Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Aalst)
Master of Science
Opleiding
Wat vind je op deze webpagina?
Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen.
Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …
Ben je toekomstig student?
Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de verkorte educatieve master in de cultuurwetenschappen.
Je leest er alles over
- Inhoud van de opleiding
- Beginprofiel
- Toekomstmogelijkheden
- Infomomenten & brochures
- Je campus
- ...
Doelstellingen
OLR1) De educatieve master beschikt over aantoonbare kennis en wetenschappelijk inzicht in de eigen vakdiscipline, vakdidactiek en algemene pedagogisch-onderwijskundige kaders (m.i.v. onderwijstechnologische expertise) en in de onderbouwing en evolutie ervan. Hij/zij heeft inzicht in de interactie tussen deze drie domeinen en kan deze geïntegreerd, kritisch en gedifferentieerd inzetten en bijsturen.OLR2) De educatieve master kan vanuit de erkenning van diversiteit verschillende vormen van diversiteit herkennen en er adequaat, kritisch en verantwoord mee omgaan in alle aspecten van het educatieve handelen.
OLR3) De educatieve master zoekt actief naar en analyseert kritisch wetenschappelijk onderzoek binnen de drie eerder genoemde domeinen en kan zelfstandig en op wetenschappelijke wijze onderwijsrelevant onderzoek ontwerpen en uitvoeren. Hij/zij stuurt op basis hiervan autonoom de eigen praktijk bij en neemt initiatief om de resultaten en hun implicaties actief te dissemineren binnen de educatieve context.
OLR4) De educatieve master kan leer- en onderwijsprocessen ontwikkelen en verantwoorden:
a) zowel zelfstandig als in samenwerkingsverband;
b) vanuit een vakeigen, multi- en interdisciplinair perspectief;
c) op groeps- en organisatieniveau;
d) aangepast aan de beginsituatie van alle lerenden;
e) met aandacht voor taalsensitief leren;
f) m.i.v. het ontwerpen en selecteren van leermaterialen.
OLR5) De educatieve master kan leer- en onderwijsprocessen planmatig proactief organiseren en begeleiden:
a) zowel zelfstandig als in samenwerkingsverband;
b) vanuit een vakeigen, multi- en interdisciplinair perspectief;
c) op groeps- en organisatieniveau;
d) aangepast aan de beginsituatie van alle lerenden;
e) met aandacht voor taalsensitief leren;
f) via een efficiënt klasmanagement;
g) m.i.v. het kritisch evalueren en bijsturen van de leer- en onderwijsprocessen, en aanpassen van leermaterialen;
h) m.i.v. het evalueren en terugkoppelen van de leeruitkomsten van de lerenden.
OLR6) De educatieve master kan zelfstandig en in samenwerkingsverband een positief leer- en leefklimaat op groepsniveau creëren, uitbouwen, wetenschappelijk verantwoorden, kritisch evalueren en bijsturen, met oog voor het emotionele en fysieke welzijn van elke lerende, en gericht op (de voorbereiding van) maatschappelijke participatie.
OLR7) De educatieve master kan zelfstandig en in samenwerkingsverband processen op organisatieniveau met betrekking tot een positief leer- en leefklimaat onderzoeksgericht analyseren en een leidende rol opnemen in het optimaliseren en opstellen van nieuwe wetenschappelijk onderbouwde processen. Hij/zij is in staat om deze processen, vanuit een multi- en interdisciplinair perspectief, kritisch te evalueren en bij te sturen.
OLR8) De educatieve master kan helder communiceren met lerenden, schoolteam, ouders/verzorgers en externen. Hij/zij kan de effectiviteit van de communicatie aftoetsen en zo nodig de communicatie bijsturen.
OLR9) De educatieve master kan een beargumenteerd standpunt innemen over, en actief deelnemen en bijdragen aan het (inter)nationale publieke debat over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen binnen de drie eerder genoemde domeinen.
OLR10) De educatieve master kan initiatief en verantwoordelijkheid nemen om innovaties uit het brede onderzoeks- en onderwijsveld zelfstandig en in samenwerkingsverband actief te zoeken, te ontwikkelen op basis van wetenschappelijk onderzoek en uit te voeren op groeps- en organisatieniveau.
OLR11) De educatieve master kan zich autonoom en proactief documenteren over juridische en administratieve aspecten van het leraarschap en kan hieruit zowel zijn/haar eigen rechtspositie en deontologie, als die van de lerenden, afleiden en duiden.
OLR12) De educatieve master in het domein van de cultuurwetenschappen kan leer- en onderwijsprocessen in informele educatieve contexten binnen het domein van de cultuurwetenschappen (bv. musea, tentoonstellingen, erfgoedsites) ontwikkelen en verantwoorden, en planmatig proactief organiseren en begeleiden, met oog voor een positief leer- en leefklimaat.
OLR13) De educatieve master in het domein van de cultuurwetenschappen kan een beargumenteerd standpunt innemen in debatten over en een kritische analyse maken van de positie van cultuur in onderwijs en op organisatieniveau, met het oog op het bevorderen van een cultuurbeleid op school (m.i.v. het ontwikkelen van een leerlijn cultuurbeleid), en van cultuurparticipatie van de lerenden.
Domein-specifieke wetenschappelijke competenties
OLR14) De educatieve master in het domein van de cultuurwetenschappen heeft diepgaande (feitelijke, conceptuele en procedurele) kennis van één of meerdere van de betrokken disciplines in het domein van de cultuurwetenschappen.
OLR15) De educatieve master in het domein van de cultuurwetenschappen heeft feitelijke en conceptuele kennis van (multi- en interdisciplinaire) theorieën, onderzoek, technieken en methodologieën in het domein van de cultuurwetenschappen.
OLR16) De educatieve master in het domein van de cultuurwetenschappen volgt het actuele onderzoek in één of meerdere disciplines van de cultuurwetenschappen en kan de resultaten naar waarde schatten, interpreteren en integreren in eerder verworven (multidisciplinaire) kennis.
Algemene wetenschappelijke competenties
OLR17) De educatieve master in het domein van de cultuurwetenschappen is in staat op zelfstandige wijze een probleemstelling en onderzoeksvraag te formuleren op basis van de stand van het onderzoek in het onderzoeksveld, relevante bronnen en literatuur (ook in vreemde talen) te zoeken, die volgens wetenschappelijke methodes en technieken, eventueel uit verschillende disciplines, kritisch te analyseren, en op basis hiervan tot een beargumenteerde en originele synthese te komen.
OLR18) De educatieve master in het domein van de cultuurwetenschappen is in staat in academisch Nederlands schriftelijk en mondeling te communiceren over geleverd zelfstandig wetenschappelijk onderzoek.
OLR19) De educatieve master in het domein van de cultuurwetenschappen handelt deontologisch in de omgang met bronnen, literatuur en stakeholders in het onderzoeksveld.
Algemene competenties
OLR20) De educatieve master in het domein van de cultuurwetenschappen heeft een onderbouwde, kritische en open visie op één of meerdere van de betrokken disciplines in het domein van de cultuurwetenschappen.
OLR21) De educatieve master in het domein van de cultuurwetenschappen beschikt over een kritische basishouding ten opzichte van elke vorm van communicatie, informatie en kennisoverdracht.
OLR22) De educatieve master in het domein van de cultuurwetenschappen kan op basis van reflectie over de complexiteit van de betrokken disciplines in het domein van de cultuurwetenschappen, met onderbouwde, discipline-overstijgende en genuanceerde standpunten actief deelnemen aan debatten in en over het domein van de cultuurwetenschappen en de rol ervan in de samenleving.
1. De educatieve master in de cultuurwetenschappen beschikt over een wetenschappelijk onderzoekende houding in de eigen vakdiscipline, vakdidactiek en binnen het algemene pedagogisch-onderwijskundige domein, met aandacht voor creativiteit en duurzaamheid. Hij/zij is daarbij in staat om te reflecteren over zijn/haar eigen onderwijsvisie en –praktijk en deze kritisch te bevragen en bij te sturen.
2. De educatieve master in de cultuurwetenschappen erkent het voorkomen van verschillende vormen van diversiteit (onder meer binnen grootstedelijke contexten), ontwikkelt een open, onderzoekende houding inzake de (h)erkenning ervan, en gaat er adequaat, kritisch en verantwoord mee om.
3. De educatieve master in de cultuurwetenschappen ontwikkelt een nieuwsgierige houding in het kader van continue professionele ontwikkeling voor de vakdiscipline, vakdidactiek en het algemeen pedagogisch-onderwijskundig domein inzake zijn/haar educatieve handelen, en toont daarbij bereidheid en enthousiasme om te innoveren.
4. De educatieve master in de cultuurwetenschappen interesseert zich voor actualiteit en voor onderwijs in het algemeen, en is gepassioneerd en geëngageerd voor het vakgebied en het educatieve handelen.
Kwaliteit van de opleiding
Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding
BlauwdrukBlauwdruk_EM_Cultuurwetenschappen.pdf
COBRA 2019-2023
COBRA-fiche_EMA_Cultuurwetenschappen.pdf
Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit
- Raadpleeg de beschikbare universiteitsbrede documenten
Meer info?
- Meer informatie over onderwijskwaliteit aan KU Leuven
- Meer informatie over de beschikbare documenten (wat en voor wie?)