Technisch-wetenschappelijke software (B-KUL-H0M86B)

Doelstellingen
- De studenten vertrouwd maken met kenmerken die typisch zijn voor technisch-wetenschappelijke software.
- De studenten vertrouwd maken met bestaande software en hen kritisch leren kiezen uit deze software.
- De studenten leren zelf technisch-wetenschappelijke software te ontwerpen.
Begintermen
Vaardigheden: de student moet kunnen analyseren, synthetiseren en interpreteren.
Kennis: een basiscursus programmeren, Objectgericht programmeren, Numerieke wiskunde.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
H0T46A : Project wiskundige ingenieurstechnieken
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
H03F0B : Technisch-wetenschappelijke software
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Technisch-wetenschappelijke software: hoorcollege (B-KUL-H0M86a)
Inhoud
1. Inleiding
* Kenmerken van technisch-wetenschappelijke software
2. Werken met reële getallen
* diepere studie van IEEE 754 (niet beperkt tot getallenvoorstelling, maar
ook de minder bekende aspecten zoals rekenregels en floating-point exceptions)
* multi-precision arithmetic
* intervalrekenen
3. Talen voor technisch-wetenschappelijke toepassingen
* Vergelijkende studie van hogere programmeertalen vanuit het standpunt
van technisch-wetenschappelijk rekenwerk (ondersteuning IEEE754,
opvang floating point exceptions, matrixvoorstelling, intrinsieke
snelheidsbeperkingen,...)
* Objectgeorienteerd ontwerp in niet zuivere OO-talen
* Efficientie als aandachtspunt tijdens ontwerp en implementatie van software
* Iets grondigere studie van talen ontworpen voor rekenwerk.
4. Werken met reële computers
* performatieverbetering op 1 processor (met meerdere rekeneenheden)
* benchmarking
5. Werken met reële algoritmen
* testen en evalueren van numerieke software
* het compromis tussen betrouwbaarheid en efficiëntie
* machineafhankelijkheid verwerken in draagbare software
6. Wegwijs wiskundige software
* overzicht van diverse bronnen
* gebruik van bibliotheken versus "tools"
Studiemateriaal
Studiekost: 51-75 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
De basistekst is het boek
- "Writing scientific software - a guide to good style", S. Oliveira & D. Stewart, Cambridge University Press, 2006.
Dit wordt aangevuld met delen (hoofdstukken 1,2,3,8) uit
- Handboek: "Accuracy and reliability in scientific computing ", Ed. B. Einarsson, SIAM, 2005.
Toelichting onderwijstaal
Opleidingsonderdeel in een Engelstalige master.
2 sp. Technisch-wetenschappelijke software: oefeningen en practica (B-KUL-H0M87a)
Inhoud
Tijdens de begeleide oefenzittingen komen de studenten in contact met diverse aspecten van technisch-wetenschappelijke software. De begeleide oefenzittingen dienen als een springplank voor de huistaken.
Studiemateriaal
Handleidingen Fortran 95/2003 en C++.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Technisch-wetenschappelijke software (B-KUL-H2M86b)
Toelichting
De evaluatie gebeurt op basis van huistaken en gequoteerde oefenzittingen. Elke huistaak zal aansluiten op de leerstof en oefenzittingen. De student moet deze huistaken individueel maken en indienen. Het evaluatiemoment in de examenperiode dient voor de nabespreking en toelichting door de student van de huistaken. De quotering gebeurt op basis van de verslagen en de toelichting. Indien de evaluatie aantoont dat de student een of meerdere doelstellingen van het opleidingsonderdeel onvoldoende heeft bereikt, kan het globale resultaat afwijken van het gewogen gemiddelde van de onderdelen.
Toelichting 2e examenkans:
De evaluatie gebeurt dus onder een vorm van permanente evaluatie op basis van de ingeleverde werken in de loop van het jaar. Gezien de organisatievorm is er geen herkansing in de augustus/september zittijd. Spreiding van de werkstukken over de examenperiodes van het academiejaar en die van september is dus uitgesloten.
Enkel en alleen in het geval van bewezen overmacht, zal de mogelijkheid worden geboden onder een aangepaste vorm het geheel of een gedeelte van de werkstukken alsnog af te werken met het oog op een beoordeling.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.