Basistechnieken voor tolken (B-KUL-YL0403)
Doelstellingen
Doelstellingen voor de onderwijsleeractiviteit Notitietechniek:
Studenten kunnen
- Het Nederlands vakkundig hanteren in uiteenlopende vertaal- en tolkcontexten op het geavanceerde niveau van de professionele moedertaalgebruiker.
- Met en zonder notities een korte mondelinge interventie consecutief tolken.
- Doeltreffend gebruik maken van een notitietechniek voor tolken.
- Blijk geven van een probleemoplossende houding om de communicatie optimaal te laten verlopen.
- Kennis hebben van en inzicht hebben in de kwaliteitsnormen van een tolkprestatie in diverse tolkcontexten en ernaar handelen.
Doelstellingen voor de onderwijsleeractiviteit Nederlandse spreekvaardigheid:
De studenten kunnen de conventies en registers van courante tekstsoorten vlot hanteren, en - indien nodig - die conventies aanpassen aan concrete inhouden en behoeften.
Begintermen
Vlotte Nederlandse spreekvaardigheid in de verschillende registers
Notitietechniek voor tolken wordt aangeleerd, geen beginterm.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Notitietechniek (B-KUL-YL3403)
Inhoud
In deze onderwijsleeractiviteit zullen studenten eerst leren herformuleren, parafraseren en herhalen wat gezegd is via geheugentraining. Vervolgens krijgen zij de tips en tricks van de notitietechniek aangereikt. Daarna zal het notitiesysteem geleidelijk ingeoefend worden, rekening houdend met de verschillende cognitieve inspanningen die hierbij simultaan verlopen (luisteren en noteren, notities lezen en doeltekst/doelspeech produceren). De nadruk wordt gelegd op correcte ‘productie’ in het Nederlands. Na verloop van tijd zal geoefend worden op transfer in talenparen, wat dan verder zal worden uitgediept in de taalgebonden tolkateliers.
Studiemateriaal
Materiaal via GoReact (docent en studenten zelf)
Toelichting werkvorm
Blended onderwijs - Oefensessie
Tijdens het practicum zullen tips & trics worden aangereikt om efficiënt te noteren. Dit zal in de eerste twee weken gebeuren via een crash-course (4u/week). Daarna zal in de daarop volgende vier weken (2u/week) geoefend worden om het notitiesysteem te automatiseren via NL-NL en desgevallend (beperkt) in talenparen . Verder zal er materiaal en oefening aangeboden worden via GoReact voor zelfstandig oefenen (blended).
3 sp. Nederlandse spreekvaardigheid (B-KUL-YL3404)
Inhoud
In de eerste colleges wordt de spreekvaardigheid van elke student individueel gescreend.
Op basis van die screening krijgt de student adviezen voor het verbeteren van de spreekvaardigheid. (zelfstudie)
In de volgende colleges houden studenten betogen en nemen ze deel aan debatten en/of discussies.
Studiemateriaal
Materiaal op Toledo.
Toelichting onderwijstaal
De onderwijstaal is Nederlands.
Toelichting werkvorm
Discussie - Presentatie - Vaardigheidstraining
Beredeneerd gebruik van A.I. is toegestaan, maar moet wel worden vermeld.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Basistechnieken voor tolken (B-KUL-YL7403)
Toelichting
De onderwijsleeractiviteit Notitietechniek wordt getoetst aan de hand van permanente evaluatie met aan het einde (na 6 weken practicum) een notitietoets NL-NL.
De onderwijsleeractiviteit Nederlandse spreekvaardigheid wordt geëvalueerd door permanente evaluatie. Beredeneerd gebruik van AI is toegestaan, maar moet wel worden vermeld.
Beide OLA’s van dit OPO wegen even zwaar, d.w.z. elk 50% van de punten.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- YL3403 - Notitietechniek (binnen academiejaar)
- YL3404 - Nederlandse spreekvaardigheid (binnen academiejaar)
Voor OLA Nederlandse spreekvaardigheid: mondeling examen bestaande uit 1) een voorbereid betoog over een actueel vraagstuk en 2) een spontaan gesprek hierover met de docent. Beredeneerd gebruik van A.I. is toegestaan, maar moet worden vermeld.
Voor OLA Notitietechniek: de herkansing bestaat uit een consecutieftoets Nl-NL als enige vorm van evaluatie.
Wie niet slaagt, herneemt enkel de OLA(’s) waarvoor een onvoldoende was.