Lessen voor de 21ste eeuw (B-KUL-W0AE0A)

4 studiepuntenNederlands26 urenBeide semesters
Pattyn Bart (coördinator) |  Pattyn Bart |  Vermeiren Florian (plaatsvervanger) |  d'Hoine Pieter
POC Wijsbegeerte (Nederlandstalig)

Het interfacultair college ‘Lessen voor de 21ste eeuw’ biedt een staalkaart van actuele onderzoeksthema’s in 13 lessen. Docenten uit verschillende disciplines brengen een relevant thema ter sprake dat hen nauw aan het hart ligt.  Elk jaar komen andere thema's aan bod. Dit initiatief biedt een unieke gelegenheid over de grenzen van de vakdisciplines heen te kijken en de horizon te verbreden. Het komt tegemoet aan de idee van een universiteitsbrede algemene vorming. Specifiek en bijzonder motiverend voor studenten van de KU Leuven is het feit dat deze interfacultaire lessencyclus als keuzeopleidingsonderdeel - met het daarbij horende examen - kan worden opgenomen in het studieprogramma van elke faculteit.

Deze lessenreeks richt zich verder ook tot alle leden van de universitaire gemeenschap en andere belangstellenden om aldus bij te dragen tot de realisatie van het idee van de Universitas omnium scientiarum.

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Lessen voor de 21ste eeuw (B-KUL-W0AE0a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenBeide semesters
Pattyn Bart |  Vermeiren Florian (plaatsvervanger) |  d'Hoine Pieter
POC Wijsbegeerte (Nederlandstalig)

Programma 2024-2025

  • 28 oktober, Bart De Strooper, Hoop aan de Alzheimer horizon
  • 4 november, Stijn Daniels, Nul verkeersdoden: utopie of realistisch doel?
  • 18 november, Raf Van Rooy, Het succes van het Leuvense Drietalencollege, het MIT van de 16de eeuw? 
  • 25 november, Brecht Van Hooreweder, 3D printen van polymeren, metalen en technische keramieken: hype of revolutie?
  • 2 december, Christian Maes, De fysica van het leven en voor het leven
  • 9 december, Tom Daems, Preventie van foltering en onmenselijke of degraderende behandeling of bestraffing
  • 16 december, Johan Swinnen, Krijgen we kanker ooit de wereld uit?
  • 10 februari, Violet Soen en Wouter Druwé, Stichtingsdocumenten en collegenotities: over wat officieel en in de praktijk werd gedoceerd aan de oude Leuvense universiteit 
  • 17 februari, Nicolas Standaert, Service learning: de samenleving als klaslokaal
  • 24 februari, Rudi Laermans, Van radicaal naar classic: Fase van Anne Teresa De Keersmaeker / Rosas meer dan veertig jaar later (i.s.m. STUK – Danserfgoed)
  • 3 maart, Pieter Dhondt, Een rijks-, katholieke of helemaal geen universiteit in Leuven? Omwentelingen in het universitaire landschap tussen 1815 en 1835
  • 10 maart, Kaat Wils en Christiaan Aart Engberts, American Dreams: contacten tussen Leuvense en Amerikaanse studenten en professoren in de 19de en vroege 20ste eeuw
  • 17 maart, Mark Derez, De splitsing van de Leuvense Universiteit
  • 24 maart, Sarah Vansteenkiste, Krapte op de arbeidsmarkt: prognoses, uitdagingen en de rol van universitaire vorming
  • 31 maart, Koen Debackere, De innovatieve rol van onze universiteit

Website: www.hiw.kuleuven.be/lessen 

 

De teksten van de lessen worden gepubliceerd en zullen bij het einde van de reeks ter beschikking zijn: http://www.hiw.kuleuven.be/ned/lessen/

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Lessen voor de 21ste eeuw (B-KUL-W2AE0a)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Het examen is een schriftelijk examen, type essayvragen en vindt plaats op maandag 26 mei 2025. Voor de derde examenperiode is een examen gepland op maandag 11 augustus 2025.

  • Lesgevers geven na afloop van hun les examenvragen door aan de coördinatoren van het opleidingsonderdeel.
  • Daaruit wordt telkens één vraag opgenomen in de lijst met voorbeeldvragen die via Toledo aan de studenten wordt doorgegeven.
  • Uit de overige vragen worden voor het examen drie reeksen van drie vragen opgesteld. De studenten worden in drie groepen verdeeld en krijgen op het examen elk één van de drie reeksen vragen.
  • Het examen is open boek. 
  • De studenten krijgen twee uur de tijd om het examen af te leggen.
  • De vragen worden verbeterd door de lesgevers die de desbetreffende vraag hebben ingediend.
  • De uitslagen worden samengebracht door de academisch verantwoordelijke. In geval er zich problemen voordoen (bv. onvoldoendes) contacteert hij de betrokken lesgever.
  • Op basis van de scores op de drie examenvragen stelt de academisch verantwoordelijke het definitieve examenresultaat vast.
  • De academisch verantwoordelijke bezorgt de uitslagen aan de verschillende examencommissies.