Engels: taalkunde 1 (B-KUL-YL0080)
Doelstellingen
2.4 Kennis van de taal functioneel en creatief inzetten
3. Taalstructuren en taalvariatie herkennen en zelfstandig interpreteren, met aandacht voor contrastieve aspecten tussen de opleidingstaal en andere talen, met name:
3.1 Kennis hebben van en inzicht hebben in het fonologisch, morfologisch en syntactisch taalsysteem. De studenten verdiepen hun kennis van de grammatica van het Engels met de nadruk op tijd en aspect, modaliteit en de structuur van de naamwoordelijk groep. Zij vormen grammaticaal correcte zinnen.
3.3 Kennis van taalsysteem en taalvariatie hanteren bij het duiden van taaluitingen.
Begintermen
Studenten hebben een basiskennis van de Engelse grammatica op het vlak van zinsstructuur, het gebruik van tijd en aspect en modaliteit en de basisstructuur van de naamwoordelijke groep, zoals die verworven dient te zijn op het einde van het secundair onderwijs (eindtermen secundair onderwijs).
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
YL0083 : Engels: taalkunde 2
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y00155 : Engels taalkunde 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de toegepaste taalkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Antwerpen) (Engels in combinatie met bedrijfswetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste taalkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Antwerpen) (Engels) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Engels: taalkunde 1 (B-KUL-YL3096)
Inhoud
- Verdiepen van grammaticale basis
- Verwerven van taalkundig inzicht m.b.t. de functionaliteit van en variatie in grammaticale structuren
Inzicht en vaardigheid in het gebruik en analyse van de volgende pijlers staan daarbij centraal:
- The noun phrase (structure), pronouns and quantifiers, determiners, relative clauses, adjectives and adverbs
- The verb phrase: tense and aspect, mood, modality and modal auxiliaries, auxiliaries, active and passive voice
- Morfologie en spelling: verb forms (incl. irregular verbs, irregular plurals, genitive case, etc.)
- Syntaxis: (i) hoofdzakelijk opbouw van de verschillende woordgroepen (phrases: phrase structure), (ii) the simple sentence, position of adverbials (iii) basic insight in the complex sentence: main clause and subordinate clause.
- Semantiek: hoe deze elementen correct combineren tot zinvolle communicatie
- Fonologie en fonetiek: basics of (segmental) phonology and phonetics of English: conventions and general system of the English speech sound formation (vowels and consonants) (contrastief met het Nederlands)
Studiemateriaal
Handboek*, eventueel referentiewerk, online leerplatform, online (oefen)modules
Handboek:
Advanced English Grammar. A Linguistic Approach.
Second edition. 2020.
Ilse Depraetere en Chad Langford
Toelichting werkvorm
Oefensessie - Online asynchroon leren - Responsiecollege
Interactief hoorcollege. De docent beschrijft en illustreert het Engelse grammaticale systeem.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Engels: taalkunde 1 (B-KUL-YL7080)
Toelichting
Eerste examenkans (= 2EP, tweede examenperiode):
Het opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd op basis van één schriftelijk eindexamen met theorievragen (specifieke vragen naar verklaring) en toepassingsvragen (invuloefeningen, herschrijfoefeningen en/of selectie van correcte vormen). Zowel correct gebruik van terminologie en classificaties als correct gebruik van vormen worden beoordeeld. De studenten moeten voor alle delen (m.n. productieve en analytische deel) van het examen een equivalent van 4/10 (of 8/20 dus) halen om te kunnen slagen voor het OPO als geheel.
Deelname aan de instaptoets van de instroommodule is verplicht/een voorwaarde voor deelname aan het eindexamen.
Toelichting bij herkansen
Tweede examenkans (= 3EP, derde examenperiode):
Het examen heeft dezelfde vorm als bij de eerste examenkans.
Examencontractstudenten: zij leggen hetzelfde examen af.