Religious War and Peace in the Early Modern World, 1500-1800 F0UJ1A docenten docenten
Religious War and Peace in the Early Modern World, 1500-1800 (6 sp.) F0UJ1a docenten docenten
6 sp. Inquisition and Society in the Early Modern Hispanic World, 1500-1800 F0TZ0A docenten docenten
Inquisition and Society in the Early Modern Hispanic World, 1500-1800 (6 sp.) F0TZ0a docenten docenten
6 sp. Politics and Societies in the Early Modern World, 1500-1800 F0TS2A docenten docenten
Politics and Societies in the Early Modern World, 1500-1800 (6 sp.) F0TS2a docenten docenten
6 sp. Perspectives on Global History F0UD3A docenten- P.Pasture (coördinator)
- J.Verberckmoes
docenten
- P.Pasture (coördinator)
- J.Verberckmoes
Perspectives on Global History (6 sp.) F0UD3a docenten docenten
6 sp. Global Economic Trends and Transitions, 500-1800 F0UI9A docenten- M.De Keyzer
- J.Peeters (plaatsvervanger)
docenten
- M.De Keyzer
- J.Peeters (plaatsvervanger)
Global Economic Trends and Transitions, 500-1800 (6 sp.) F0UI9a docenten- M.De Keyzer
- J.Peeters (plaatsvervanger)
docenten
- M.De Keyzer
- J.Peeters (plaatsvervanger)
6 sp. Global Scientific and Technological Interactions in Pre-modern East and Southeast Asia F0BR2A docenten docenten
Global Scientific and Technological Interactions in Pre-modern East and Southeast Asia (6 sp.) F0BR2a docenten docenten
6 sp. The Social and Political Lives of Material Infrastructures in the Early Modern World F0BV7A docenten docenten
The Social and Political Lives of Material Infrastructures in the Early Modern World (6 sp.) F0BV7a docenten docenten
-
Verdieping Cultuurgeschiedenis na 1750
6 sp. Geschiedenis van de culturele infrastructuur vanaf 1750 F0SX8A docenten docenten
Geschiedenis van de culturele infrastructuur vanaf 1750 (6 sp.) F0SX8a docenten docenten
6 sp. Science, Visual Culture and the Human Body since 1750 F0SX7A docenten docenten
Science, Visual Culture and the Human Body since 1750 (6 sp.) F0SX7a docenten docenten
6 sp. Cultuurgeschiedenis van de seksualiteit na 1750 F0XL4A docenten docenten
Cultuurgeschiedenis van de seksualiteit na 1750 (6 sp.) F0XL4a docenten docenten
6 sp. Landschap, erfgoed en identiteit F0VF0A docenten docenten
Landschap, erfgoed en identiteit (6 sp.) F0VF0a docenten docenten
6 sp. Geschiedenis en onderwijs F0VE1A docenten- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
Geschiedenis en onderwijs (6 sp.) F0VE1a docenten- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
6 sp. Cultural Heritage: Interdisciplinary Debates and Challenges F0BP5A docenten docenten
Cultural Heritage: Interdisciplinary Debates and Challenges (6 sp.) F0BP5a docenten docenten
6 sp. Taalbenaderingen in historisch perspectief F0VH1A docenten docenten
Taalbenaderingen in historisch perspectief (6 sp.) F0VH1a docenten docenten
-
Verdieping Moderniteit en Samenleving 1800-2000
6 sp. Organizing Europe: A History of Ideas and Practices F0UJ4A docenten docenten
Organizing Europe: A History of Ideas and Practices (6 sp.) F0UJ4a docenten docenten
6 sp. History of Subalternity, Postcolonialism and Decolonization F0XL6A docenten- I.Goddeeris (coördinator)
- M.Rodriguez Garcia
docenten
- I.Goddeeris (coördinator)
- M.Rodriguez Garcia
History of Subalternity, Postcolonialism and Decolonization (6 sp.) F0XL6a docenten docenten
6 sp. Het Derde Rijk en het nationaalsocialisme: geschiedenis en herinnering F0SX9B docenten docenten
Het Derde Rijk en het nationaalsocialisme: geschiedenis en herinnering (6 sp.) F0SX9a docenten docenten
6 sp. Religion, Politics and Society in Europe after 1800 F0UK1A docenten docenten
Religion, Politics and Society in Europe after 1800 (6 sp.) F0UK1a docenten docenten
6 sp. Rural and Food History since 1750 F0YL4A docenten docenten
Rural and Food History since 1750 (6 sp.) F0YL4a docenten docenten
6 sp. Economische geschiedenis na 1750 F0UJ6A docenten docenten
Economische geschiedenis na 1750 (6 sp.) F0UJ6a docenten docenten
6 sp. Diplomatic History: National Identity and International Conduct F0ZI1A docenten docenten
Diplomatic History: National Identity and International Conduct (6 sp.) F0ZI1a docenten docenten
6 sp. Perspectives on Global History F0UD3A docenten- P.Pasture (coördinator)
- J.Verberckmoes
docenten
- P.Pasture (coördinator)
- J.Verberckmoes
Perspectives on Global History (6 sp.) F0UD3a docenten docenten
6 sp. Introduction to Anthropology in a Decolonizing World S0J98A docenten docenten
- N.Fadil (coördinator)
- F.De Boeck
- N.Fadil
- N.
Introduction to Anthropology in a Decolonizing World (6 sp.) S0J98a docenten docenten
6 sp. Muslims and Islam in Europe F0CB3A docenten Muslims and Islam in Europe (6 sp.) F0CB3a docenten 6 sp. Media and Politics in Modern History: Key Concepts and Methods F0XL5A docenten docenten
Media and Politics in Modern History: Key Concepts and Methods (6 sp.) F0XL5a docenten docenten
-
-
Professionalisering
Je kan voor 6 studiepunten uit onderstaande lijst (of uit de lijst Verdieping) kiezen.
6 sp. Service learning: geschiedenis en maatschappelijk engagement F0YL5A docenten- M.Rodriguez Garcia
- E.De Coninck (medewerker)
docenten
- M.Rodriguez Garcia
- E.De Coninck (medewerker)
Service learning: geschiedenis en maatschappelijk engagement (6 sp.) F0YL5a docenten- M.Rodriguez Garcia
- E.De Coninck (medewerker)
docenten
- M.Rodriguez Garcia
- E.De Coninck (medewerker)
6 sp. Stage F0YL6A docenten- S.Schorn
- L.Acke (medewerker)
- F.Bornauw (medewerker)
- M.D'huyvetters (medewerker)
- E.Van Hoeck (medewerker)
docenten
- S.Schorn
- L.Acke (medewerker)
- F.Bornauw (medewerker)
- M.D'huyvetters (medewerker)
- E.Van Hoeck (medewerker)
Stage (6 sp.) F0YL6a docenten- S.Schorn
- L.Acke (medewerker)
- F.Bornauw (medewerker)
- M.D'huyvetters (medewerker)
- E.Van Hoeck (medewerker)
docenten
- S.Schorn
- L.Acke (medewerker)
- F.Bornauw (medewerker)
- M.D'huyvetters (medewerker)
- E.Van Hoeck (medewerker)
6 sp. Archivistiek: theorie en methodologie F0LD4B docenten docenten
Archivistiek: theorie en methodologie (6 sp.) F0LD4a docenten docenten
-