Spaanse taalkunde I (B-KUL-V0AP0A)
Doelstellingen
In dit opleidingsonderdeel verwerven de studenten de nodige basisinzichten in de structuur van de Spaanse taal. De studenten maken zich vertrouwd met alle componenten van de taal en situeren taaluitingen in geografisch en sociaal-interactief perspectief.
Begintermen
Elementaire noties hebben van het Spaans. Een semester praktische taalstudie achter de rug hebben.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0AP0A : Spaanse taalkunde I
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Kortrijk) (Taalmodule Spaans) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Kortrijk) (Taalmodule Spaans) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Spaanse taalkunde I (B-KUL-V0AP0a)
Inhoud
De Spaanse taal wordt belicht in een breed geografisch en sociaal-interactief perspectief dat de studenten moet toelaten de panhispanische fonetische, fonologische, morfologische, morfosyntactische en lexicale structuurbeginselen te assimileren. Bovendien zorgt het vak voor een inleiding tot de semantiek en de pragmatiek toegepast op het Spaans.
Studiemateriaal
- Javier Muñoz-Basols, Nina Moreno, Inma Taboada, Manel Lacorte. 2017. Introducción a la lingüística hispánica actual: teoría y práctica. London: Routlegde.
- Aanvullende materialen via Toledo.
Toelichting werkvorm
Elk thema wordt schematisch ingeleid, waarbij de studenten uitgenodigd worden om via inductie een aantal structuren en wetmatigheden mee te ontdekken. Afhankelijk van de aard van het thema zijn er aansluitend een aantal oefeningen tijdens het college zelf en/of zijn er opdrachten die in het college Taal en Tekst 1 onder begeleiding en permanente evaluatie worden uitgevoerd. Studenten stellen ook een van de portfolioanalyses aan hun medestudenten voor.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Spaanse taalkunde I (B-KUL-V2AP0a)
Toelichting
De evaluatie bestaat uit een schriftelijk examen (70%) en een portfolio (30%). Om voor het vak te slagen moet de student voor beide onderdelen geslaagd zijn. Een meer gedetailleerde toelichting van het evaluatiesysteem wordt in de colleges zelf gegeven aan de hand van een voorbeeldexamen en een voorbeeldportfolio. Van elk onderdeel wordt ook vermeld welk soort vragen er aan bod kunnen komen.
Toelichting bij herkansen
Dezelfde modaliteiten als in de eerste zittijd.