Bachelorproef (B-KUL-U04D3A)

6 studiepuntenNederlands45 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Onderwijscommissie Bachelor Biomedische Wetenschappen Kulak

Bij de Bachelorproef maakt de student kennis met het wetenschappelijk onderzoek in al zijn facetten: vinden en gebruik maken van de relevante literatuur, opstellen van een werkplan aan de hand van de literatuur en eerder verworven kennis van technieken, het uitvoeren van zowel moleculair-biologische als biochemische technieken, kritisch analyseren van resultaten, verwerken van experimentele resultaten met behulp van statistische analyse, schrijven van een wetenschappelijk artikel, data voorstellen in een mondelinge presentatie…

 

Na het voltooien van het OPO Bachelorproef is de student in staat om:

  • een werkplan (experimenteel design) op te stellen met behulp van relevante literatuur om zo een gesteld biomedisch probleem te onderzoeken,
  • gekoppeld aan dit werkplan een berekening van steekproefgrootte en schatting van te verwachten kosten te maken
  • het werkplan in overleg met het didactisch team praktisch uit te voeren
  • onderzoeksresultaten met behulp van statistische software te analyseren
  • de bekomen onderzoeksresultaten kritisch te interpreteren en de relevantie ervan in te schatten
  • schriftelijk te rapporteren over de bekomen onderzoeksresultaten in de vorm van een wetenschappelijke publicatie
  • mondeling te rapporteren over de bekomen onderzoeksresultaten in een wetenschappelijke presentatie (in Engels)
  • op een professionele manier te werken in een team en volgens de principes van wetenschappelijke integriteit en op een correcte manier aan wetenschappelijke literatuur te refereren

kritisch en toekomstgericht te reflecteren over het eigen functioneren en competenties

Kennis van scheikunde, natuurkunde, moleculaire biologie en genetica wordt voorondersteld.

Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 73 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


STRENG(U03D9A) EN SOEPEL(U01D8A) EN GELIJKTIJDIG(U08A5A) EN GELIJKTIJDIG(U03D8A) EN GELIJKTIJDIG(U04D2A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
U01D8A : Beginselen van biostatistiek
U03D9A : Vaardigheden in biomedisch onderzoek 2
U08A5A : Moleculaire genetica
U03D8A : Methoden in het biomedisch onderzoek 3
U04D2A : Vaardigheden in biomedisch onderzoek 3

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
E04N0A : Applied Biostatistics
E04N2A : Labrotaties
E03N0A : Advanced Studies in Genetics
E03N1A : Hot Topics in Genetics
E03N2A : Advances in Oncology – Focus on Cancer Therapy
E03N3A : Hot topics in Oncology – Focus on Cancer Therapy
E03N4A : Advanced Studies in System and Cognitive Neurosciences
E03N5A : Hot Topics in System and Cognitive Neurosciences
E04N3A : Advanced Studies in Developmental Biology: Organogenesis
E04N4A : Hot Topics in Developmental Biology
E04N5A : Fundamental and Medical Aspects of Cardiovascular Biology
E04N6A : Hot Topics in Fundamental and Medical Aspects of Cardiovascular Biology
E04N8A : Advanced Biology of the Cell/Neuron
E04N9A : Hot Topics in Biology of the Cell/Neuron
E05N0A : Advanced Medical Imaging
E05N1A : Hot Topics in Medical Imaging I
E05N2A : Hot Topics in Medical Imaging II
E05N3A : Advanced Immunology
E05N4A : Hot Topics in Immunology
E05N5A : Advanced Microbiology
E05N6A : Hot Topics in Microbiology
E05N7A : Hot Topics in Molecular Medicine
E07I6A : Advanced Molecular Medicine
E09F0A : Advances in Metabolism and Human Disease
E09F1A : Hot Topics in Metabolism and Human Disease
E09F4A : Advances in Molecular Cell Biology
E09F5A : Hot Topics in Molecular Cell Biology
E09F6A : Advances in Neurobiology of Disease
E09F7A : Hot Topics in Neurobiology of Disease
E08F4A : Advances in Hormonology
E08F5A : Hot Topics in Hormonology
E09F8A : Advances in Oncology – Focus on Molecular Mechanisms
E09F9A : Hot topics in Oncology – Focus on Molecular Mechanisms
E08F8A : Advances in Microscopy for Biomedical Research
E08F9A : Hot Topics in Microscopy for Biomedical Research
E08U1A : Lab Rotations
E00V5A : Advances in the Neurobiology of Psychiatric Disorders
E00V6A : Hot Topics in the Neurobiology of Psychiatric Disorders
U05E6A : Seminars Lyon
E09Y3A : Toegepaste biostatistiek
E01Z5A : Stages kwaliteitsmanagement (labo en industrie)
E01Z9A : People management
E02Z3A : Stages en labrotaties voeding
E02Z7A : Innovatie en trends in de voedingswetenschappen
E03Z8A : Recht voor deskundigen
E03Z9A : Stages en labrotaties forensische bmw
E04Z0A : Criminalistiek
E04Z6A : Forensische genetica
E04Z8A : Gevorderde forensische genetica
E05Z0A : Multidisciplinaire forensische wetenschappen
E05X0A : Advances in Structural Biology (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
E08I1A : Advances in Gastroenterology
E08I2A : Hot Topics in Gastroenterology
E08I3A : Stages en labrotaties management en communicatie
E09G4A : Advances in Critical Illness
E09G5A : Hot Topics in Critical Illness
E0E36A : Advances in Stem Cell Biology
E0E37A : Hot Topics in Stem Cell Biology
E0E38A : Advances in Pathology: Introduction to Functional and Oncological (Histo)Pathology
E0E39A : Hot Topics in Pathology: Introduction to Functional and Oncological (Histo)Pathology
E0G08A : Advances in Biomarkers for Human Diseases
E0G09A : Hot Topics in Biomarkers for Human Diseases
E0G10A : Advances in Neurodegenerative Diseases
E0G11A : Hot Topics in Neurodegenerative Diseases
E05Z4B : Stages klinische BMW
E0G25A : Microbiologie en klinische microbiologie: theorie
E0H81A : Advances in Pandemic Preparedness
E0H82A : Hot Topics in Pandemic Preparedness
E0H83A : Advances in Genomic Medicine
E0H84A : Hot Topics in Genomic Medicine
E0H85A : Advances in Skeletal Biology and Regeneration
E0H86A : Hot Topics in Skeletal Biology and Regeneration
E0H87A : Advances in Techniques in Biomedical Cancer Research
E0H88A : Hot Topics in Techniques in Biomedical Cancer Research
E0H89A : Kwaliteitszorg
E0I91A : Advances in Gene Therapy Development
E0I92A : Hot Topics in Gene Therapy Development
E0G27B : Klinische chemie: theorie

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
U02D4A : Bachelorproef (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
E08C5D : Bachelorproef

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Bachelorproef (B-KUL-U04D3a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Bachelorproef45 urenTweede semester
Onderwijscommissie Bachelor Biomedische Wetenschappen Kulak

Tijdens de Bachelorproef zal je alle aspecten van biomedisch onderzoek oefenen:

  • het opstellen van een werkplan via relevante literatuur om zo een gesteld biomedisch probleem te onderzoeken, bijv. functioneel onderzoek van een klinisch syndroom met de daarmee geassocieerde genmutaties
  • het berekenen van steekproefgrootte en verwachte kosten voor het voorgestelde werkplan
  • het uitvoeren van dit werkplan in overleg met het didactisch team
  • verwerken van, statistische analyse en interpretatie van experimentele resultaten
  • het schriftelijk rapporteren in artikelvorm
  • het mondeling rapporteren in een wetenschappelijke presentatie (in Engels)
  • het toepassen van de gangbare regels rond citeren en plagiaat.

Dit bestaat uit een practicumhandleiding en zelf op te zoeken informatie

Alle informatie over de zelfstudieopdracht rond wetenschappelijke integriteit, plagiaat en correct refereren is te vinden op Toledo

De afsluitende mondelinge presentatie moet in het Engels worden gegeven.

Schrijven van het afsluitend wetenschappelijk artikel kan optioneel in het Engels gebeuren (eigen keuze).

Studenten werken in een team per 2 of 3 personen om een biomedisch probleem op te lossen. Hierbij wordt het project binnen een 4 tot 6 weken durend tijdsschema doorlopen. De begeleiding door het didactisch team heeft hierbij als belangrijkste doel het aanscherpen van de kritische reflectie. Er wordt een grote zelfstandigheid van de student verwacht.

 

Tijdens de eerste fase van het project wordt enerzijds een opfrissing gegeven van het gebruik van de statistische software in enkele werkzittingen en anderzijds via een korte uitlegsessie het biomedisch probleem uitgelegd waarin ook wordt verduidelijkt wat er van de studenten verwacht wordt. Nadien peilt het didactisch team naar de kennis en inzicht in het te bestuderen probleem in twee opeenvolgende contactmomenten. In de tweede fase van het project voeren de studententeams het praktisch werk uit waarbij het didactisch team permanent peilt naar de kennis, achtergrond en het inzicht van de student over/ in het project. In de derde fase van het project  moet elk team het project mondeling voorstellen en verdedigen met een aantal medestudenten uit andere groepen als publiek. Elke student woont ook enkele voordrachten bij van andere teams waarbij kritische vragen worden gesteld. Na de presentatie dient elk team een schriftelijk rapport in over het project in de vorm van een wetenschappelijke publicatie.

 

Tijdens het verloop van de Bachelorproef wordt de student ook aangemoedigd om te reflecteren over het eigen functioneren en de competenties. Met het oog op de toekomstige keuze voor een Master opleiding wordt van de student verwacht 3 sessies ‘Your future awaits you’ te volgen en vervolgens een zelfreflectie te schrijven.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Bachelorproef (B-KUL-U24D3a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie


Aanwezigheid bij alle niet-facultatieve contactmomenten (deze worden verbijzonderd in de afsprakennota die via Toledo aan de studenten ter beschikking wordt gesteld) en het uitvoeren van alle opdrachten is verplicht om een cijfer te krijgen voor dit OPO.

 

De evaluatie van de Bachelorproef bestaat uit volgende onderdelen waarbij de student zowel als lid van een team als individueel wordt beoordeeld:

1. Vertrekkende van een casus met een biomedische vraagstelling moet de wetenschappelijke achtergrond van de ziekte worden uitgediept, een experimentele strategie bepaald en de principes van de technieken bestudeerd. De beoordeling is gebaseerd op contactmomenten voor de start van het experimenteel werk (25% van het OPO)

2. Het experimenteel werk wordt continu geëvalueerd tijdens het project (25% van het OPO)

3. Na het experimenteel werk worden de resultaten mondeling m.b.v. een slideshow in het Engels gepresenteerd en verdedigd voor collega-studenten en het didactisch team. (25% van het OPO)

4. Tot slot worden de resultaten ook schriftelijk gerapporteerd in de vorm van een wetenschappelijk artikel. (25% van het OPO)

5. Slagen voor de zelfstudieopdracht rond wetenschappelijke integriteit, plagiaat en correct refereren is een voorwaarde om een cijfer te kunnen krijgen voor de Bachelorproef. Geslaagd zijn voor deze zelfstudieopdracht wordt verder niet verrekend bij het vaststellen van cijfer voor de bachelorproef.

 

Dit is een niet-tolereerbaar opleidingsonderdeel.

 

Dit OPO telt mee voor 12 studiepunten in de berekening van het eindpercentage voor de bachelorgraad, dit is een bijkomend gewicht van 6 studiepunten. Deze procedure is uitgelegd in het OER ART 79.

 

Herkansing : door de aard van de opdrachten is het niet mogelijk dit OPO te herkansen in de tweede zittijd. Studenten met een onvoldoende voor dit OPO zijn dus verplicht dit opnieuw op te nemen.

Er is geen tweede examenkans.