Ondernemerschap en business planning (B-KUL-Y00940)

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:
De student
1.a analyseert de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van omgevingsfactoren op de werking van de organisatie in.
1.c werkt op basis van de analyse van een (bedrijfs)economisch probleem een voorstel tot oplossing uit in lijn met de organisatiestrategie.
2.a begrijpt basistheorieën, -begrippen, en- concepten van elk managementdomein, i.h.b. met betrekking tot de financiële, operationele, commerciële en organisatorische activiteiten, en past deze toe bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
2.b onderscheidt en verduidelijkt de verschillende manieren waarop activiteiten en processen in organisaties worden georganiseerd, gestructureerd en beheerd.
2.l formuleert en beoordeelt kritisch de doelstellingen en instrumenten van een marketingplanning en -strategie.
6.e trekt op een wetenschappelijke manier praktijkrelevante besluiten uit kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksresultaten.
8.a identificeert praktijkrelevante (bedrijfs)economische uitdagingen en relateert deze aan binnen het vakgebied ontwikkelde inzichten.
8.b neemt alternatieve verklaringen en methoden in overweging bij het analyseren en oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem.
8.c identificeert de beperkingen van een onderzoek en stelt de resultaten van een onderzoek in vraag.
8.d werkt een logische en coherente argumentatie uit voor gemaakte keuzes bij het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem.
8.e waakt over de relevantie, precisie en wetenschappelijkheid van het eigen werk en houdt daarbij rekening met eventuele feedback.
8.f reflecteert kritisch over het eigen gedrag en de eigen aanpak, in functie van levenslang leren.
9.a neemt in teamverband, afhankelijk van de context, leidinggevende, uitvoerende of ondersteunende taken op en draagt aldus op actieve wijze bij aan een gezamenlijk resultaat.
9.b luistert naar de mening van anderen en gaat op een constructieve manier om met diverse meningen en culturen.
10.a communiceert schriftelijk en mondeling met een publiek van specialisten en niet-specialisten in de opleidingstaal, en dit op grammaticaal en vocabularisch correcte en gestructureerde wijze, en in vormelijke genres die courant voorkomen in een (bedrijfs)economische context.
11.a voert zelfstandig of in groep een duidelijk geformuleerde opdracht doelgericht uit.
11.b geeft blijk van creativiteit, toont verantwoordelijkheidszin, neemt initiatief, en stelt prioriteiten bij het uitvoeren van (bedrijfs)economische opdrachten.
11.c analyseert een (bedrijfs)economisch probleem in zijn context, combineert gegevens om dit probleem op te lossen en wendt de opgebouwde multidisciplinaire kennis aan.
11.e evalueert de haalbaarheid van een project door een realistische inschatting van de vereiste middelen en de eraan verbonden risico's.
11.f verklaart en verdedigt in een discussie of gesprek een standpunt omtrent (bedrijfs)economische problemen.
11.h wendt management- en ondernemerschapsvaardigheden aan in een concrete bedrijfscontext.
12.d integreert duurzaamheidswaarden bij de analyse van actuele (bedrijfs)economische problemen en stelt oplossingen voor die rekening houden met deze waarden.
13. heeft inzicht in de eigen competenties en drijfveren, neemt een pro-actieve houding aan ten opzichte van de eigen ontwikkeling en kan kritisch reflecteren over het eigen gestelde gedrag.
Toelichting
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
1. determinanten van ondernemerschap en ondernemersstijlen correct inschatten ( 11.h);
2. een aangeduid onderdeel van een businessplan voor een KMO zelfstandig uitwerken in een team van een viertal studenten; (1.a, 1.c, 2.a, 2.b, 2.l, 6.e, 8.a, 8.b, 8.d, 9.a, 11.a, 11.b, 11.c, 11.e, 12.d);
3. de essentie van een uitgewerkt onderdeel van een businessplan op overtuigende wijze voorstellen aan stakeholders en hun feedback correct verwerken; (8.d, 8.e, 8.f, 9.b, 10.a, 11.f);
4. als extern klankbord fungeren en vanuit die rol gepaste suggesties aanreiken omtrent een businessplan dat anderen uitwerkten. (6.e, 8.a, 8.b, 8.c, 9.b).
Begintermen
Voor dit opleidingsonderdeel is het noodzakelijk om te beschikken over voldoende voorkennis van de opleidingsonderdelen Accounting A en B, Bank en beurs, Ondernemingsfinanciering, Strategic management en Marketing. Verder is het ook aanbevolen om over voldoende voorkennis van de opleidingsonderdelen Bedrijfsmanagement, Personeel en organisatie en Management accounting te beschikken.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Ondernemerschap en business planning (B-KUL-Y50716)



Inhoud
Dit opleidingsonderdeel omvat 2 plenaire, interactieve hoorcolleges van 4 uur rond ondernemerschap, ondernemersstijlen, het planningsproces in de onderneming en de bouwstenen van een businessplan.
Vervolgens werken de studenten in groepjes van vier à vijf voor een zelf gekozen onderneming (een KMO of een businessunit van een grote onderneming) onder begeleiding elk een deel van een businessplan uit dat zij presenteren en herwerken op basis van de feedback die ze ontvangen.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal
Slides en teksten via Toledo.
Toelichting werkvorm
Dit opleidingsonderdeel omvat 2 plenaire, interactieve hoorcolleges van 4 uur rond ondernemerschap, ondernemersstijlen, het planningsproces in de onderneming en de bouwstenen van een businessplan.
Vervolgens werken de studenten voor een zelf gekozen onderneming (een KMO of een businessunit van een grote onderneming) onder begeleiding een businessplan uit. Een groep van 12 à 15 studenten, ingedeeld in drie teams van 3 à 4, werkt samen één volledig businessplan uit. De studenten passen daarbij vakoverschrijdend diverse aspecten toe die gezien zijn in andere opleidingsonderdelen.
In november presenteert elk team aan de andere studenten van zijn groep een eerste aangeduide onderdeel van het businessplan. Bij die presentaties fungeren de medestudenten als extern klankbord die het businessplan toetsen onder meer vanuit het standpunt van de potentiële klant of de voornaamste concurrenten. De input van de medestudenten wordt genotuleerd en bij de eindbeoordeling wordt verwacht dat daarmee rekening gehouden is. In maart presenteert elk team aan zijn groep een tweede aangeduid onderdeel van het businessplan, samen met eventuele aanpassingen bij het vroeger reeds gepresenteerde deel. Opnieuw ligt een belangrijk accent op de interactie tijdens de groepsbespreking na elke presentatie. Op basis van de ontvangen feedback bij de presentaties wordt elk team geacht zijn onderdelen van het businessplan verder bij te schaven met het oog op het indienen van een eindversie voor de aanvang van de tweede examenperiode. Dit betekent dat het aantal contacturen beperkt is, maar dat de studenten tussentijds wel intensief werk dienen te verrichten voor de uitwerking van hun businessplan.
De datums voor de presentaties en bespreking wordenvastgelegd binnen de week na het laatste inleidend college en bevestigd via Toledo. Aanwezigheid op die presentatie- en besprekingssessie is verplicht, evenals op het laatste inleidend college.
Omwille van de gehanteerde werkvorm en de samenstelling van de teams dienen studenten voor dit OPO ingeschreven te zijn uiterlijk op 30 september. Bij latere inschrijving kan enkel nog de werkwijze zoals voor het examencontract gehanteerd worden.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Ondernemerschap en business planning (B-KUL-Y70940)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De eigenlijke evaluatie slaat op de uitwerking van (een onderdeel van) een businessplan.
* Telkens 5 van de 20 punten worden toegekend aan de evaluatie tijdens elk van beide presentatie- en discussiesessie van de onderdelen van het businessplan enerzijds eind in november en anderzijds in maart. Zowel de eigen presentatie wordt beoordeeld als de actieve deelname aan de groepsdiscussie volgend op de presentatie van de andere teams. Afwezigheid tijdens (een deel van) deze sessies leidt tot een nulscore op 5 van de 20 punten, welke ook de oorzaak moge zijn van de al dan niet gewettigde afwezigheid. Indien een student evenwel omwille van een zwaarwichtige reden afwezig is, geldt de regeling die voorzien is voor een student met een examencontract (zie verder).
De datum voor de presentaties en bespreking wordt vastgelegd binnen de week na het laatste inleidend college en bevestigd via Toledo.
* 10 van de 20 punten worden toegekend aan de eindpaper die uiterlijk voor het begin van de tweede examenperiode wordt ingediend én aan de voorbereiding van de presentatie in maart die één week op voorhand aan de begeleidende docent bezorgd wordt.
Laattijdig of niet-indienen van de eindpaper leidt tot een nulscore op 10 van de 20 punten.
Bijgevolg is er geen afzonderlijk examen voorzien noch tijdens de eerste, noch tijdens de derde examenperiode.
Bepaling eindresultaat
Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
De presentatie- en discussiesessies tellen mee voor 2 maal 5 van de 20 punten en de eindpaper telt mee voor 10 van de 20 punten.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de deelevaluaties, wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en/of de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans.
Vóór 11 juli dient de student aan de docent aan te vragen welk onderdeel van een businessplan hij of zij dient uit te werken voor een zelf gekozen KMO. De student volgt op dat hij tijdig en uiterlijk per 11 juli weet welk deel van een businessplan hij dient uit te werken.
Uiterlijk één week voor de aanvang van de derde examenperiode wordt de paper ingediend (elektronisch gericht aan de docent + een hard copy aan het secretariaat van de campus FEB Antwerpen).
Vervolgens wordt de student uitgenodigd voor een mondelinge bespreking van het ingediende businessplan.
De helft van de punten wordt toegekend aan de paper en de helft aan de mondelinge bespreking. Studenten die niet tijdig hun paper indienen krijgen een nulscore voor dit opleidingsonderdeel. Enkel studenten die tijdig hun paper indienen worden uitgenodigd voor de mondelinge bespreking. Afwezigheid op de mondelinge bespreking leidt tot een nulscore voor de helft van de punten.
Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
De eindpaper telt mee voor 10 van de 20 punten en de mondelinge bespreking ervan eveneens voor 10 van de 20 punten.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Examencontract
Studenten met een examencontract dienen tijdig aan de docent te vragen welk onderdeel van een businessplan hij of zij individueel dient uit te werken. Zij dienen hun paper in (elektronisch gericht aan de docent + een hard copy af te geven op het secretariaat van de campus Antwerpen) uiterlijk één week voor de aanvang van de eerste (of derde) examenperiode.
Zij worden vervolgens uitgenodigd voor een mondelinge bespreking van het ingediende businessplan tijdens de (eerste of derde) examenperiode.
De helft van de punten wordt toegekend aan de paper en de helft aan de mondelinge bespreking. Studenten die niet tijdig hun paper indienen krijgen een nulscore voor dit opleidingsonderdeel. Enkel studenten die tijdig hun paper indienen worden uitgenodigd voor de mondelinge bespreking. Afwezigheid op de mondelinge bespreking leidt tot een nulscore voor de helft van de punten.
Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
De eindpaper telt mee voor 10 van de 20 punten en de mondelinge bespreking ervan eveneens voor 10 van de 20 punten.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Toelichting bij herkansen
Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.