Uitdagingen voor de democratie in de 21ste eeuw (B-KUL-S0Q72A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten de volgende leerresultaten bereikt:
- Ze kunnen kritisch nadenken en academisch redeneren over democratische bestuurssystemen. Ze kennen de belangrijkste vakliteratuur over dit onderwerp, zijn bekend met theoretische basisconcepten en empirische bevindingen uit het onderzoek en kunnen die inzetten in een discussie hierover.
- Ze hebben een diepgaand begrip verworven van de belangrijkste uitdagingen waarmee democratieën in een globaliserende wereld worden geconfronteerd, zoals afgenomen politiek vertrouwen, een veranderend medialandschap, ongelijkheid, maatschappelijk conflict, nieuwe eisen aan representatieve instituties en de druk van demografische veranderingen.
- Ze hebben het vermogen ontwikkeld om kritisch te redeneren over concepten als 'illiberale democratie', 'democratic backsliding', autoritarisme, populisme en polarisatie.
- Ze kunnen kritisch reflecteren op de belangrijkste aannames van de voor- en tegenstanders van representatieve, deliberatieve, participatieve en andere vormen van democratie.
- Ze hebben inzicht verworven in hedendaagse ideeën en discussies over de verschillende manieren waarop democratische systemen kunnen worden veranderd en verbeterd. Ze zijn in staat kritisch na te denken over innovaties en experimenten op dat vlak. Ze zijn bekend met praktijkvoorbeelden uit verschillende landen en weten die te plaatsen in een bredere academische context.
De leerdoelen worden verder toegelicht bij het begin van het vak.
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel hebben studenten reeds volgende doelstellingen bereikt:
- Ze beschikken over een gedegen basiskennis van de kernbegrippen uit de politieke wetenschappen.
- Ze zijn op de hoogte van de belangrijkste onderzoeksmethoden in de politieke wetenschappen.
- Ze hebben inzicht verworven in de belangrijkste theoretische benaderingen binnen de politieke wetenschappen.
- Ze kunnen zelfstandig academische teksten lezen, begrijpen, samenvatten en uitleggen.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
S0Q73A : Skills Lab: democratie en participatie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) (Vergelijkende politiek) 60 sp.
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven) (Module 5: Democratie en participatie) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Uitdagingen voor de democratie in de 21ste eeuw (B-KUL-S0Q72a)
Inhoud
In onze geglobaliseerde wereld staat op veel plekken de democratie voor ongekende uitdagingen. In dit vak verkennen we enkele belangrijke voorbeelden daarvan, zoals de erosie van het politieke vertrouwen, het veranderende informatielandschap en de nieuwe eisen die aan representatieve instellingen worden gesteld. We bespreken ook begrippen als 'illiberale democratie' en 'democratic backsliding'. We doen echter meer dan alleen het verkennen van uitdagingen. In dit vak bespreken we ook de verschillende manieren waarop burgers, politici en wetenschappers actief betrokken zijn bij een zoektocht naar democratische vernieuwing en de versterking van de bestaande democratische structuren. We proberen een beter inzicht te krijgen in het transformatieve potentieel van verschillende democratische theorieën en praktijken. We bespreken alternatieve, kennelijk meer legitieme en inclusieve modellen van democratisch bestuur en gaan aan de slag met baanbrekend onderzoek, theoretische kaders en praktische casestudies. Zo ontwikkelen we een genuanceerd begrip van de complexiteit die inherent is aan het in stand houden, vernieuwen en versterken van de democratie in de 21ste eeuw.
Studiemateriaal
Academische literatuur
Toelichting werkvorm
Het vak bestaat uit hoorcolleges met leesopdrachten.
Dit vak wordt gedoceerd via blokonderwijs.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Uitdagingen voor de democratie in de 21ste eeuw (B-KUL-S2Q72a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De evaluatie bestaat uit een schriftelijk examen, gesloten boek, met zowel gesloten als open vragen.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Herkansen
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing zijn identiek aan die van de eerste examenkans, zoals hierboven beschreven.