Engels: taalkunde 2 (B-KUL-YL0083)
Doelstellingen
2.4 Kennis van de taal functioneel en creatief inzetten
3. Taalstructuren en taalvariatie herkennen en zelfstandig interpreteren, met aandacht voor contrastieve aspecten tussen de opleidingstaal en andere talen, met name:
3.1 Kennis hebben van en inzicht hebben in het fonologisch, morfologisch en syntactisch taalsysteem. De studenten verdiepen hun kennis van de grammatica van het Engels met de nadruk op tijd en aspect, modaliteit en de structuur van de naamwoordelijk groep. Zij vormen grammaticaal correcte zinnen.
3.3 Kennis van taalsysteem en taalvariatie hanteren bij het duiden van taaluitingen.
Begintermen
De studenten beheersen de Engelse grammatica en basissyntax zoals die behandeld werden in het OPO Engels: taalkunde 1. Dit houdt kennis en beheersing in van de verschillende woordgroepen, incl. structuur van de substantiefgroep, gebruik van de werkwoordelijke groep op vlak van tijd, aspect en modaliteit, actieve en passieve werkwoordstructuren. De studenten beschikken ook over kennis van en inzicht in de morfologie en orthografie van het Engels en in het gebruik en analyse van de eenvoudige zin en van de basissyntax van complexe zinnen. Daarnaast beschikken ze over een basiskennis van segmentele fonologie en fonetiek en het gebruik ervan voor het Engels. De studenten kunnen hun kennis van de bovenvermelde talige aspecten toepassen in analyse en productie.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL(YL0080)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
YL0080 : Engels: taalkunde 1
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y00159 : Engels taalkunde 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in het vertalen (voor bachelors office management) (Antwerpen) 62 sp.
- Schakelprogramma: Master in het vertalen (voor bachelors lerarenopleiding secundair onderwijs) (Antwerpen) 62 sp.
- Schakelprogramma: Master in de meertalige communicatie (voor bachelors office management, communicatiemanagement, journalistiek) (Antwerpen) 62 sp.
- Schakelprogramma: Master in de meertalige communicatie (voor bachelors lerarenopleiding secundair onderwijs Engels en/of Frans) (Antwerpen) 62 sp.
- Schakelprogramma: Master in de meertalige communicatie (voor bachelors lerarenopleiding secundair onderwijs Nederlands/Engels of Nederlands/Frans) (Antwerpen) 48 sp.
- Schakelprogramma: Master in het tolken (voor bachelors office management) (Antwerpen) 67 sp.
- Schakelprogramma: Master in het tolken (voor bachelors lerarenopleiding secundair onderwijs) (Antwerpen) 67 sp.
- Bachelor in de toegepaste taalkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Antwerpen) (Engels in combinatie met bedrijfswetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste taalkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Antwerpen) (Engels) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Engels: taalkunde 2 (B-KUL-YL3100)
Inhoud
- Verdiepen van grammaticale kennis, incl. in een bredere tekstuele context en met aandacht voor betekenisaspecten van de vormen en structuren. (zie verder: ‘Grammaticale verdieping’)
- Verkenning van taalkundige benaderingen van specifieke taalverschijnselen en verwerven van een conceptueel kader (zie verder ‘Taalkundige benaderingen’)
Grammaticale verdieping:
-the complex sentence, incl. formal types and functions of subclauses; complementation patterns
- syntactic and semantic coherence and cohesion (textual level)
- verb valency
Taalkundige benaderingen:
- e.g. Systemic Functional Grammar: process types, interpersonal functions, textual functions, etc.
- Naast de basisinhoud voor grammaticale verdieping is er in dit OPO eventueel ook beperkt ruimte om specifieke taalkundige benaderingen d.m.v. (een) academisch(e) artikel(s) of hoofdstukk(en) te verwerken en toe te passen.
Basis suprasegmentele fonologie (ritme, intonatie)
Studiemateriaal
Handboek, online leerplatform, eventueel beperkte reader met academische artikels.
Toelichting werkvorm
Oefensessie - Responsiecollege
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Engels: taalkunde 2 (B-KUL-YL7083)
Toelichting
Het examen bestaat uit meerdere delen.
De studenten moeten voor alle delen (bv. zowel productieve deel als analytische deel) van het examen een equivalent van 4/10 (of 8/20 dus) halen om te kunnen slagen voor het OPO als geheel.
Toelichting bij herkansen
Het examen heeft dezelfde vorm en modaliteiten als bij de eerste examenkans.