Geschiedenis van de nieuwe tijd (B-KUL-V0LA5B)
Doelstellingen
De studenten kennis en inzicht laten verwerven over de ontwikkelingen die zich tijdens de vroegmoderne periode (1450-1800) in de Europese samenlevingen voordeden. Daarbij gaat bijzondere aandacht gaat uit naar de samenhang tussen gebeurtenissen die zich (vrijwel) gelijktijdig in verschillende domeinen (politiek, religie, cultuur en economie) voordeden. Ook de impact van de Europese expansie op andere werelddelen komt aan bod.
Begintermen
- Belangstelling voor geschiedenis, in het bijzonder die van de vroegmoderne periode
- Goede leesvaardigheid
- Vermogen tot synthetiseren en analyseren van de leerstof.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0LA5B : Geschiedenis van de nieuwe tijd
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de geschiedenis (Kortrijk) (Doorstroomoptie politieke wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (verkort programma voor kandidaten in de geschiedenis, academische bachelors in de humane wetenschappen en masters) (Kortrijk) (Afstudeerrichting oudheid tot heden) 56 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (verkort programma voor bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (geschiedenis)) (Kortrijk) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid tot heden) 53 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Kortrijk) (Taal- en letterkunde) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Kortrijk) (Taal- en letterkunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Geschiedenis van de nieuwe tijd (B-KUL-V0LA5a)
Inhoud
Dit vak biedt een overzicht van de geschiedenis van Europa, met inbegrip van de invloed die Europa heeft uitgeoefend op andere continenten en dit van de late vijftiende eeuw tot en met de vroege negentiende eeuw. De inhoud is chronologisch en thematisch ingedeeld. Eerst komt de periode van ca. 1450 tot ca. 1650 aan bod. De crisisjaren omstreeks 1650 bestempelen we als een scharniermoment en worden in een afzonderlijk college uitgediept. In een tweede blok gaan we vervolgens dieper in op de ontwikkelingen tussen ca. 1650 en ca. 1800. Binnen ieder van die twee blokken behandelen we sociaal-economische aspecten, politieke ontwikkelingen en religieuze en culturele evoluties (met inbegrip van de wetenschapsgeschiedenis).
Studiemateriaal
- Cursustekst
- Uitgewerkte powerpointpresentaties op Toledo
- Aanbevolen literatuur
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Geschiedenis van de nieuwe tijd (B-KUL-V2LA5b)
Toelichting
De student krijgt drie vragen die ieder op twintig punten staan. Vervolgens herleidt de docent score zestig tot een totaal op twintig punten. Studenten hebben ongeveer een half uur schriftelijke voorbereidingstijd.