Geschiedenis van de westerse kunst (B-KUL-V0YL9A)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
POC Geschiedenis

Studenten kunnen:

(1) de verschillende kunsttakken en hun materialiteit omschrijven en toelichten;

(2) sleutelwerken chronologisch plaatsen;

(3) de chronologie en gelijktijdigheid van sleutelwerken verklaren door ze in hun cultuurhistorische context te plaatsen;

(4) de iconografie van kunstwerken in relatie tot religieuze en literaire teksten aangeven;

(5) een aantal sleutelwerken (en eventuele namen van ambachtslui/kunstenaars) herkennen en benoemen;

(6) sleutelwerken analyseren en er de karakteristieken van aangeven;

(7) de verschillen tussen sleutelwerken analyseren en duiden.

Verder hebben de studenten basaal begrip van

(8) het kunsthistorisch onderzoek;

(9) de manier waarop met historisch beeldmateriaal moet worden omgegaan.

  • algemene belangstelling tonen voor de kunsten
  • de nodige visuele en kunsthistorische interesse hebben en bereid zijn die te verfijnen
  • beschikken over passieve kennis van het Engels en het Frans

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Geschiedenis van de westerse kunst (B-KUL-V0YL9a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Geschiedenis

De cursus geeft een chronologisch-thematisch overzicht van de westerse kunstgeschiedenis.

Syllabus, powerpoints met beeldmateriaal en bibliografie op Toledo.

Van de studenten wordt verwacht dat ze actief de lessen bijwonen en dat ze notities nemen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis van de westerse kunst (B-KUL-V2YL9a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Schriftelijk examen bestaande uit 3 vragen:

  • vraag 1 op 10/20 punten is een omvangrijke essayvraag;
  • vraag 2 op 5/20 punten bestaat uit vijf te duiden termen;
  • vraag 3 op 5/20 punten bestaat uit vijf te identificeren beelden.

 

 

Bij de herkansing zijn de modaliteiten dezelfde als bij de eerste examenkans.