Onderzoeksmethoden voor toegepaste taalkunde (B-KUL-V0BU5A)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
N. |  Seynhaeve Shauny (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

OLR 6.1  Op een wetenschappelijk verantwoorde en van inzicht getuigende manier beredeneerde uitspraken doen over theorieën uit het vakgebied van de toegepaste taalkunde.

OLR 6.2 Het terminologisch apparaat van het vakgebied van de toegepaste taalkunde beheersen en toepassen in de analyse van taalgebruik in een een- en meertalige context.

OLR 11.2  De relevante informatiekanalen voor het onderzoeksdomein kennen en ze kritisch gebruiken.

OLR 12.2  Een onderzoeksvraag ontwikkelen.

OLR 12.3  Een literatuurstudie plannen en uitvoeren.

OLR 12.4  Een geschikte onderzoeksmethode selecteren en hanteren.

OLR 12.6  Kritisch reflecteren over de geraadpleegde literatuur.

OLR 14.1  Inzicht hebben in de waardesystemen waarop wetenschappelijk onderzoek gebaseerd is.

OLR 14.2  Deontologisch verantwoord omgaan met onderzoeksgegevens en onderzoeksresultaten.

Er wordt geen specifieke voorkennis verwacht.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Onderzoeksmethoden voor toegepaste taalkunde (B-KUL-V0BU5a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
N. |  Seynhaeve Shauny (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

  • Navigatietechnieken
  • Kennismaking met de wetenschappelijke methode en onderzoekscyclus
  • Literatuuroverzicht als onderdeel van paper en als methode
  • Academische geletterdheid in het Engels (wetenschappelijke artikels)
  • Inleiding in de belangrijkste kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden in de toegepaste taalkunde: surveyonderzoek, experimenteel onderzoek, correlationeel onderzoek, case study, observatie, inhoudsanalyse, discoursanalyse, kritische discoursanalyse, retorische analyse.
  • Zie ook Dörnyei (2007), Paltridge & Phakiti (2015), Phakiti et al. (2018)

Studiemateriaal wordt aangeboden op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderzoeksmethoden voor toegepaste taalkunde (B-KUL-V2BU5a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode


Leermateriaal en vraagvorm afhankelijk van de evaluatie, bijvoorbeeld geen materiaal, of met computer, of opdracht die studenten thuis mogen maken met alle beschikbare hulpmiddelen.

 

 

Bij herkansing zal de student zowel een werkstuk moeten indienen, als een schriftelijk examen moeten afleggen tijdens de examenperiode ter vervanging van de verschillende verschillende aparte opdrachten bij de permanente evaluatie voor de eerste examenkans.