Cases in innovatiemanagement (B-KUL-T01A0A)

Doelstellingen
Leerresultaten
- Ondernemende vaardigheden
- Innovatie realiseren
- Persoonlijke ontwikkeling
- Communiceren en samenwerken
Leerdoelen
- Studenten de praktische aspecten van het opzetten, managen en uitvoeren van het innovatieproces laten ontdekken
- Studenten zicht geven op de diversiteit en complexiteit van de uitdagingen en problemen in het managen van innovatie binnen verschillende industriële sectoren
- Het ontwikkelen van een conceptueel kader om het innovatiepotentieel van een bedrijf of afdeling te herkennen en evalueren
- Inzicht ontwikkelen in de competenties die nodig zijn om effectief als manager of betrokken ingenieur te werken binnen het innovatieproces
- Ervaring ontwikkelen in de definitie en oplossing van problemen in technologische innovatie en intrapreneurship
Begintermen
Geen bijzondere voorkennis vereist. Dit opleidingsonderdeel sluit goed aan op het opleidingsonderdeel ‘Ondernemerschap en Innovatie'.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master handelsingenieur (Leuven) 120 sp.
- Master handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 120 sp.
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - advanced (Leuven e.a.) 60 sp.
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - advanced (Gent e.a.) 60 sp.
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - advanced (Geel e.a.) 60 sp.
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - advanced (Sint-Katelijne-Waver e.a.) 60 sp.
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - advanced (Brugge e.a.) 60 sp.
- KICK Academy (Leuven) 18 sp.
- Master in het management (Programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 60 sp.
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (Leuven e.a.) 29 sp.
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (Geel e.a.) 29 sp.
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (Sint- Katelijne-Waver e.a.) 29 sp.
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (Gent e.a.) 29 sp.
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (Brugge e.a.) 29 sp.
- Postgraduate Programme in Innovation and Entrepreneurship in Engineering - Foundations (Geel et al) 29 sp.
- Postgraduate Programme in Innovation and Entrepreneurship in Engineering - Foundations (Sint-Katelijne-Waver et al) 29 sp.
- Postgraduate Programme in Innovation and Entrepreneurship in Engineering - Foundations (Ghent et al) 29 sp.
- Postgraduate Programme in Innovation and Entrepreneurship in Engineering - Foundations (Bruges et al) 29 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Cases in innovatiemanagement (B-KUL-T01A0a)



Inhoud
Tijdens 12 sessies worden de verschillende stappen binnen het innovatieproces besproken aan de hand van échte cases uit het bedrijfsleven. Elke case is geselecteerd volgens drie criteria. De case:
- is een aangetoonde innovatie, bij voorkeur gebaseerd op lokaal ontwikkelde technologie;
- is representatief voor verschillende industrieën;
- focust op een of meerdere stappen uit het innovatieproces.
Elke case wordt gepresenteerd door, of in samenwerking met, topmanagers uit uiteenlopende sectoren.
Toelichting werkvorm
Groepsopdracht - Paper - Presentatie
Interactief hoorcollege met mogelijkheid tot vragen
12 sessies van 2 uur, met daarin telkens:
- Een introductie tot het topic
- Een bespreking van een case
- Een presentatie van een gastspreker
- Een discussie
Tijdens en na elke sessie wordt studenten de mogelijkheid geboden om in een informele setting vragen te stellen aan de gastsprekers en professoren.
Groepspaper en -presentatie
Samen met een kleine groep studenten wordt een paper en presentatie uitgewerkt rondom een van de volgende drie topics:
- Analyseer een specifieke innovatiecase in een bedrijf
- Analyseer het innovatieproces in een bedrijf
- Ontwikkel een nieuw product/business idee
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Cases in innovatiemanagement (B-KUL-T21A0a)
Toelichting
De evaluatie van dit opleidingsonderdeel gebeurt via een geïntegreerde evaluatie van:
- 30% Aanwezigheid en actieve medewerking tijdens de sessies en opdrachten
- 55% Team Paper
- 15% Paper Presentatie
Interdisciplinaire teams kunnen extra punten krijgen. Studenten dienen minimaal 10 sessies aanwezig te zijn. Voor sommige sessies geldt een verplichte aanwezigheid (zie Toledo).
Toelichting bij herkansen
2e examenkans via een vervangende individuele opdracht.