Geschiedenis van de nieuwe tijd (B-KUL-V0LA5B)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
POC Geschiedenis

De studenten kennis en inzicht laten verwerven over de ontwikkelingen die zich tijdens de vroegmoderne periode (1450-1800) in de Europese samenlevingen voordeden. Daarbij gaat bijzondere aandacht gaat uit naar de samenhang tussen gebeurtenissen die zich (vrijwel) gelijktijdig in verschillende domeinen (politiek, religie, cultuur en economie) voordeden. Ook de impact van de Europese expansie op andere werelddelen komt aan bod.

- Belangstelling voor geschiedenis, in het bijzonder die van de vroegmoderne periode

- Goede leesvaardigheid

- Vermogen tot synthetiseren en analyseren van de leerstof.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0LA5B : Geschiedenis van de nieuwe tijd

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Geschiedenis van de nieuwe tijd (B-KUL-V0LA5a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Geschiedenis

Dit vak biedt een overzicht van de geschiedenis van Europa, met inbegrip van de invloed die Europa heeft uitgeoefend op andere continenten en dit van de late vijftiende eeuw tot en met de vroege negentiende eeuw. De inhoud is chronologisch en thematisch ingedeeld. Eerst komt de periode van ca. 1450 tot ca. 1650 aan bod. De crisisjaren omstreeks 1650 bestempelen we als een scharniermoment en worden in een afzonderlijk college uitgediept. In een tweede blok gaan we vervolgens dieper in op de ontwikkelingen tussen ca. 1650 en ca. 1800. Binnen ieder van die twee blokken behandelen we sociaal-economische aspecten, politieke ontwikkelingen en religieuze en culturele evoluties (met inbegrip van de wetenschapsgeschiedenis).

- Cursustekst

- Uitgewerkte powerpointpresentaties op Toledo

- Aanbevolen literatuur

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis van de nieuwe tijd (B-KUL-V2LA5b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


De student krijgt drie vragen die ieder op twintig punten staan. Vervolgens herleidt de docent score zestig tot een totaal op twintig punten. Studenten hebben ongeveer een half uur schriftelijke voorbereidingstijd.