Master in de specialistische geneeskunde (120 sp.) (geen nieuwe inschrijvingen vanaf 2019-2020) (Leuven)

Master of Medicine

Nieuwe studenten schrijven zich in voor de master in de specialistische geneeskunde (180 sp.)

1. ALGEMENE COMPETENTIES EN VORMINGSDOELEN

OLR 1.1 Continuering van het verwerven van de medische kennis en inzicht.
OLR 1.2 Diepgaande kennis verwerven in het specialisme.
OLR 1.3 Vaardigheden verwerven, eigen aan het specialisme.
OLR 1.4 Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk.
OLR 1.5 Correct en op een humane empathische wijze communiceren met patiënt en zijn of haar omgeving.
OLR 1.6 Doeltreffend communiceren met en rapporteren aan andere specialisten en niet-medische gezondheidswerkers.
VD 1.7 Een zelfreflectieve houding ontwikkelen; daarbij rekening houden met feedback en eigen leerbehoeften identificeren.
OLR 1.8 Kunnen participeren in klinisch wetenschappelijk onderzoek.
OLR 1.9 De aangeboden wetenschappelijke kennis interpreteren analyseren en rapporteren.
VD 1.10 Een kritische en reflectieve houding bestendigen tegenover onderzoeksresultaten en t.a.v. nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen.
OLR 1.11 Participeren in de organisatie van de gezondheidszorg en in het beleid van de dienst.
VD 1.12 Een open houding ontwikkelen ten aanzien van diversiteit op alle vlakken, wat zich uit in respect voor de ethische en culturele waarden en normen van patiënten en collega’s.  
VD 1.13 Een persoonlijk, beredeneerd en wetenschappelijk gefundeerd standpunt innemen in (maatschappelijke) discussies over zorgverstrekking.  


2. DOMEINSPECIFIEKE COMPETENTIES

OLR 2.1 Zich baseren op wetenschappelijke kennis verkregen met behulp van klinisch wetenschappelijk onderzoek.
OLR 2.2 Rekening houden met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzondere het doelmatig omgaan
met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden worden.
OLR 2.3 Beschikken over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke
aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving.
OLR 2.4 Overleggen met collegae en andere professionals en bekend zijn met de mogelijkheden van andere
zorgdisciplines en deskundigheden van anderen in de patiëntenzorg.
OLR 2.5 Bevorderen van de deskundigheid van studenten, ASO’s, patiënten en andere betrokkenen van de
gezondheidszorg.
OLR 2.6 Kunnen functioneren binnen bredere managementsystemen in organisaties, ziekenhuiscommissies en in andere
representatieve functies binnen de gezondheidszorg.
OLR 2.7 Kennis van de principes van de medische informatica voor het leveren van optimale patiëntenzorg en voor het
onderhouden van de eigen deskundigheid.
OLR 2.8 Effectief medische en wetenschappelijke informatie communiceren.
OLR 2.9 Hebben van vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en deze in de praktijk weten toe te passen.
OLR 2.10 Hebben van praktische vakspecifieke vaardigheden en deze toepassen. Werken aan verdere ontwikkeling en
verbeteren van deze vaardigheden in functie van levenslang leren attitude.
OLR 2.11 Zetten van “standards of care” en formuleren van kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van
zijn vak.
OLR 2.12 Voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek,
ziektebeelden/aandoeningen

3. LEERRESULTATEN PER NIVEAU

OLR 3.1 Een diepergaand inzicht verwerven in de algemene pathologie, diagnose en therapie van de specifieke
ziektebeelden en aandoeningen.
OLR 3.2 Toepassen van algemene wetenschappelijke kennis en methodiek binnen het domein van het specialisme
(wetenschappelijke attitude van de patiëntenzorg).
OLR 3.3 Als beginnende ASO kunnen werken onder supervisie.
OLR 3.4 Kunnen werken en communiceren binnen een multidisciplinair team.
OLR 3.5 Als beginnende ASO op doelmatige wijze kunnen communiceren met patiënten, familie en andere
gezondheidswerkers.
OLR 3.6 De basisprincipes van het opzetten en implementeren van wetenschappelijk onderzoek kennen.
OLR 3.7 Wetenschappelijke gegevens kunnen analyseren en interpreteren.
OLR 3.8 Een probleemstelling kunnen formuleren, data verzamelen, analyseren, interpreteren en rapporteren.
OLR 3.9 Inzicht hebben in hoeverre de eigen performantie een impact heeft op het functioneren van de dienst.
OLR 3.10 Het zelfstandig aanpakken, stellen van een diagnose en behandelen van de meest frequente ziektebeelden/
aandoeningen en/of situaties in de klinische praktijk.
OLR 3.11 Het zelfstandig en verantwoordelijk kunnen functioneren binnen de urgentiedienst.
OLR 3.12 Correct kunnen inschatten wanneer overleg nodig is met een arts uit een andere discipline.
OLR 3.13 Doeltreffend participeren aan wetenschappelijk onderzoek als onderdeel van de masterproef.
OLR 3.14 Begeleiden van studenten.
OLR 3.15 Kennis en inzicht verwerven in de evaluatie van de eigen performantie als ASO.
OLR 3.16 Het verbeteren van de performantie en efficiëntie van het eigen handelen (als ASO) binnen de dienst.
OLR 3.17 Het zelfstandig aanpakken, stellen van een diagnose en behandelen van de meer complexe ziektebeelden/
aandoeningen.
OLR 3.18 De ASO heeft een dermate expertise opgebouwd dat hij/zij fungeert als mede-aanspreekpunt voor externen
(huisartsen en specialisten).
OLR 3.19 Zorgen voor en aandacht besteden aan de continuïteit van zorg voor de patiënt.
OLR 3.20 Het meedragen van de eindverantwoordelijkheid voor de opvolging van het ziektebeeld/aandoeningen bij de
patiënt.
OLR 3.21 Werken aan de kwaliteitsverbetering van het specialisme.
OLR 3.22 Meewerken aan het goed functioneren van de organisatie van de dienst.
OLR 3.23 Meewerken aan het opzetten, uitvoeren en implementeren van wetenschappelijk onderzoek.
OLR 3.24 Het ondersteunen van zowel de ontwikkeling van een visie als het uitzetten van beleidsmaatregelen ten behoeve
van de verbetering van de performantie en efficiëntie van een dienst.
OLR 3.25 Het kunnen participeren binnen de ziekenhuiscommissie waar de ASO de eigen visie presenteert en verdedigt.
OLR 3.26 Het kunnen functioneren op bestuurlijk niveau.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MNM_Specialistische geneeskunde.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MNM_Specialistische geneeskunde.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks: