Spaanse taalkunde I (B-KUL-V0AP0A)

4 studiepuntenSpaans26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

In dit opleidingsonderdeel verwerven de studenten de nodige basisinzichten in de structuur van de Spaanse taal. De studenten maken zich vertrouwd met alle componenten van de taal en situeren taaluitingen in geografisch en sociaal-interactief perspectief.

Elementaire noties hebben van het Spaans. Een semester praktische taalstudie achter de rug hebben.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0AP0A : Spaanse taalkunde I

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Spaanse taalkunde I (B-KUL-V0AP0a)

4 studiepuntenSpaansWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

De Spaanse taal wordt belicht in een breed geografisch en sociaal-interactief perspectief dat de studenten moet toelaten de panhispanische fonetische, fonologische, morfologische, morfosyntactische en lexicale structuurbeginselen te assimileren. Bovendien zorgt het vak voor een inleiding tot de semantiek en de pragmatiek toegepast op het Spaans.

 

  • Javier Muñoz-Basols, Nina Moreno, Inma Taboada, Manel Lacorte. 2017. Introducción a la lingüística hispánica actual: teoría y práctica. London: Routlegde.
  • Aanvullende materialen via Toledo.

Elk thema wordt schematisch ingeleid, waarbij de studenten uitgenodigd worden om via inductie een aantal structuren en wetmatigheden mee te ontdekken. Afhankelijk van de aard van het thema zijn er aansluitend een aantal oefeningen tijdens het college zelf en/of zijn er opdrachten die in het college Taal en Tekst 1 onder begeleiding en permanente evaluatie worden uitgevoerd. Studenten stellen ook een van de portfolioanalyses aan hun medestudenten voor.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Spaanse taalkunde I (B-KUL-V2AP0a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


De evaluatie bestaat uit een schriftelijk examen (70%) en een portfolio (30%). Om voor het vak te slagen moet de student voor beide onderdelen geslaagd zijn. Een meer gedetailleerde toelichting van het evaluatiesysteem wordt in de colleges zelf gegeven aan de hand van een voorbeeldexamen en een voorbeeldportfolio. Van elk onderdeel wordt ook vermeld welk soort vragen er aan bod kunnen komen.

Dezelfde modaliteiten als in de eerste zittijd.