Basistechnieken voor tolken (B-KUL-YL0403)

5 studiepuntenNederlands42 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Reynders Anne (coördinator) |  Reynders Anne |  Salaets Heidi
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

Doelstellingen voor de onderwijsleeractiviteit Notitietechniek: 
Studenten kunnen
- Het Nederlands vakkundig hanteren in uiteenlopende vertaal- en tolkcontexten op het geavanceerde niveau van de professionele moedertaalgebruiker.
- Met en zonder notities een korte mondelinge interventie consecutief tolken.
- Doeltreffend gebruik maken van een notitietechniek voor tolken.
- Blijk geven van een probleemoplossende houding om de communicatie optimaal te laten verlopen.
- Kennis hebben van en inzicht hebben in de kwaliteitsnormen van een tolkprestatie in diverse tolkcontexten en ernaar handelen.

Doelstellingen voor de onderwijsleeractiviteit Nederlandse spreekvaardigheid:
De studenten kunnen de conventies en registers van courante tekstsoorten vlot hanteren, en - indien nodig - die conventies aanpassen aan concrete inhouden en behoeften.

Vlotte Nederlandse spreekvaardigheid in de verschillende registers

Notitietechniek voor tolken wordt aangeleerd, geen beginterm. 

 

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Notitietechniek (B-KUL-YL3403)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum16 urenEerste semester
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

In deze onderwijsleeractiviteit zullen studenten eerst leren herformuleren, parafraseren en herhalen wat gezegd is  via geheugentraining. Vervolgens krijgen zij de tips en tricks van de notitietechniek aangereikt. Daarna zal het notitiesysteem geleidelijk ingeoefend worden, rekening houdend met de verschillende cognitieve inspanningen die hierbij  simultaan verlopen (luisteren en noteren, notities lezen en doeltekst/doelspeech produceren). De nadruk wordt gelegd op correcte ‘productie’ in het Nederlands.  Na verloop van tijd zal geoefend worden  op transfer in talenparen, wat dan verder zal worden uitgediept in de taalgebonden tolkateliers.

Materiaal via GoReact (docent en studenten zelf)

Blended onderwijs - Oefensessie

Tijdens het practicum zullen tips & trics worden aangereikt om efficiënt te noteren. Dit zal in de eerste twee weken gebeuren via een crash-course (4u/week). Daarna zal in de daarop volgende vier weken (2u/week) geoefend worden om het notitiesysteem te automatiseren via  NL-NL en desgevallend (beperkt) in talenparen . Verder zal er materiaal en oefening aangeboden worden via GoReact voor zelfstandig oefenen (blended).

3 sp. Nederlandse spreekvaardigheid (B-KUL-YL3404)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenEerste semester
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

In de eerste colleges wordt de spreekvaardigheid van elke student individueel gescreend.

Op basis van die screening krijgt de student adviezen voor het verbeteren van de spreekvaardigheid. (zelfstudie)

In de volgende colleges houden studenten betogen en nemen ze deel aan debatten en/of discussies.

 

 

 

Materiaal op Toledo.

De onderwijstaal is Nederlands.

Discussie - Presentatie - Vaardigheidstraining

Beredeneerd gebruik van A.I. is toegestaan, maar moet wel worden vermeld.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Basistechnieken voor tolken (B-KUL-YL7403)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten


De onderwijsleeractiviteit Notitietechniek wordt getoetst aan de hand van permanente evaluatie met aan het einde (na 6 weken practicum) een notitietoets NL-NL. 
De onderwijsleeractiviteit Nederlandse spreekvaardigheid wordt geëvalueerd door permanente evaluatie. Beredeneerd gebruik van AI is toegestaan, maar moet wel worden vermeld.  

Beide OLA’s van dit OPO wegen even zwaar, d.w.z. elk 50% van de punten.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • YL3403 - Notitietechniek (binnen academiejaar)
  • YL3404 - Nederlandse spreekvaardigheid (binnen academiejaar)

Voor OLA  Nederlandse spreekvaardigheid: mondeling examen bestaande uit 1) een voorbereid betoog over een actueel vraagstuk en 2) een spontaan gesprek hierover met de docent. Beredeneerd gebruik van A.I. is toegestaan, maar moet worden vermeld. 

Voor OLA Notitietechniek: de herkansing bestaat uit een consecutieftoets Nl-NL als enige vorm van evaluatie.

Wie niet slaagt, herneemt enkel de OLA(’s) waarvoor een onvoldoende was.