Geschiedenis van de westerse kunst (B-KUL-V0YL9A)
Doelstellingen
Studenten kunnen:
(1) de verschillende kunsttakken en hun materialiteit omschrijven en toelichten;
(2) sleutelwerken chronologisch plaatsen;
(3) de chronologie en gelijktijdigheid van sleutelwerken verklaren door ze in hun cultuurhistorische context te plaatsen;
(4) de iconografie van kunstwerken in relatie tot religieuze en literaire teksten aangeven;
(5) een aantal sleutelwerken (en eventuele namen van ambachtslui/kunstenaars) herkennen en benoemen;
(6) sleutelwerken analyseren en er de karakteristieken van aangeven;
(7) de verschillen tussen sleutelwerken analyseren en duiden.
Verder hebben de studenten basaal begrip van
(8) het kunsthistorisch onderzoek;
(9) de manier waarop met historisch beeldmateriaal moet worden omgegaan.
Begintermen
- algemene belangstelling tonen voor de kunsten
- de nodige visuele en kunsthistorische interesse hebben en bereid zijn die te verfijnen
- beschikken over passieve kennis van het Engels en het Frans
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de geschiedenis (Kortrijk) (Optie geschiedenis) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Kortrijk) (Taal- en letterkunde) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Kortrijk) (Taal- en letterkunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Geschiedenis van de westerse kunst (B-KUL-V0YL9a)
Inhoud
De cursus geeft een chronologisch-thematisch overzicht van de westerse kunstgeschiedenis.
Studiemateriaal
Syllabus, powerpoints met beeldmateriaal en bibliografie op Toledo.
Toelichting werkvorm
Van de studenten wordt verwacht dat ze actief de lessen bijwonen en dat ze notities nemen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Geschiedenis van de westerse kunst (B-KUL-V2YL9a)
Toelichting
Schriftelijk examen bestaande uit 3 vragen:
- vraag 1 op 10/20 punten is een omvangrijke essayvraag;
- vraag 2 op 5/20 punten bestaat uit vijf te duiden termen;
- vraag 3 op 5/20 punten bestaat uit vijf te identificeren beelden.
Toelichting bij herkansen
Bij de herkansing zijn de modaliteiten dezelfde als bij de eerste examenkans.