Project wiskundige ingenieurstechnieken (B-KUL-H0T46A)

Doelstellingen
De student kan een wiskundig probleem analyseren en oplossen met software. De student kan leerresultaten van verschillende OPO's combineren. De student kan een probleem opsplitsen in deelproblemen en een aanvaardbare oplossing voor elk deelprobleem leveren en voor het probleem als geheel dat aan alle gestelde criteria voldoet. De student kan over zijn werkmethode en bekomen resultaat communiceren.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(H0M86B) EN GELIJKTIJDIG(H03E3A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
H0M86B : Technisch-wetenschappelijke software
H03E3A : Optimalisatie
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
H0T44A : Project Wiskundige Ingenieurstechnieken
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Project wiskundige ingenieurstechnieken (B-KUL-H0T46a)




Inhoud
De studenten werken alleen of in groepen van twee aan de oplossing van een praktisch probleem, gerelateerd aan een toepassing uit het werkveld. Het onderwerp is gekozen in overleg met het didactisch team. De oplossing van het probleem zal gebruik maken van verschillende opleidingsonderdelen. Studenten zoeken een elegante oplossing op een creatieve manier met inzicht in de technische materie. Wekelijkse discussies met het didactisch team ondersteunen het werk van de studenten. Het eindproduct van elk team is software die het probleem oplost.
Het werk wordt uitgevoerd in de eerste zeven weken van het tweede semester. In de eerste begeleide sessie leggen de studenten en het didactisch team het onderwerp vast en werken de studenten een planning uit. In de laatste sessie wordt het eindresultaat getoond met een demonstratie van de software. In tussenliggende sessies wordt de voortgang van het werk besproken met het didactisch team en wordt het plan bijgesteld indien nodig.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Project wiskundige ingenieurstechnieken (B-KUL-H2T46a)
Toelichting
De evaluatie-activiteiten bestaan uit besprekingen met het didactisch team gedurende de periode van het project. De technische kwaliteit en het ontwikkelingsproces worden geëvalueerd en de finale oplossing wordt gedemonstreerd aan andere studenten en het didactisch team.
De evaluatie is gebaseerd op de kwaliteit van de oplossing van het technische probleem en de methodologie om tot deze oplossing te komen. Evaluatiecriteria zijn de efficiëntie, technische correctheid, bruibaarheid, en leesbaarheid van software, en de adequate toepassing van leerdoelstellingen van de OPO's waarop de oplossing steunt.
Omwille van de permanente evaluatie en de opvolging gedurende het academiejaar is een 2de examenkans in de derde examenperiode uitgesloten.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.